شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۰۴۴
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

فکرشهر: رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و روسیه گفت: همکاری های مشترک و موفق ایران و روسیه دستاوردهای بزرگی برای دو کشور داشته است.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم رضایی ـ نماینده دشتستان در مجلس ـ در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: روسیه به عنوان پهناورترین کشور دنیا، نهمین کشور پرجمعیت و همین طور یازدهمین اقتصاد برتر دنیا از طریق مرزهای آبی همسایه شمالی کشور ما محسوب می شود که منافع مشترک ایران با این کشور سبب ارتقاء سطح روابط دو کشور در سال های اخیر شده است.
او میزان تولید ناخالص داخلی روسیه را یک و نیم تریلیون دلار عنوان کرد و افزود: بازار این کشور 150 میلیون نفری برای ما ظرفیتی خوب در راستای تأمین منافع اقتصادی کشورمان محسوب می شود.
آقای رضایی گسترش ارتباط ایران و روسیه در عرصه های گوناگون از قبیل اقتصادی، امنیتی و ژئوپلتیکی و سیاسی را عامل تسهیل کننده ای در روابط خارجی کشورمان عنوان کرد.

آقای محسن پاک آئین کارشناس ارشد مسائل منطقه نیز تقویت روابط و سیاست های همسایگی در منطقه را از اهم سیاست های خارجی دولت خواند و افزود: روابط همسایگی در دولت های قبلی بیشتر بعنوان یک تاکتیک دیده می شود اما دولت سیزدهم بعنوان یک راهبرد بلند مدت به روابط همسایگی و سیاست خارجی نگاه می کند.

آقای رضایی جایگاه ایران در دنیای امروز را جایگاهی متفاوت عنوان کرد و افزود: موفقیت ایران از نظر ژئوپلتیکی و سیاسی ایران را به کشوری مهم، اثرگذار و تعیین کننده در مناسبات بین المللی و منطقه ای تبدیل کرده، از سویی همکاری های موفق و مشترک ایران و روسیه به خصوص در امور سوریه و مبارزه با تروریسم سبب دستیابی به دستاوردهای بزرگی برای دو کشور ایران و روسیه شد.
او اضافه کرد: روسیه با هدف گیری روابط خارجی خود به سمت شرق آسیا و مشخصاً رسیدن به هندوستان برای تأمین منافع خود در سیاست خارجی همواره در منطقه به جمهوری اسلامی ایران نیاز داشته و دارد در واقع روابط ایران و روسیه به نفع هر دو کشور است.
آقای کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در ارتباط تصویری از مسکو سفر رئیس جمهور به روسیه و ملاقات با مقامات این کشور را رویدادی بزرگ و تاریخی عنوان کرد و افزود: ایران کشوریست که در طول 43 سال اخیر مقابل یکجانبه گرایی آمریکا ایستادگی کرد و سبب خروج آمریکایی ها از غرب آسیا شد.
آن چه در حال حاضر در فدراسیون روسیه شاهد هستیم افزایش فاصله میان روسیه و غربی ها به خصوص آمریکایی هاست تا جایی که روسیه بر سر ماجرای اکراین و مستقر شدن ناتو در این منطقه با غربی ها دچار تنش شد و حتی در مذاکرات اخیر در ژنو هم صحبت های غربی ها با آقای پوتین ثمری نداشت زیرا روسیه توانسته از حیث نظامی ارتقاء یابدو از این امکان برای دور راندن ناتو و غرب استفاده خواهد کرد. در این چنین شرایطی ایران و روسیه دارای نقطه نظرها و دیدگاه های مشترکی هستند.
آقای جلالی در خصوص جوانب اقتصادی روابط ایران و روسیه گفت: روسیه سالانه حدود 250 میلیارد دلار واردات دارد و ما می توانیم به عنوان کشوری همسایه که از ظرفیت اقتصادی خوبی برخورداریم سهم خوبی از این بازار داشته باشیم، از این رو ایران در سال گذشته رشد 105 درصدی صادرات به روسیه را رقم زده است. امسال هم این رشد به بالای 40 درصد خواهد رسید. از سوی دیگر روس ها هم در سال 2021 صادرات خوبی به ایران داشتند.

او ادامه داد: روسها صاحب بیش از 50 میلیون تن غلات مازاد بر نیاز مصرفی خود هستند، این محصول می تواند نیاز کشور ما را هم برطرف کند. در حال حاضر رتبه ایران در تجارت با روسیه بالای 50 است، البته این جایگاه رو به رشد بوده اما با تأسف باید گفت تنها نیم درصد از واردات روسیه به صادرات ایران اختصاص دارد. در حال حاضر رتبه نخست شرکای تجاری روسیه را چین و سپس کشورهای اروپایی تشکیل می دهند.
آقای رضایی نیز با گلایه از دست اندرکاران گفت: جای تأسف است که هنوز نتوانسته ایم مسیر تجاری مستقیمی از طریق دریاچه خزر با روسیه برقرار کنیم. هنوز از طریق کشورهای آذربایجان و حاشیه خزر با روسیه ارتباط داریم، خط ریلی ما به روسیه متصل نشده است.
او ادامه داد: امید می رود برقراری خطوط ریلی و مسیر حمل و نقل دریایی با روسیه را از اهم تصمیمات خود با روسیه قرار دهیم زیرا تجار ایرانی به شدت از این بابت گلایه دارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر