چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: پارسینه نوشت: گاهی اوقات اوضاع نابسامان کرایه‌های تاکسی در شهر باعث مکدر شدن دوجانبه خاطر راننده و مسافر می‌شود.به گزارش فکرشهر، در ادامه این گزارش می‌خوانید: نبود یک سیستم حمل و نقل عمومی جامع و در دسترس همگان در پایتخت و بسیاری کلان‌شهرهای دیگر موجب شده تا استفاده از تاکسی به راحت‌ترین راه برای حمل و نقل روزانه بسیاری از مردم تبدیل شود.
کد خبر: ۹۲۲۰
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷

فکرشهر: پارسینه نوشت: گاهی اوقات اوضاع نابسامان کرایه‌های تاکسی در شهر باعث مکدر شدن دوجانبه خاطر راننده و مسافر می‌شود.

به گزارش فکرشهر، در ادامه این گزارش می‌خوانید: نبود یک سیستم حمل و نقل عمومی جامع و در دسترس همگان در پایتخت و بسیاری کلان‌شهرهای دیگر موجب شده تا استفاده از تاکسی به راحت‌ترین راه برای حمل و نقل روزانه بسیاری از مردم تبدیل شود.

البته در طول سال‌های گذشته گسترش شبکه مترو و اتوبوس‌های تندرو بویژه در پایتخت سبب شده بسیاری از کسانی که امکان استفاده از این وسایل نقلیه را دارند تاکسی را در اولویت چندم خود قرار دهند اما به هر حال جمعیت روزافزون پایتخت و عدم پوشش سراسری شبکه مترو و اتوبوس‌های تندرو همچنان می‌طلبد که تعداد زیادی از جمعیت شهرنشین مشتری ثابت انواع تاکسی‌ها باشند.

اگر شلوغی شهر و ترافیک روزانه را نادیده بگیریم، تاکسی می‌تواند آرامش نسبی را برای طبقه متوسط جامعه بعد از کار روزانه فراهم کند. اما گاهی اوقات اوضاع نابسامان کرایه‌های تاکسی در شهر باعث مکدر شدن دوجانبه خاطر راننده و مسافر می‌شود.

اگر مسافر ثابت یک خط تاکسی باشید شاید مشکل چندانی پیدا نکنید و غیر از سالی دو سه بار افزایش قیمت کرایه تاکسی و عدم تطبیق کرایه دریافتی با کرایه مصوب چسبانده شده روی شیشه، به نرخ هر روزه کرایه تاکسی‌تان عادت کنید اما مشکل جایی است که مسافر تاکسی‌های گذری باشید، تاکسی‌های به اصطلاح گردشی یا اتومبیل‌های شخصی که به مسافرکشی در سطح شهر مشغولند؛ اینجاست که ضابطه‌ای برای تعیین قیمت کرایه تاکسی وجود ندارد.

البته برخی تاکسی‌دارها در هر شرایطی منصفانه عمل می‌کنند و مسافران‌شان با رضایت کامل از تاکسی‌ آنها پیاده می‌شوند اما در این میان تاکسی‌هایی هم در سطح شهر تردد می‌کنند که به مسافران‌شان به چشم خرس‌هایی نگاه می‌کنند که یک مو کندن از آنها غنیمت است.

حتما همه شما هم در گذر روزانه‌تان از سطح شهر شاهد دعواهای تاکسیران‌ها و مسافران تاکسی بر سر کرایه بوده‌اید؛ ‌اغلب این دعواها هم ناشی از نبود ضابطه مشخص و در نتیجه عدم تفاهم بر سر نرخ کرایه تاکسی‌ است.

زمانی دستگاه تاکسی‌متر در تاکسی‌های سطح شهر برای تعیین نرخ عادلانه کرایه تاکسی نصب شد، اگر از این موضوع بگذریم که این وسیله چقدر توانست نرخ کرایه تاکسی را ضابطه‌مند کند اما حالا تاکسی‌متر به وسیله‌ای تزیینی و بی‌کاربرد تبدیل شده و گاهی تاکسیرانانی که مسافران دربست سوار می‌کنند از این وسیله برای راضی کردن مسافر به دادن کرایه بالاتر استفاده می‌کنند. یعنی مسافر تاکسی ترجیح می‌دهد در مقابل این پیشنهاد راننده که نرخ کرایه را با تاکسی‌متر حساب کند، بپذیرد که همان ابتدا کرایه مشخصی را با راننده توافق کند.

البته همه مشکلات مربوط به تاکسی‌ها در این مقال نمی‌گنجد و نباید از انصاف به دور بود که برخی رانندگان تاکسی با اخلاق خوششان با مسافران و برخورد منصفانه در مورد کرایه تاکسی‌ها کام مسافر را شیرین می‌کنند اما به هر حال نابسامانی‌های کرایه تاکسی در شهرها معضلی است که اگر چاره‌ای برای آن پیدا نشود تنش‌های روزانه شهری هم تمامی نخواهد داشت.

به امید روزی که هیچ راننده تاکسی کرایه خارج از عرف از مسافر دریافت نکند و مسافرانش را برای یافتن مسافر دربستی در هوای سرد و بارانی رها نکند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر