پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: یافتن آمران و تحریک‌کنندگان نیز بسیار ساده است. هم نوع و شماره پلاک خودروهایی که افراد را آورده بودند، ثبت شده است، هم آن کانال‌های تلگرامی که اعضای خود را دعوت به این تجمع غیرقانونی کرده بودند، معلوم‌اند و هم عقبه مهاجمان قابل دسترسی است.\n\nبه گزارش فکرشهر، «عصر ایران» نوشت: «دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان با محاکمه 21 نفر از دستگیرشدگان برگزار شد و متهمان معمم این پرونده هم قرار است به زودی در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شوند.\n\nدر این باره نکاتی چند قابل توجه است:
کد خبر: ۲۴۹۲۷
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

فکرشهر: یافتن آمران و تحریک‌کنندگان نیز بسیار ساده است. هم نوع و شماره پلاک خودروهایی که افراد را آورده بودند، ثبت شده است، هم آن کانال‌های تلگرامی که اعضای خود را دعوت به این تجمع غیرقانونی کرده بودند، معلوم‌اند و هم عقبه مهاجمان قابل دسترسی است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، «عصر ایران» نوشت: «دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان با محاکمه 21 نفر از دستگیرشدگان برگزار شد و متهمان معمم این پرونده هم قرار است به زودی در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شوند.

\n\n

در این باره نکاتی چند قابل توجه است:

\n\n

1- قبل از هر چیز باید تصمیم قوه‌قضائیه برای برگزاری علنی جلسات دادگاه را ستود. دستگاه قضا می‌توانست با توجیهات مختلف، دادگاه را غیرعلنی و مردم را از روند آن بی‌خبر نگه دارد ولی کار درست را انجام داد و همان طور که رسیدگی به پرونده‌های عموم مردم اصولاً علنی است، عدالت را در این باره هم رعایت و مهاجمان سفارت را به طور علنی محاکمه کرد.

\n\n

شفافیت در پرونده‌های این چنینی که ابعاد اجتماعی و سیاسی خاصی دارند، ارزش مضاعف دارد.

\n\n

2 - مروری بر اظهارات متهمان در این دادگاه نشان می‌دهد که آنان عمدتاً پیاده‌نظام یک جریان هدایت شده بودند که حتی از درک مسائل اولیه سیاست و منافع ملی نیز عاجر بودند. مثلاً متهم ردیف اول در دفاعیاتش گفته: «رفته بودم از مردم غزه که عموماً شیعه هستند، دفاع کنم!» حال آن که اساساً موضوع به غزه و فلسطین مربوط نبود بلکه به اعدام شیح نمر در عربستان مرتبط می‌شد و اهالی غزه هم عموماً اهل سنت هستند و تجمع هم در حمایت از شیعیان عربستان بود. یعنی این متهم - که تازه متهم ردیف اول هم هست - کل ماجرا را اشتباه فهمیده بود.

\n\n

اظهارات بقیه متهمان نیز نشان می‌داد که عمدتاً افرادی ناآگاه با سطح تحلیل نازل بودند. مثلاً یکی از آنان گفته که فکر می‌کرده این تجمع مجوز دارد، چون خبرش را در کانالی دیده که 40 هزار عضو داشته است! یا آن دیگری گفته «مگر تجمعات خودجوش هم مجوز می خواهد؟»

\n\n

دفاعیات این متهمان نشان می‌دهد که آنان هر چند در صورت اثبات نهایی اتهام‌شان مجرم‌اند و باید مجازات شوند ولی در نهایت امر، آلت دست بوده و توسط دیگران هدایت می‌شده‌اند. این بخش از اظهارات یکی از متهمان را بخوانید:

\n\n

«برادران عزیز ما را ترغیب می‌کردند که به جلو برویم و لفظ بی‌غیرت را به کار می‌بردند... دست‌های پشت پرده را شما می‌دانید.»

\n\n

جمله اخیر را می‌توان کلیدی‌ترین و مهم‌ترین سخن در جریان دادگاه نامید. به راستی آیا قرار است فقط پیاده‌نظام و عاملان حمله به سفارت عربستان محاکمه و محکوم شوند یا اراده‌ای هم برای برخورد قانونی و محاکمه علنی آمران و طراحان این حمله  یا همان «دست‌های پشت پرده» نیز هست؟ عدالت البته چنین اقتضا می‌کند.

\n\n

یافتن آمران و تحریک‌کنندگان نیز بسیار ساده است. هم نوع و شماره پلاک خوروهایی که افراد را آورده بودند، ثبت شده است، هم آن کانال‌های تلگرامی که اعضای خود را دعوت به این تجمع غیرقانونی کرده بودند، معلوم‌اند و هم عقبه مهاجمان قابل دسترسی است. فقط می‌ماند اراده‌ای برای اصلاح امور که امیدواریم قوه‌قضائیه - همان طور که تاکنون در این پرونده خوب جلو آمده - این مسیر صحیح را ادامه دهد و عنوان «خاتمه دهنده به خودسری‌ها» را به خود اختصاص دهد و انقلاب و نظام و مردم را از این آفت مستمر، نجات دهد.

\n\n

اگر با طراحان برخورد نشود، باید منتطر حوادث مشابه در آینده بود، زیرا طراحان و آمران همواره این توانایی را دارند که عده‌ای جوان ساده‌اندیش را خام و بازیچه بازی‌های سیاسی شان کنند.

\n\n

فراموش نکنیم که رهبر معظم انقلاب، پیش از این بارها و بارها و به صراحت و تأکید از چنین حرکت‌هایی ابراز ناخرسندی کرده و خواستار توقف این خودسری‌ها شده‌اند. لذا برخورد با آمران، قطعاً و حتماً اجرای منویات رهبری است و مردم نیز از آن حمایت خواهند کرد.

\n\n

3 - در دادگاه، برخی از متهمان در دفاع از خود جملات مضحکی مانند این گفته‌اند که چرا پلیس به ما باتوم نزد که متفرق بشویم؟ شاهدان عینی گزارش می‌دهند که ابتدا تعداد کمی در برابر سفارت جمع شده بودند که با ممانعت پلیس مواجه شدند ولی ناگهان خودروهای متعددی افراد زیادی را در برابر سفارت پیاده کردند که خارج از حد تصور برای چنین تجمعی بود. این خارج از حد تصور بودن، البته صرفاً ناظر به تعداد نیست بلکه بسیاری از آنان، مجهز به ده‌ها کوکتل مولوتف دست‌ساز بودند که ناگاه حمله کردند و نه تنها سفارت را به آتش کشیدند بلکه تعدادی از اعضای پلیس نیز دچار سوختگی شدند.

\n\n

وانگهی اگر آن گونه که می‌گویند پلیس برخورد نکرده، پس چه کسی این‌ها را بازداشت کرده و تحویل قوه‌قضائیه داده است؟ معلوم است که پلیس برخورد و دستگیر کرده والّا آقایان که با پای خودشان به دادگاه نیامده و خود را تسلیم نکرده‌اند.

\n\n

گذشته از این، نکته‌ای که می‌توان سربسته بدان اشاره کرد، این است که در ماجرای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران بعد از برجام، عده‌ای می‌خواستند به سفارت حمله کنند و با مضروب کردن اعضای هیأت دیپلماتیک انگلیس به برجام ضربه بزنند ولی پلیس همه مهاجمان را کنترل و تعدادی‌شان را دستگیر کرد و مانع از یک افتضاح بین‌اللملی شد. آیا وقتی پلیس جلوی این فاجعه را گرفت، از پلیس قدردانی شد یا رفتار دیگری با آن شد؟ اگر متهمان آن ماجرا که توسط پلیس دستگیر شدند، به جای آزاد شدن مانند متهمان سفارت عربستان محاکمه می‌شدند، قطعاً پلیس در ماجرای سفارت عربستان با قدرت و انگیزه بالاتری وارد می‌شد و حادثه بدین شکل رقم نمی‌خورد.

\n\n

به هر روی محاکمه عوامل حمله به سفارت عربستان، اقدام مبارکی در راستای منافع ملی و منویات رهبری برای جلوگیری از هرج و مرج است که باید آن را به فال نیک گرفت و حمایتش کرد.»

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر