سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۰۴۶
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

فکرشهر: یک کارشناس ایمنی توجه به ایمنی کودکان را عاملی مهم توصیف کرد و هشدارها و توصیه‌هایی را نیز برای ارتقا ایمنی کودک و حفاظت از جان آنان ارائه کرد.

به گزارش فکرشهر، محمدرضا مرشددوست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضرورت توجه به ایمنی کودکان اظهارکرد:‌ ایمنی موضوع بسیار مهمی است که توجه به آن در مواجهه با کودکان اهمیت مضاعفی نیز پیدا می‌کند، چرا که کودکان آشنایی چندانی با اصول و موارد ایمنی نداشته و لازم است که حتما بزرگترهای همراه آنان به ویژه والدین و مربیان با یکسری نکات در مورد ایمنی کودکان آشنا بوده و آن را رعایت کنند.

وی ادامه داد:‌ این موضوع به قدری مهمی است که در برخی از کشورها هفته‌ای به نام هفته ایمنی کودک تعیین شده و در این ایام رویدادهای آموزشی و اقدامات مختلفی برای توجه به ایمنی کودکان برگزار می‌شود.  یکی از مهم‌ترین این مناسبت‌ها در جهان، هفته ایمنی کودک است که چندسالی است در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از ششم تا دوازدهم ژوئن مصادف با شانزدهم تا بیست و دوم خرداد ماه برگزار می‌شود. این هفته به عنوان محرکی در نظر گرفته می‌شود که براساس آن فرهنگ ایمنی کودکان افزایش پیدا کند. سال گذشته شعار این هفته اطلاعات ایمنی کودک بود و امسال نیز شعار ‌هفته ایمنی کودک، «ایمنی در ذهن» است؛ یعنی پدر و مادر یا سرپرستان یک کودک ایمنی کودک را در پس ذهن داشته باشند چرا که اگر از آن غافل شوند تاوان جبران ناپذیری خواهد داشت.

مدیرعامل انجمن کودک ایمن ناجی فردا با بیان اینکه خطراتی مانند سوختگی، خفگی، بلعیدن اجسام ریز، سقوط از ارتفاع، مسمومیت با مواد شوینده،‌ تصادفات جاده‌ای، نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ، حریق و آتش‌سوزی و بندها و طناب‌های بلند از  جمله خطراتی است که کودکان را تهدید می‌کند. گفت:‌ لازم است که والدین آگاهی لازم در خصوص نکات ایمنی مرتبط با کودکان را از پیش از تولد فرزندشان یاد بگیرند.

مدیرعامل انجمن کودک ایمن ناجی فردا درباره حوادث رخ داده برای کودکان در کشور ما اظهارکرد:‌ در کشور ما نیز کودکان متاثر از حوادث مختلفی شده‌اند اما متاسفانه بعضا آمار دقیقی از حوادث مرتبط با کودکان در دست نداریم که چه حادثه‌ای بیشتر برای کودکان اتفاق می‌افتد.

خرید سیسمونی‌های ناایمن در کشور 

مرشد دوست با بیان اینکه خانواده‌ها باید نسبت به ایمنی کودکان و فرزندان خود حساس باشند گفت: به عنوان مثال در ایران بحثی به عنوان خرید سیسمونی وجود دارد؛ این در حالی است که حین خرید سیسمونی گاهی به نکات ایمنی وسایل خریداری شده توجه نمی‌شود و صرف زیبایی آن سبب خرید این وسایل می‌شود. در خرید سیسمونی حتما باید ایمنی کودک در اولویت قرار بگیرد. 

وی در خصوص خطر قرار داشتن نوشیدنی‌ها و مواد غذایی داغ در دسترس کودکان نیز گفت: گاهی حوادثی رخ داده که آب جوش، چای، قهوه، روغن و ... موجب سوختن کودک  شده و باعث شده که جای یک زخم تا سال‌ها بر بدن کودک بماند. والدین باید توجه داشته باشند که چنین موادی را از دسترس کودکان دور نگه‌دارند.

 

مرشد دوست افزود:‌ قطعات ریز اسباب‌بازی‌ها، باطری وسایل بازی کودکان، اجسام تیز و برنده، اجزای شکسته شده وسایل بازی، مواد شوینده مایع، سیم‌ها و پریز برق و ... از جمله مواردی است که والدین باید فرزندان خود را از آن دور نگه‌داشته و تا حد امکان این موارد را نیز در دسترس کودکان قرار ندهند.

لزوم هماهنگی چیدمان خانه با حضور کودکان 

این کارشناس ایمنی با اشاره به لزوم تغییر چیدمان ایمن منازل گفت: زمانی که در خانواده‌ای یک کودک متولد می‌شود، حتما باید چیدمان خانه مطابق با ایمنی کودکان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال وجود آینه‌های قدی، قفسه‌های معلق، اجسام دکور شکننده، مجسمه‌های ناایمن و... می‌تواند برای کودک دردسرساز شود. باید توجه داشت که ما در کشوری زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم که در شرایط عادی باید تابلو و کمدهای خود را مهار کنیم. حتما باید در اتاق کودک نیز این مهار شدن‌ها صورت گیرد. نصب تابلوها و آویزهای فیکس نشده و تزیینی در اتاق کودکان اصلا توجیه شده نیست چرا که احتمال سقوط آن‌ها و آسیب به کودک وجود دارد.

خطر خفگی کودک با بندهای بلند 
این کارشناس ایمنی گفت: خطر بندهای بلند نیز یکی از مواردی است که در هفته ایمنی کودک در خصوص آن به والدین هشدار داده می‌شود. البته این بندها که عموما کنار کرکره ها نصب می‌شوند در کشور ما کمتر استفاده می‌شود، اما در کشورهای دیگر مواردی بوده که کودکان با این بندهای بلند دچار خفگی شدند. بنابراین این عامل را نیز در میان بخش‌های هفته ایمنی کودک در نظر گرفتند.

آسیب نخاعی کودکان بدون صندلی کودک در تصادفاتی با سرعت ۳۰کیلومتر 

وی ادامه داد:‌ متاسفانه به ندرت دیده شده که در خودرویی برای کودکان صندلی کودک تعبیه شود.  این در حالی است که در بسیاری از تصادفات سرنشینان آسیبی نمی‌بینند اما به دلیل پرتاب شدن کودک در لحظه تصادف، حوادث جبران ناپذیری رقم می‌خورد.

مرشد دوست درباره لزوم استفاده از صندلی مخصوص برای کودکان در خودرو اظهار کرد: طبق آیین نامه‌ای که البته چندان اجرا نمی‌شود و باید مطالبه کنیم که اجرایی شود. اگر کودکان زیر پنج سال در خودرو به روی صندلی مخصوص نباشند پلیس راهور می‌تواند خودرو را جریمه کند؛ اما آنقدر ایمنی درگیر مشکلات دیگری است که این اتفاق نمی‌افتد. عدم استفاده کودکان زیر پنج سال از صندلی خودرو در تصادفات حتی با ۳۰ کیلومتر سرعت، می‌تواند آسیب‌های جدی نخاعی را برای کودکان ایجاد کند.

خطر سان روف برای کودکان

وی گفت: گاهی دیده می‌شود که کودکان از سقف یا همان سان‌روف خودروها بیرون آمدند. گاهی پیش آمده که کودک از سان روف خودرو بیرون بوده که با ترمز خودرو به بیرون پرتاب شده اما متاسفانه والدین قادر به کنترل خودرو نبودند و خودشان فرزندشان را زیر گرفتند. این پدر و مادر دیگر تا آخر عمر خود را نمی‌بخشند. زمانی که کودک در خودرو حضور دارد، بهتر است که سان روف باز نشود چرا که کودک کنجکاو است و می‌خواهد از بالا بیرون را نگاه کند.

این کارشناس ایمنی با بیان اینکه والدین باید علاوه بر رعایت نکات ایمنی در مورد کودکان، به مرور یکسری موارد ایمنی را نیز به کودکان آموزش دهند، گفت: طبیعتا زمانی که فرهنگ ایمنی از کودکی در فردی نهادینه شود، اجرا و توجه به آن در بزرگسالی نیز آسان‌تر خواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر