سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» را بخوانید:
فکرشهر: صادرکنندگان حوزه خرما از مقوله برگشت ارز معاف شوند/ با شروع به کار شورای عالی قیمت گذاری شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و این آغاز راه است/ شورای عالی خرما و شورای راهبردی تشکیل خواهد شد و بیشترین تعداد اعضا هم به غیردولتی ها اختصاص داده خواهد شد/ بوشهر در حوزه کشاورزی، تنها ۳ درصد از تولید ناخالص استان را دارد/ بانک شده پلیس سیستم تولید کشور/ در بودجه ۱۴۰۱ ما نمی‌توانیم خیلی تغییر انجام دهیم/ صحبت از خرید تضمینی، یعنی مرگ کشاورز/ این همه صحبت شد و معلوم شد که مشکلات برمی گردد به دولت و مجلس/ آقا برگردید به تهران و مشکلات بین خود را برطرف کنید تا مشکلات ما هم حل شود/ برخی افراد به نظر می‌رسد در راستای وهابیت قدم برمی‌دارند/ کشاورز کارت جهاد کشاورزی، خرما را شامل نمی شود/ سیکل معیوب صادرات، پدر خرما را در آورده است/ در کشوری که تورم سالیانه بیش از ۴۰ درصد است، قیمت خرما سه سال است که یکسان بوده و تکان نخورده است/ پیشنهادات انجمن ملی خرمای ایران/ از ۱۰ کشور خریدار اول خرما، استان بوشهر تنها در هندوستان مقداری صادرات دارد و در بقیه کشورها سهمی ندارد/ باز شدن راه صادرات، راهکاری است که دولت باید زیرساخت ها و مقدمات آن را فراهم کند/ میز خرمای بوشهر به اتاق بازرگانی استان واگذار شود/ بودجه طرح آبیاری نخیلات مورد توجه قرار گیرد/ باید نخل را مورد تکریم قرار دهیم چون شبیه به انسان است/ حتی شرکت های در استان بوشهر هم از خرما استفاده نمی‌کنند/ تشکیل اداره خرما در جهاد کشاورزی...
کد خبر: ۱۰۱۵۶۲
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: نشست میز ملی توسعه صادرات خرما، امروز چهارشنبه ـ ۱۰ آذرماه ـ در شهرستان دشتستان برگزار شد.

تشکیل اداره خرما در جهاد کشاورزی
به گزارش «فکرشهر»، فرماندار دشتستان در این نشست که با حضور نخلداران و نمایندگانشان و مسوولین مربوطه کشوری و استانی برگزار می شد، برخی اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت نخیلات و خرما در شهرستان را مطرح کرد و گفت: تقویت آبخیزداری و آبیاری تحت فشار نخلستان ها را انجام داده ایم که در راستای بهبود وضعیت نخیلات دشتستان است.

فتح اله نوروزی از نمایندگان تقاضا کرد که «درباره تخصیص ها کمک لازم را انجام دهند تا در زمینه کشاورزی اقدامات بهتر و بیشتری صورت گیرد» و افزود: افزایش اعتبارات کشاورزی را با توجه به پتانسیل دشتستان تقاضا دارم که کمیسیون کشاورزی مجلس در برنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه میز ملی خرما، اگر رایزنی های بهتری در کشورهای مختلف توسط وزارت خارجه صورت پذیرد، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و پیشنهاد می کنم تشکیل اداره خرما در وزارت جهاد کشاورزی انجام شود که می‌تواند کمک بسیاری کند.

نوروزی اضافه کرد: از سایر کارهایی که با تقویت بازار خرما صورت می‌گیرد، بحث واردات در مقابل صادرات است.

وی افزود: ایجاد شهرک خرمایی در شهرستان دشتستان مقدمات کار برای تامین زمین فراهم شده و با توجه به ظرفیت شهرستان باید در روند ساخت آن تسریع شود.

فرماندار دشتستان در پایان، توسعه کشت ارقام تجاری خرما، توسعه و حمایت از مکانیزاسیون در نخیلات، توسعه صنایع تبدیلی، توسعه سردخانه، توسعه صنایع بسته بندی، توجه به تسهیلات اشتغالزایی در حوزه کشاورزی و تقویت رایزن ها در سفارت ها در زمینه خرما را به عنوان پبشنهاد ارائه کرد.

باید نخل را مورد تکریم قرار دهیم چون شبیه به انسان است/ حتی شرکت های در استان هم از خرما استفاده نمی‌کنند
امام جمعه برازجان نیز در این نشست گفت: باید نخل را مورد تکریم قرار دهیم چون شبیه به انسان است. از جمله تکریم نخل بحث آب است که باید آبیاری و تامین آب مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حسن مصلح ادامه داد: تکریم خرما آن است که زینت بخش سفره ها باشد که متاسفانه نتوانسته ایم آن را جا بیندازیم و حتی شرکت های در استان هم از این محصول استفاده نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: قیمت فعلی خرما با هزینه ای که برای آن می شود، تناسب ندارد و سیاستمداران باید تدبیری اتخاذ کنند که زمینه فروش در کشور و صادرات با قیمت مناسب صورت گیرد.

بودجه طرح آبیاری نخیلات مورد توجه قرار گیرد
رییس جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت کشاورزی استان ارائه کرد و خطاب به مسوولین کشوری حاضر در جلسه گفت: درخواست دارم اختصاص بهتر و بیشتر آب سد رییسعلی دلواری به نخیلات را مورد توجه قرار داده و در برنامه بگذارید.

محمدتقی منوچهری ادامه داد: همچنین تقاضا دارم مسوولین محترم، بحث بودجه طرح آبیاری نخیلات را مورد توجه قرار دهند تا هر چه زودتر این آبیاری برای تمام نخل های دشتستان انجام شود و موضوع سم پاشی و ماشین آلات مورد توجه نمایندگان و مسوولین جهاد کشاورزی باشد تا کارهایی انجام شود.

 

میز خرمای بوشهر به اتاق بازرگانی استان واگذار شود 
رییس اتاق بازرگانی استان بوشهر در این جلسه گفت: ما به عنوان بخش خصوصی امیدواریم که بتوانیم با همراهی دولت و دستور کار مشخص موارد را مصوب و پیگیری کنیم و نهادها و دستگاه های مختلف همراهی لازم را انجام دهند.

خورشید گزدرازی پیشنهاد داد که «میز خرمای بوشهر به اتاق بازرگانی استان واگذار شود» و افزود: این گونه ما می توانیم خرما را بهتر و بیشتر در کشور معرفی کنیم.

وی خطاب به مسوولین کشوری حاضر، اضافه کرد: بحث برون سپاری به بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهید تا ما بتوانیم به شرکت ها و افراد خدمت رسانی کنیم و نمایشگاه خرما را در تقویم وزارت جهادکشاورزی قرار دهید تا بتوانیم سال های بعد آن را گسترده تر برگزار کنیم.

باز شدن راه صادرات، راهکاری است که دولت باید زیرساخت ها و مقدمات آن را فراهم کند
نماینده مردم دشتستان در مجلس نیز با بیان این که «روزگار خرما، روزگار خوبی نیست»، گفت: باز شدن راه صادرات، راهکاری است که دولت باید زیرساخت ها و مقدمات آن را فراهم کند و وزارت خارجه و وزارت راه ملزم شوند که مسیر صادرات به روسیه را هموار کنند.

ابراهیم رضایی ادامه داد: مساله دیگر این است که بیشترین قشری که باید مورد توجه قرار گیرد، کشاورزان و باغداران هستند.

وی گفت: طرح آبیاری نوین نخیلات طرح بسیار خوبی است؛ موضوع آب، در دشتستان بسیار جدی است و در خصوصا بخش ارم و بوشکان که وزارت نیرو باید بهتر عمل کند.

رضایی اضافه کرد: قیمت تضمینی خرید خرما که امسال اعلام شد، مطلوب کشاورزان نبود و باید در آن تغییراتی صورت گیرد.

از ۱۰ کشور خریدار اول خرما، استان بوشهر تنها در هندوستان مقداری صادرات دارد و در بقیه کشورها سهمی ندارد
مدیرکل توسعه بازارهای صدراتی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست اظهار داشت:  ۲۹ درصد کل صادرات محصولات کشاورزی کشور مربوط به خشکبار است و در هفت ماهه امسال، بیش از ۱۳۶ هزار تن صادرات خرما داشته ایم.

محمود بازاری ادامه داد: از ۱۰ کشور خریدار اول خرما، استان بوشهر تنها در هندوستان مقداری صادرات دارد و در بقیه کشورها سهمی ندارد.

وی با بیان ایم که «ما پیشنهاد تعرفه واردات به جای صادرات را داده ایم که امیدواریم این کار انجام شود»، گفت: بحث جابجایی و حمل و نقل خرما، زیرساخت لازم وجود ندارد و کمبود کانتینر و همچنین مسیر دریایی برای کشورهای اوراسیا وجود دارد.

بازاری اضافه کرد: پیشنهاد دارم در بحث خرما و فرآوری خرما، ستاد رفع موانع تولید توجه ویژه ای به این محصول و صنایع وابسته داشته باشد و این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

پیشنهادات انجمن ملی خرمای ایران
رییس انجمن ملی خرمای ایران نیز گفت: تشکل ها برای جامعه مفید هستند و بی تفاوتی موجب اضمحلال جامعه می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند کمک زیادی به جامعه کند.

محسن رشیدفرخی اظهارداشت: ما در انجمن خرما، بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن صادرات داریم و اگر با قیمت فعلی که یک دلار و ۱۰ سنت است خرماها به فروش برسد، می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی داشته باشد.

وی چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: چند پیشنهاد دارم که میز خرما به عنوان کارگروهی دائمی ادامه داشته باشد تا مصوباتی که در چنین جلساتی اعلام می‌شود را پیگیری کند؛ در مجلس و دولت تدابیری اتخاذ شود و از تولید تا صادرات که مثل حلقه های پیوسته زنجیر است، به خوبی انجام شود. همچنین تقاضا دارم قیمت گذاری دستوری را از کار خارج کنید و نکته دیگری که وجود دارد کشت ارقام غیربومی است که باید جلوی آن گرفته شده و به جای انتقال ارقام، روی فروش و بازار ارقام بومی تمرکز شود.

سیکل معیوب صادرات، پدر خرما را در آورده است/ در کشوری که تورم سالیانه بیش از ۴۰ درصد است، قیمت خرما سه سال است که یکسان بوده و تکان نخورده است
رییس انجمن خرمای استان فارس در این نشست گفت: سیکل معیوب صادرات، پدر خرما را در آورده است؛ معمولا خرما در عزا استفاده می شود ولی نمی‌دانیم در عزای خود خرما چه باید کرد؟!

محمدصادق حمیدیان ادامه داد: دولت با فشار مجلس و مشکلات کشاورزان شروع به خرید تضمینی می‌کند که این خود فسادآور است و بحث صادرات را هم زیر سوال می‌برد.

وی گفت: در کشوری که تورم سالیانه بیش از ۴۰ درصد است، قیمت خرما سه سال است که یکسان بوده و تکان نخورده است و عزم ملی می‌طلبد که صادرات پیگیری شود.

حمیدیان افزود: چند سالی است به بهانه ماه مبارک رمضان جلوی صادرات خرما گرفته می‌شود؛ آیا واقعا این موضوع به بازار خرما و تنظیم بازار کمک کرده است؟

او اضافه کرد: در تصمیم گیری های خرما باید ذی نفعان این بخش نیز حضور داشته باشند و نمایندگان واقعی تولید کنندگان خصوصا انجمن ملی خرما دعوت شوند.

کشاورز کارت جهاد کشاورزی، خرما را شامل نمی شود
رییس انجمن خرمای استان بوشهر نیز گفت: تقاضا دارم وزارت صمت و جهاد و مجلس تلاش کنند تا واردکنندگان راحت بتوانند ادوات و ابزاری را که برای تامین آب نیاز است، وارد کنند.

ندیر پورجم ادامه داد: افت چوب خوار از جمله مشکلات خرما است و تقاضا داریم قانون مربوط به آفات در جهادکشاورزی تغییر کند تا این مورد را نیز شامل شود.

وی گفت: وزارت جهادکشاورزی، کشاورز کارت تهیه کرده اند اما متاسفانه تنها سه محصول را پوشش می‌دهد و شامل خرما نیز نمی‌شود که امیدواریم تغییر انجام شود.

برخی افراد به نظر می‌رسد در راستای وهابیت قدم برمی‌دارند
عضو انجمن خرما و نائب رییس میز ملی خرما نیز در این نشست گفت: در قرآن، ۲۳ بار از نخل یاد شده است و علم نیز ثابت کرده که خرما را باید بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

علی محمد صمیمی ادامه داد: برخی افراد به نظر می‌رسد در راستای وهابیت قدم برمی‌دارند چون به محض این که پای ما از صادرات قطع می‌شود، عربستان سعودی آن بازار را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از مجلس انقلابی تقاضا داریم برنامه های رهبر کبیر انقلاب را اجرا کند و با تشکیل کمیته ای پیگیری کند که آیا مصوبات آنها در همه شهرها و روستاهای کشور انجام می‌شود؟

این همه صحبت شد و معلوم شد که مشکلات برمی گردد به دولت و مجلس/ آقا برگردید به تهران و مشکلات بین خود را برطرف کنید تا مشکلات ما هم حل شود
نماینده کشاورزان و باغداران نیز در این نشست گفت: این همه صحبت شد و معلوم شد که مشکلات برمی گردد به دولت و مجلس. آقا برگردید به تهران و مشکلات بین خود را برطرف کنید تا مشکلات ما هم حل شود، چون ما تولیدکننده هستیم.

فریبرزی ادامه داد: وزارت نیرو چرا نمی‌تواند با کشاورزان تعامل کند؟ مگر آنها در خارج از کشور هستند؟ با وزارت صحبت می‌شود اما هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد، بعد ما توقع داریم که با کشورهای دیگر رقابت کنیم؟

وی خطاب به مسوولین کشوری حاضر در جلسه، اضافه کرد: شما مشکلات ریز کشاورزان و باغداران را رفع کنید، کار صادرات هم خود صادرکنندگان انجام خواهند داد.

صالحی ـ نماینده بخش خصوصی و تشکل آب بران سعدآباد ـ نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات کشاورزان، آب است. قبلاً به صورت غرق آبی آبیاری انجام می‌شد و برای آبیاری نوین مقاومتی بود، اما با کارهایی که انجام دادیم، این مقاومت در حال تغییر است ولی احتیاج است که پمپاژ آب انجام شود.

در بودجه ۱۴۰۱ ما نمی‌توانیم خیلی تغییر انجام دهیم/ صحبت از خرید تضمینی، یعنی مرگ کشاورز
عضو هیات‌رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در بودجه ۱۴۰۱ ما نمی‌توانیم خیلی تغییر انجام دهیم، فقط می‌توانیم تغییرات کوچک را در بودجه مدنظر قرار دهیم.

ذبیح‌اله اعظمی ساردوئی، اظهارداشت: از بزرگ ترین مشکلات خرما، آفات است که وزارت جهادکشاورزی باید تصمیمات لازم را انجام دهد؛ همچنین، از جمله مشکلات اساسی ما در خرما، موضوع صنایع تبدیلی است که در همه کشور این کمبود احساس می‌شود و باید برطرف شود.

وی گفت: صحبت از خرید تضمینی، یعنی مرگ کشاورز و این کار نباید انجام شود.

او اضافه کرد: متوسط برداشت محصول خرما از نخل در استان بوشهر، از سایر استان ها و در جهان، کمتر است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت نیرو فقط پول آب را می گیرد و خدمات دیگری انجام نمی‌دهد و توقع است سدهای در حال ساخت را به انجام برساند.

بوشهر در حوزه کشاورزی، تنها ۳ درصد از تولید ناخالص استان را دارد/ بانک شده پلیس سیستم تولید کشور
نائب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این نشست اظهارداشت: از ظرفیت های استان بوشهر به خوبی استفاده نشده است؛ استانی که دارای بیشترین ساحل، بیشترین نخل و صنایع زیاد دیگری مانند پرورش ماهی و میگو و سایر موارد است، در حوزه کشاورزی، تنها ۳ درصد از تولید ناخالص استان را دارد.

پرویز اوسطی ادامه داد: تحریم ها کاری کرد که به فکر اقتصاد منهای نفت بیفتیم و قطار بخش کشاورزی راه افتاده و بستر سیاست اقتصاد مقاومتی است و همه باید تلاش کنیم که ادامه دهد.

او گفت: در مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۰، مبلغی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کشاورزی در نظر گرفته شده و الان در حال پیگیری هستیم که چرا به دست کشاورزان نرسیده است.

اوسطی ادامه داد: در حوزه آب، تنظیم بازار، صدور مجوز ها و... قوانینی در حال تصویب است که کار راحت انجام شود؛ قرار است فرماندهی از مزرعه تا سفره خانواده توسط وزارت جهادکشاورزی باشد و ریاست جمهور هم پیگیر این موضوع هستند تا دیگر درگیر کارهای بین وزارت خانه ای نشویم.

او گفت: خام فروشی برای امنیت غذایی داخل کشور خوب است ولی اگر بخواهیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم، باید از خام فروشی بگذریم.

نائب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: سیستم بانکی و ساختار مالی کشور حامی کشاورزان نیست و ما هر جا می‌رویم پای بانک در میان است و شده پلیس سیستم تولید کشور.

وی گفت: خرما در کنار پسته می‌توانند پنجاه درصد صادرات خشکبار کشور را تشکیل دهند و به همین دلیل باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ خرما می‌تواند بیش از یک و نیم میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد که مبلغ بسیار خوب و بالایی است.

اوسطی با بیان این که «توسعه سطح زیر کشت باید در استان بوشهر انجام و تامین آب باید با جدیت دنبال شود»، اضافه کرد: تمام موضوعاتی که عزیزان حاضر در جلسه عنوان کردند را یادداشت کرده ام و همه را پیگیری خواهم کرد.

با شروع به کار شورای عالی قیمت گذاری شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و این آغاز راه است/ شورای عالی خرما و شورای راهبردی تشکیل خواهد شد و بیشترین تعداد اعضا هم به غیردولتی ها اختصاص داده خواهد شد
معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی نیز در این جلسه اظهارداشت: وزیر جهاد کشاورزی در روز رای گیری مجلس در برنامه های خود اعلام کرد که در زمینه باغبانی تحول ایجاد شود که در حال انجام این کار هستیم.

محمدمهدی برومندی ادامه داد: بودجه ۱۴۰۰، رنگ و بوی کشاورزی گرفته و کمیسیون کشاورزی مجلس، دولت و وزارت جهادکشاورزی و تولیدکنندگان و کشاورزان سه بخشی هستند که می‌توانند این راه را بپیمایند.

وی گفت که «با شروع به کار شورای عالی قیمت گذاری شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و این آغاز راه است» و افزود: کارگروه شورای امنیت غذایی کشور برای اولین بار تشکیل شده که در حال برنامه‌ریزی و طراحی آن هستند.

این مسوول در وزارت کشاورزی، اظهارداشت: برای اصلاح و احیای سه میلیون هکتار باغ که سی درصد آن هم فرسوده است، در بودجه ۱۴۰۰، بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. نخلستان های کشور در سال های گذشته هیچ بودجه ای نداشته است و در تلاشیم که در حوزه کشاورزی خصوصا باغبانی در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ خوبی اختصاص دهیم.

برومندی ادامه داد: قریب به چهل درصد از نخیلات کشور فرسوده است و در سفر رییس‌جمهور به استان بوشهر مصوبات خوبی برای اصلاح و احیای نخیلات داشتیم و کارهای مثبتی در حال اتفاق افتادن است؛ هچنین برای تولید نهال کارهای خوبی در حال انجام است تا در کنار حفظ ارقام بومی منطقه، سایر موارد هم صورت گیرد؛ درباره پروژه سددالکی و انتقال آب نیز در سفر رییس‌جمهور مصوباتی داشتیم که مسوولین مربوطه پیگیری خواهند کرد.

وی گفت که «مساله صادرات از اولویت های جدی ما است که آن را با سایر وزارت خانه ها پیگیری خواهیم کرد» و افزود: کمیته ای مشترک بین ایران و روسیه تشکیل شده که با حضور اعضا که معاون های وزرا و انجمن ها و سایر افراد است، برای صادرات کارهایی انجام خواهد شد و این کار را بنا داریم با همه همسایگان انجام دهیم.

معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی درباره خرید تضمینی هم اظهارداشت: در خرید تضمینی، هزینه های تولید را مدنظر قرار داده و اگر محصول به فروش نرفت و کشاورز در حال ضرر بود، وارد می‌شویم و وزارت جهادکشاورزی رقیب بخش خصوصی نیست.

برومندی ادامه داد: شورای عالی خرما و شورای راهبردی تشکیل خواهد شد و بیشترین تعداد اعضا هم به غیردولتی ها اختصاص داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: خشکیدگی خوشه خرما بیش از ۴۰ سال است که ادامه دارد و راهکار علمی دارد که در حال برنامه‌ریزی برای رفع آن هستیم.

صادرکنندگان حوزه خرما از مقوله برگشت ارز معاف شوند 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز گفت: دولت در سال های اخیر کارهایی انجام داده که طرح تحول آبیاری یکی از آنهاست.

علی باستین ادامه داد: امیدوارم با برگزاری رویدادهایی که صورت می گیرد، شاهد کارهای خوبی برای این محصول ـ خرما ـ باشیم.

وی درخواست کرد که «وزارت جهادکشاورزی نسبت به اصلاح باغات در بودجه سال آینده کشور این را پیش بینی کرده و در بودجه سال آینده ببیند» و افزود: پیشنهاد می‌شود صادرکنندگان حوزه خرما از مقوله برگشت ارز معاف شوند.

 

 

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر