پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۵۰۶۵
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

فکرشهر: دکتر کریس پالمر، روانپزشک و استاد روانپزشکی دانشگاه هاروارد، می‌گوید اگر دائم احساس می‌کنید که هوس مصرف شیرینی جات را دارید، احتمال دارد، به خواب بیشتری نیاز داشته باشید.

به گزارش فکرشهر از انتخاب به نقل از سایکولوژی تودی، کم خوابی می‌تواند مصرف قند را افزایش دهد، درواقع، کم خوابی منجر به مصرف بیشتر شیرینی‌ها و کالری به خصوص در طول شب می‌شود. اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالم تری داشته باشید، خواب خود را در اولویت قرار دهید.

اشتها، چربی بدن، توده عضلانی و وزن در واقع چیز‌های فوق العاده پیچیده‌ای هستند.  همه آن‌ها حول چیزی که ما آن را متابولیسم‌ می‌نامیم، می‌چرخند، که تحت تأثیر خوراکی‌هایی که می‌خوریم یا میزان حرکتمان است.  هورمون‌ها، انتقال‌دهنده‌های عصبی، استرس، دمای محیط و عوامل بی‌شماری دیگر نیز در این میان، نقش دارند.  

محققان ۹۳ نوجوان را انتخاب کردند و آن‌ها را با پنج شب خواب سالم (۹.۵ ساعت خواب) و پنج شب جداگانه خواب کوتاه (۶.۵ ساعت خواب) بررسی کرده اند.

آن‌ها همچنین از شرکت کنندگان خواستند که بررسی کنند قبل  و بعد از خواب چه خوراکی‌هایی مصرف کرده اند. نوجوانان در زمان کم خوابی کربوهیدرات ها، قند‌های اضافه شده و نوشیدنی‌های شیرین بیشتری مصرف می‌کردند و میوه‌ها و سبزیجات کمتری می‌خوردند.  تفاوت در کالری، چربی و کربوهیدرات‌ها به ویژه بعد از ساعت ۹ شب آشکار بود.

این تحقیق داستانی را بیان می‌کند که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم.  وقتی استرس داریم یا خسته هستیم، شب‌ها بیشتر غذا می‌خوریم و میوه و سبزیجات نمی‌خوریم.  ما درواقع غذای ناسالم میخوریم که مزه اش خوب است و در ما ایجاد "آرامش" می‌کند.  ما اغلب این کار را در شرایطی که در حال تماشای تلویزیون هستیم انجام می‌دهیم.  

داستان اینکه چرا این اتفاق می‌افتد در واقع بسیار پیچیده است.  این ماجرا، شامل بسیاری از هورمون ها، انتقال دهنده‌های عصبی و مدار‌های پاداش مغز است.  با این حال، خبر خوب این است که برای انجام کاری نیازی به درک این داستان پیچیده ندارید، فقط می‌توانید بیشتر بخوابید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر