پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۱۰۱۵۷۹
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

فکرشهر: در حالی که پیش از این بسیاری از نیروهای کاری و مدیران صنایع پارس جنوبی به صورت پروازی به این منطقه رفت و آمد می‌کردند، حالا خبر می‌رسد که نان این صنایع نیز با پرواز می‌آید.

به گزارش فکرشهر از مهر، پرواز در ادبیات همیشه بار معنایی مثبت و عرفانی داشته و شاید این از الطاف امروزی صنعت است که برخی از آرزوهای دوران کودکی یا واژگان به غایت مثبت را تحت‌الشعاع تنگ نظری خود قرار دهد.

استان دارا و ندار بوشهر در رثایش سروده‌ها گفته شده و کماکان هم می‌گویند.از مردم کوچه و بازارش که سوال بپرسی گلایه‌های یکدستی را می شنوی که ای کاش صنعتی نداشتیم، حداقل زجرمان کمتر می‌بود.

استان بوشهر به جد متمول‌ترین ناحیه کشور از حیث تراکم صنعت، شیلات، مرز آبی، معادن و… است. این را همه گفته‌اند و همه نیز بدان اتفاق دارند که این استان از حیث تحقق بودجه همیشه در صدر ولی از حیث تعلق بودجه در ذیل بوده است.

گل سرسبد صنایع استان، مجموعه صنعتی پارس جنوبی متشکل از ۴۰ پالایشگاه و پتروشیمی و مجموعه پارس شمالی و صنایع انرژی شهر جم است که هر کدامشان یک استان را طلاکوب می‌کنند ولی جمعاً استان بوشهر را زجرکش کرده‌اند.

در کنار این همه موهبت، یکی از مطالبات جدی مردم ایفای سهم پالایشگاه‌ها در قسم مسئولیت‌های اجتماعی و همچنین صدارت بومیان منطقه بر این صنعت است.

صنعت با همه موهباتش برای غیر بوشهری‌ها، یک ناخنکی به فرهنگ لغتمان نیز زده است و آن چیزی نیست جز مدیر پروازی، آبدارچی پروازی و متأسفانه نان پروازی که از کم‌لطفی‌های صنعت است.

همه چیز پروازی شد

شاید قابل باور نباشد ولی علاوه بر مدیران پروازی، کارگران و کارمندان پروازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، برخی صنایع مستقر در این منطقه نان خود را نیز از خارج استان و به صورت پروازی تأمین می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به حضور صنایع بزرگ انرژی در استان، توجه به قابلیت‌های استان بوشهر به ویژه نیروهای بومی را یک ضرورت دانست.

مصدق کشاورزی که در جمع کارآفرینان استان بوشهر سخن می‌گفت ادامه داد: امروز بسیاری از خدمات جزئی در عسلویه از جمله تأمین نان مصرفی شرکت‌ها از استان‌های هجوار تأمین می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز پس از ۱۸ سال در عسلویه برای یک مجموعه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نفری جمعیت کارگری انجمن صنفی و کارگری که در نوع خود بی نظیر است در دل مجموعه نفت ایجاد شده تا به این وسیله کارگر بتواند از حقوق خود دفاع کند.

کشاورزی بیان کرد: برخی از بانک‌های استان بوشهر فقط برای خود ارزش افزوده دارند و در بهترین مناطق استان بوشهر زمین و ساختمان تملک کرده و منابع خود را در سایر استان‌ها هزینه می‌کنند.

متخصصین صنعت بارها و بارها راجع به این کار ناپسند شرکت‌ها هشدار داده بودند ولی همچنان این مسائل تکرار می‌شود تا مهر تائیدی بر بی‌توجهی این صنایع بع میزبان باشد.

مدیر و آبدارچی و نان پروازی

مدیر پروازی به جای سکونت در منطقه عملیاتی در هزار کیلومتر دورتر اسکان دارند و معمولاً یکشنبه‌ها به منطقه پارس جنوبی امده و چهارشنبه‌ها با پرواز رهسپار خانه و کاشانه خود در اقصی نقاط کشور می‌شوند.

در کنار مدیران پروازی، آبدارچی پروازی را نباید از یاد نبریم. آیا در استان بوشهر به عنوانن میزبان این صنایع، افرادی در حد آبدارچی و راننده هم برای این صنایع وجود ندارد که ناچار به واردات این نوع مشاغل به استان بوشهر هستند؟

نهایتاً با ذکر خیر نان پروازی در بین الطاف صنعت این پازل به اتمام می‌رسد. برخی شرکت‌ها حتی نان خود را نیز از استان‌های دیگر آن هم با پرواز به استان بوشهر می‌آورند.

به چه شکلی می‌شد این بی توجهی به میزبان را تشدید کرد جز با واردات نان به وسیله هواپیما؟ هواپیمایی که تاکنون فکرش را نمی‌کردیم مسافر فرست کلاسش نان باشد!

ورود خیل عظیمی از قومیت‌ها برای اشتغال در صنعت از استانی دیگر یکی از علل اصلی بیکاری جوانان استان بوشهر است. این موضوع سوالات متعددی را به ذهن متبادر می‌کند.

در استان بوشهر مدیر و آبدارچی نداریم که باید از جاهای دیگر ترانسفر شود؟ استان بوشهر با جمعیت یک میلیون نفری و میزبانی ۲۳ ساله صنعت، حقش نیست که ۴۰ نفر از کل جمعیتش، صدارت صنایع انرژی را در دست داشته باشند؟ قوت غالب مردم استان بوشهر تغییری کرده که منجر به نایابی نان و وارداتش شده‌اند؟ استاندار و مدیران استان، تا کی باید با حرف درمانی آستانه تحمل مردم را کاهش دهند؟ بزرگان استان تا کی قرار است به به سهم خواهی روی بیاورند و فرصت تربیت مدیران بومی را در این دولت از مردم دریغ دارند؟

ورود پروازی‌ها ممنوع شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آسیب‌های حضور مدیران پروازی در صنایع استان بیان کرد: انتظار می‌رود به این روند خاتمه داده شود و شاهد تغییر کلی در این صنایع باشیم.

ابوذر حسین‌پور با بیان اینکه باید انتصاب مدیران بومی استان بوشهر در صنایع مد نظر قرار گیرد، ممنوعیت حضور مدیران پروازی در جنوب استان بوشهر را ضروری دانست.

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران فقط یکی دو روز در استان حضور دارند، تاکید کرد: با یک شب و دو شب ماندن در منطقه نمی‌شود بومی استان بوشهر و شهروند کنگان و عسلویه شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان با اشاره به نگاه ارباب و رعیتی برخی مدیران به نیروهای بومی تصریح کرد: واگذاری مسئولیت‌های مدیریتی در حوزه شهرستانی و استانی به نخبگان ضروری است.

لزوم انتصاب مدیران بومی

ضمن حضور در فصل انتصابات دولت و سهم صفر استان در کابینه و وزارتخانه‌ها، حداقل انتظار مردم انتصاب مدیران شرکت‌های پتروشیمی از میان فرزندان بومی است که خود موهبت‌های بی‌شماری دارد.

از مواهب انتصاب بومی‌ها می‌توان به ساماندهی شگرف مسئولیت‌های اجتماعی به سبب حضور مادامشان در محیط، چابک سازی شرکت‌های منطقه از حیث کاهش هزینه‌ها، شروع پرقدرت تربیت مدیران بومی بجهت ساماندهی بحران مدیریت‌های بومی استان بوشهر، تأمین اقلام مورد نیاز صنعت از درون استان که خود پیشران توسعه مشاغل است، تقلیل نفوذ مرکز در تصمیمات این شرکت‌ها خصوصاً در مبحث استخدام و مصوبات، افزایش قدرت چانه زنی مدیران استان به سبب حضور مدیران بومی، افزایش بعد نظارتی سازمان‌ها در شرکت‌های با مدیریت بومی اشاره کرد.

انتظار می‌رود ضمن مطالبه گری در تریبون‌ها توسط ائمه جمعه توأم با ورود جدی استاندار بوشهر و مدیران کل زیردستشان، حل این مشکلات را از وادی حرف به عمل سیر دهند تا دیگر شاهد عزل ناگهانی مدیران بومی نباشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر