جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۰۳۸
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹

فکرشهر: «سوءاستفاده از کاربران شاد فقط در قالب فعالیت هکرها و سارقان مجازی خلاصه نمی‌شود. تبلیغات فراوانی هم در این سامانه منتشر می‌شود که والدین دانش‌آموزان نسبت به آن شکایت دارند. تبلیغات مربوط به لاغری و کنترل وزن یکی از نمونه‌هایی است که فکر و ذهن کودکان و نوجوانان را نشانه گرفته و سبک خاصی از زندگی را به آنها القا می‌کند.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه همشهری نوشت: «مدتی پیش رئیس پلیس فتای کرمان خبر داد که شیادان مجازی به سامانه «شاد» رسوخ کرده‌ و از معلم و مدیر گرفته تا دانش‌آموز و والدین آنها کلاهبرداری می‌کنند. بلافاصله چند روز بعد رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی هم از رخداد مواردی مشابه برای کاربران شاد در این استان خبر داد و گفت: مجرمان، اکانت پشتیبانی شاد می‌سازند و با آن از مخاطبان این شبکه دزدی می‌کنند یا آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

بعد از اظهار نظر روسای پلیس فتای دو استان درباره ناامن‌بودن سامانه آموزشی «شاد» بود که مدیران، معلمان و دانش‌آموزان استان‌های دیگر از هک‌شدن اکانت خود در شاد و دسترسی به محتویات گوشی همراه‌شان خبر دادند. ستاره علیان، دانش‌آموز تهرانی، که تا به حال دو بار از طریق شاد هک شده، به همشهری می‌گوید: «از شماره عجیبی با من تماس گرفتند و گفتند که پشتیبان شاد هستند و یک کد برایم می‌فرستند که برایشان بخوانم. من هم خواندم و بعد از یک دقیقه قطع کردند. بلافاصله دسترسی من به شاد مسدود شد و بعد هم تماس گرفتند که اگر سه میلیون واریز نکنی، عکس‌های گوشی‌ات را برای پدر و مادرت می‌فرستیم و سپس در فضای مجازی منتشر می‌کنیم که من سریع به مادرم و مدیر مدرسه گفتم و چون بی‌تفاوت از کنارش عبور کردیم، کار خاصی انجام ندادند.»

ستاره تنها کسی نیست که در سامانه شاد مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. دانش‌آموزان، معلمان و مدیران دیگری نیز به این مسئله دچار شده‌اند. زهرا طاهریان، معلم ادبیات فارسی مدرسه تربیت اردستان، برای همشهری توضیح داد: «یک‌ بار بعد از گرفتن امتحان ترم، بلافاصله اکانت من هک شد و تمام برگه‌های امتحانی از بین رفت. واقعا موقعیت بدی بود. به مدیر مدرسه و پلیس هم اطلاع دادیم که بعدا فهمیدیم کار یکی از دانش‌آموزان بوده است. همین دانش‌آموز یک‌ بار دیگر به کمک دو نفر دیگر اکانت مدیر مدرسه را هک کرده بودند.»

همکلاسی‌های هکر

انگیزه هکرها در شبکه‌ شاد متفاوت است. برخی‌ها برای کلاهبرداری وارد این سامانه شده و برخی دیگر برای آزاردادن مدیر، معلم و سایر دانش‌آموزان این کار را می‌کنند. سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا، گفت: «ابتدای راه‌اندازی شاد، شاهد تله‌گذاری یا «فیشینگ» بودیم که اطلاعات شخصی افراد را در اختیار می‌گرفتند تا سوءاستفاده مالی کنند اما با سازوکارهایی که انجام شد، این روش کاهش پیدا کرد. اما حالا شاهد حساب‌های جعلی کاربری هستیم که با شیوه‌های جدید مثل ارسال کد به حساب‌های دیگر دسترسی پیدا کرده و وارد کلاس می‌شوند و از طریق آن دانش‌آموزان، معلمان و مدیران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند که برخی از آنها خود دانش‌آموزانی هستند که در شاد حضور دارند.»

رجبی افزود: «در برخی موارد هکرها با اکانت‌های جعلی اقدام به ارسال محتوای نامناسب و غیراخلاقی برای دیگران می‌کنند و گاهی دیگر، دسترسی مدیر یا معلم مدرسه به کلاس را از بین می‌برند و کلاس‌های درس ایجادشده را حذف می‌کنند و محتوای داخل آن را از بین می‌برند. تلاش ما این است که از طریق خود طراحان شاد این مشکلات را تا حدودی کاهش دهیم. البته که آموزش‌وپرورش هم باید نحوه رعایت موارد ایمنی در این سامانه را به کاربران آن متذکر شود.»

سوءاستفاده از کاربران شاد فقط در قالب فعالیت هکرها و سارقان مجازی خلاصه نمی‌شود. تبلیغات فراوانی هم در این سامانه منتشر می‌شود که والدین دانش‌آموزان نسبت به آن شکایت دارند. تبلیغات مربوط به لاغری و کنترل وزن یکی از نمونه‌هایی است که فکر و ذهن کودکان و نوجوانان را نشانه گرفته و سبک خاصی از زندگی را به آنها القا می‌کند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر