يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی اختصاصی و خواندنی فکرشهر با فرماندار دشتستان؛
فکرشهر: با گذشت بیش از یک سال از حضور دکتر زارع در دشتستان، با این سوال به سراغ فرماندار رفتیم که:« چقدر از برنامه هایی که پیشنهاد شده و یا خودتان مطرح کرده بودید، اجرایی شده یا در ...
کد خبر: ۱۱۵۷۳
شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: بیش از یک سال از حضور دکتر ارسلان زارع به عنوان فرماندار در دشتستان می گذرد.

\n\n

وی، که سابقه ی فرمانداری دیر و معاونت فرمانداری دشتی در دولت اصلاحات را نیز در پرونده دارد، متولد سال 46 شهر کاکی است و دارای دو فوق لیسانس در رشته های حقوق خصوصی و مدیریت دولتی و دکترا در رشته ی مدیریت اقتصاد می باشد.

\n\n

دکتر زارع در حالی به عنوان فرماندار بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر معرفی شد، که یک سال قبل از آن و در دوران مدیریت های قبلی، نه تنها پیشرفت، تغییر و عمرانی را در دشتستان شاهد نبودیم،  بلکه به دلیل حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، خسارات بسیاری نیز به شهرستان وارد آمده بود.

\n\n

وی در آیین معارفه ی خود در 3 اسفندماه 1392، بهبود همه ی شاخص های توسعه ای استان را سرلوحه ی کارش عنوان کرد و افزود که «اجرای این برنامه ها، افزایش بستر همگرایی، انسجام، همدلی و اتحاد همه ی اقشار جامعه و تعامل خوب و سازنده ی مسئولین و مردم را به همراه خواهد داشت. »

\n\n

در همان زمان، پایگاه خبری تحلیلی فکرشهر بر آن شد با انجام یک نگرخواهی از برخی کارشناسان، صاحب نظران و مسئولین دشتستانی در حوزه های مختلف، اولویت های کاری فرماندار از نگاه آنان را جویا شود تا در راستای ایجاد تعامل خوب و سازنده میان مردم و مسئولین و در نتیجه پیشرفت بیشتر شهرستان دشتستان گام بردارد. ( اینجا )

\n\n

یکی از کسانی که با وجود مشغله ی فراوان به قول خود عمل نموده و در نگرخواهی فکرشهر شرکت کرد، خود آقای فرماندار بود، حالا و با گذشت بیش از یک سال از حضور دکتر زارع در دشتستان، با این سوال به سراغ فرماندار رفتیم که:« چقدر از برنامه هایی که پیشنهاد شده و یا خودتان مطرح کرده بودید، اجرایی شده یا در برنامه ی کاری فرمانداری قرار گرفته است؟»

\n\n

ارسلان زارع به این سوال که از دیگر شرکت کنندگان در نگرخواهی اولیه نیز پرسیده شد و در قالب مجموعه ای در نخستین ماهنامه ی فکرشهر درج گردید، در قالب یک گفت و گوی مفصل پاسخ داد.

\n\n

البته در این گفت و گو، چندین سوال خصوصی نیز پرسیده شد که خواندشان خارج از لطف نیست.

\n\n

ـ آقای دکتر، فکر می کنید چقدر و یا چند درصد از اولویت هایی رو که در بدو ورودتون برای دشتستان در نظر گرفتید، در این یک سال عملیاتی کردید؟

\n\n

به طور کلی گفته بودم به مدیریت برنامه ای اعتقاد دارم. بدیهی است که در مدیریت برنامه ای اهداف به لحاظ زمان بندی به کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تقسیم و تعیین می شن. بنابراین برنامه ها و اولویت های یکساله رو بر اساس شرح وظایف فرماندار و فرمانداری و شرایط شهرستان تعیین کردم که بحمدا... با همکاری مسئولیـن و مردم خوب شهرستان عمدتا عملیاتی و اجرایی شدند. برای نمونه یکی از اولویت هایم بهبود شاخص های امنیتی شهرستان بود که محقق شد و شاخص ها بهبود یافته، یکی دیگر از اولویت های من این بود که زمینه ساز تحقق برنامه های دولت باشیم و تلاش کنیم معیشت و سطح رفاه اجتماعی مردم ارتقا یابد، ما در راستای اهداف دولت کوشش کــردیم بـر قیمت ها نظارت بیشتری داشته باشیم، شرایطی را فراهم کنیم تا اوضاع اقتصـادی کشـاورزان که منبع درآمد بسیاری از شهروندان دشتستانی است بهتر شود، مثل خرید تضمینی خرما، همچنین شرایطی فراهم آوریم تا با کمک تسهیلات بانکی، فعالان بخش اقتصـادی در زمینـه تولید، خدمات و افزایش اشتغال از رکود خارج و فعال تر شوند.

\n\n

برای طرح های عمرانی هم، طبق اولویتی که تعیین کرده بودم، تکمیل پروژه های نیمه تمام بالای 60 درصد پیشـرفت فیزیکـی را در اولـویت قرار دادیم و براشون تامین اعتبار کردیم و به همین دلیل هم بالغ بر 200 پروژه ی عمرانـی در هفته ی دولت و دهه ی فجر سال جاری به بهره برداری رسید؛ همینطور تلاش کردیم پروژه های بزرگی چون سد دالکی عملیاتی شود و بر کارهای عمرانی نظارت بیشتری داشته باشیم و به همین منظور هم بود که کمیته ی تخصصی و فنی نظارتی با تخصص ها و رشته های مختلف ایجاد کردیم که حالا ماهانه گزارش می دهند.

\n\n

در حوزه ی اجتماعی هم تشکل های غیر دولتی رو برای فعالیت بیشتر تشویق کردیم چون به جد به حضور و نقش سازمان های مردم نهاد در قالب پرسش گر، منتقد و پیشنهاد دهنده برای یاری و کمک رسانی به دولت و مردم اعتقاد دارم؛ بر همین اساس تلاش کردیم تا پس از یک دوره فترت، سمن ها مجددا فعال شوند.

\n\n

در عرصه ورزش، بهداشت عمومی و آموزش هم اقدامات خوبی صورت گرفته، برای مثال مرکز آموزش عالی فرهنگیان امسال بازگشایی شد، آموزش  و پرورش شرایط بهتری پیدا کرده و این امیدواری را داریم که در پایان سال تحصیلی، شاخص های آموزش و پرورش بهتر از سال قبل باشد. زمینه ارتقاء کیفی آموزش عالی در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها نیز فراهم تر شده و انشاء اله در آینده ای نزدیک تعداد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی نیز بیشتر خواهد شد.

\n\n

اعتبارات عمرانی شهرستان هم از محل های ردیف اعتباری مختلف بودجه، اعم از استانی، تملک دارایی های سرمایه ای، اعتبارات ملی، تبصره ی 22  ماده ی 180 و ارزش افزوده مجموعا به نسبت سال قبل رشد بیش از سه برابـر داشته و روش ما هم برای توزیع اعتبارات با اولویت تکمیل پروژه های نیمه تمام با نگاه عادلانه و منصفانه به همه ی شهرها، روستاها و بخش های دشتستان بوده است.
\nورود به جزییات و آمار ممکنه از حوصله ی مخاطب خارج باشه. به همین خاطر، بسنده می کنم.

\n\n

\n\n

ـ آقای دکتر، سال گذشته که ما نگرخواهی را انجام دادیم، شما پیشنهادات و اولویت های دوستان شرکت کننده در نگرخواهی رو خوندید؟
\nبله برام مهم بود، همه ی اونها رو خواندم.

\n\n

ـ برای اجرایی کردن نظرها و پیشنهادات دیگران هم اقدامی داشتید؟
\nببینید، خیلی از پیشنهادات ارزشمند آن بزرگواران در قالب برنامه های کلی من می گنجید، کوشش من هم  بر این بود که سعی کنم با اجرای مدیریت برنامه ای به دور از احساسات و آن چه را که به مصالح دشتستان و مردم شهرستان بود نظرات مردم و نمایندگان آن ها و نخبگان در برنامه های کاری قرار بدم؛ ضمن این که برخی انتظاراتی که مطرح شده بودند، انتظاراتی بود که تصمیم گیرنده اش فرماندار شهرستان نبود و بایستی ما پیگیری می کردیم تا در سطح ملی به تصمیم بیانجامد.

\n\n

ـ مثل چی؟
\nبرای نمونه راه آهن. 

\n\n

 برخی مطالب هم تکرار می شد، مثل اشتغال، بدیهی بود که ما در این راستا گام برداریم؛ برای نمونه تعداد کلاس های فنی و حرفه ای امسال بیشتر شد و با پیگیری هایی که صورت گرفت، عده ای از  آموزش دیده ها یا در عسلویه مشغول کار شدند و یا به آنان وام های خود اشتغالی داده شد و کاری برای خود دست و پا کردند و برای دیگران هم پیگیری می شود.

\n\n

ـ برای بخش فرهنگ و هنر، کودک و نوجوان، شایسته سالاری، زمین خواری و امثالهم  چه کاری انجام دادید؟
\nبرنامه های خوبی در بخش های مختلف فرهنگ و هنر انجام شد و اگر چه ما چالش هایی هم داشتیم اما برداشتم این است که به مرور زمان بر اساس شرایطی که مطالبه ی اجتماعی مردم است در چارچوب قوانین آرام آرام کسانی که ممکنه برگزاری برخی برنامه های فرهنگی رو با سلیقه ی خودشون ناسازگار بدونن، بعد از این که مطمئن می شن این برنامه ها با موازین دینی و اخلاقی منافاتی ندارد، همراه خواهند شد. اعتقاد بر اجرای نص صریح قانون دارم.

\n\n

در زمینه ی کودک و نوجوان هم کارها را بهبود بخشیدیم و رقم اعتباری امسال کتابخانه ها بیش از چهار برابر به نسبت سال قبل است، هرچند همه ی انتظارات را برآورده نمی کند و امیدوارم در سال 94 با تخصیص اعتبارات بیشتری زمینه خدمات رسانی بهتر در بخش فرهنگ و هنر را پدید آوریم.

\n\n

در خصوص شایسته سالاری نیز باید بگویم معتقدم و سعی کرده ام دراین راستا گام بردارم.

\n\n

درباره ی زمین خواری هم باید بگم متاسفانه در دولت قبل برخورد قاطعی صورت نگرفت و حتی در دولت قبل به ساختمان های احداث شده،آب و برق هم داده اند، به خصوص در شرق برازجان؛ ما تصمیم گرفتیم اجازه ی ادامه ی کارهای غیر قانونی  را ندهیم و نامه ای به بنگاه های املاک فرستادیم که از معامله ی این املاک خودداری کنند.

\n\n

ـ برای این مناطق چه برنامه ای دارید؟ برای سکونت گاه های غیر رسمی؟
\nاین مشکل مختص شهر برازجان نیست و در خیلی از شهرهای ایران وجود داره و لازمه که در سطح ملی برای آن ها تصمیم گیری بشه.

\n\n

ـ شما قبل از حضور به عنوان فرماندار، به دشتستان سفر کرده بودید؟
\nبله. چندین بار به دشتستان خصوصا شهر برازجان اومده بودم.

\n\n

ـ چرا؟
\nدر دوره های قبل که در فرمانداری دشتی و فرمانداری دیر بودم، به دلیل شرکت در جلسات چند باری اومده بودم و چند مورد هم برای حضور در مراسمات دوستان و هم دانشگاهی های سابق.

\n\n

ـ اولین بار کی اومدید؟
\nوقتی که دانش آموز کلاس پنجم دبستان بودم به اتفاق مرحوم پدرم اومدم برازجان و بعدش هم رفتیم شیراز.

\n\n

ـ وقتی مسئولیت فرمانداری دشتستان رو پذیرفتید، از این شهرستان چقدر شناخت داشتید؟
\nبه دلیل این که در دولت اصلاحات فرماندار شهرستان همین استان بودم و در نشست های مشترک فرمانداران حضور داشتم، بدیهی بود که نسبت به موضوعات مختلف شهرستان های دیگه هم شناخت پیدا کنیم؛ جدای از این من بچه ی دشتی استان بوشهرم و شناخت خوبی از دشتستان داشتم ضمن این که از 19 سالگی که به دانشگاه رفتم همکلاسی و هم دانشگاهی برازجانی و دشتستانی داشتم و در محیط های خوابگاهی درباره ی شهر و روستاهای این شهرستان هم صحبت می شد.

\n\n

ـ برداشت تون از شهرستان دشتستان چی بود؟
\nتقریبا میشه گفت 90 درصد همون شکلی که برداشت می کردم بعد از یک سال و چند روز حضورم تجربه کردم.

\n\n

ـ چی فکر می کردید؟
\nتا حدود زیادی همانگونه که فکر می کردم.

\n\n

همین خصوصیاتی که داره. مردمی خوب، خونگرم، سلحشور و قدرشناس با پتانسیل ها و ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی فراوان. ظرفیت های انسانی که با اولویت بیشتری به آن ها نگاه می کنم و اعتقاد دارم که از ظرفیت منابع انسانی دشتستان میشه در توسعه ی دشتستان، استان و کشورمون بیشتر بهره برد.

\n\n

ـ در این یک سال و اندی، مهم ترین مشکل شما به عنوان فرماندار و به عنوان یک شخص عادی، چه بوده؟
\nمهم ترین مشکل برای من به عنوان فرماندار این بود که با تعداد زیادی از پروژه های نیمه تمام، راکد و غیر فعال باقیمانده از دولت قبل روبرو بودم و انتظاراتی که مردم از دولت تدبیر و امید داشتند در حالی که برای دولت هم امکان پذیر نبود همه ی آنها را در یک سال اجرایی و تمام کند، چرا که با محدودیت اعتبارات مواجه بود.

\n\n

به عنوان شخص و زندگی شخصی هم خدا رو شکر مشکل چندانی نداشتم و خانواده ام که در روزهای بعد از معارفه اومدند و در برازجان ساکن شدند، خیلی زود عادت کردند و راضی اند.

\n\n

ـ مهم ترین کاری که در این یک سال انجام دادید، چه بوده؟
\nفکر می کنم نمیشه یک اقدام رو به صورت مطلق به عنوان مهم ترین معرفی کرد، چون کوشش کردیم همه ی برنامه ها را متوازن پیش ببریم؛ فکر می کنم یکی از مهم ترین اقدامات در کنار فعال شدن پروژه های عمرانی و تکمیل طرح های نیمه تمام، تقویت امنیت، آرامش و نشاط اجتماعی دشتستان بود که سهمی در آن داشته ام. 

\n\n

ـ شما در این یک سال، مهم ترین مشکل دشتستان رو چه دیدید؟
\nبیکاری و کمبود زمینه های اشتغال که بسیاری از وقت ها ذهن و فکر منو به خودش مشغول می کنه.

\n\n

ـ برای این مشکل، جز آموزش فنی و حرفه ای و وام های خود اشتغالی، چه برنامه ای انجام دادید؟
\nما پیگیر فعال شدن طرح های اقتصاد راکد شده ی شهرستان بودیم که بعضی از اونا هم فعال شدند و ایجاد طرح های جدید مثل طرح پرورش ماهی در قفس در سد رییسعلی دلواری، توسط بخش خصوصی که قسمتی از کار هم محقق شده است.

\n\n

ـ برای سال آینده در این بخش چه برنامه ای دارید؟

\n\n

ادامه پیگیری ها برای حفظ فرصت های اشتغال و ایجاد فرصت های جدید اشتغال مانند احداث پتروشیمی دشتستان که مقدماتش هم فراهم شده.

\n\n

ـ برای سال 94، چه برنامه هایی رو در اولویت قرار دادید؟
\nحفظ امنیت و آرامش اجتماعی موجود، بهبود شاخص های امنیتی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، فراهم کردن زمینه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اشتغال زایی بیشتر، تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام و برگزاری انتخابات سالم و پر نشاط با حضور حداکثری مردم و با مشارکت پویا و فعال همه گروه های سیاسی، احزاب و سلیقه های مختلف وفق قانون.

\n\n

ـ فکر می کنید این پروژه های نیمه تمام کی به پایان می رسه که بتونید پروژه های جدید تعریف و اجرایی کنید؟
\nتعدادی از اونا در نیمه اول سال 94، تعدادی در اواخر سال 94، بعضی شون هم در سال 95، البته در نیمه اول سال 94 تعدادی پروژه جدید نیز در راستای توسعه شهرستان آغاز خواهیم کرد.

\n\n

\n\n

ـ آقای فرماندار، عده ای معتقدند شما آدم محافظه کاری هستید، قبول دارید ؟ 
\nمحافظه کاری اگر به مفهوم سیاسی باشد نه. من آدم اعتدال گرایی هستم.

\n\n

ـ قبلا گفته بودید که فرد مصلحت نگری هستم، چه فرقی بین اعتدال گرا، مصلحت نگر و محافظه کار وجود داره؟ البته بدون در نظر گرفتن معنای محافطه کار در نگرش حزبی و سیاسی؟
\nمن میگم اعتدال گـرا. بـرای مـدیـریت سیـاســی و کار فرمانداری کردن، بایستی در موضوعات متفاوت و تصمیم گیری های مختلف، تک بعدی نباشید و با تدبیر عمل کنید؛ نقش پدرانه و مصلحت اندیشانه  و اجتماعی داشته باشید، کوشش کنید که مصادره ی یک فرد یا گروه یا حزب خاص نشید چون شما به عنوان عالی ترین مقام دولت در شهرستان وظیفه ی اجرای سیاست های عمومی دولت برای همه ی مردم به عدالت و انصاف را برعهده دارید و به همین خاطر من همواره کوششم بر این است که با صبر و حوصله و دقت، اطلاعات لازمه برای تصمیم گیری رو کسب کرده و زمانی تصمیمی رو بگیرم که بیش ترین منافع رو برای مردم شهرستان داشته باشه، مصالح مردم رو تامین کنـه و کم تـریـن آسیب رو بـرای شهرستـان در پـی داشتـه باشـه؛ در واقع تصمیم، تعقلی باشه، به همین خاطر از آنجایی که تامین امنیت، آرامش و آسایش عمومی برام خیلی مهمه، بدیهی است که گاهی اوقات تصمیمی که ممکن است تعدادی از مردم یا گروه خاصی انتظار دارند در کوتاه مدت گرفته شود، در کوتاه مدت نگیریم تا تنش اجتماعی ایجاد نشه و  آسیبی به مردم نرسه. بعضی مواقع هم ضرورت دارد تا یک تصمیم را فوری بنا به مصلحت عمومی و تدبیر مدیریتی بگیریم. در هر دو صورت نمونه های زیاذی در یک سال گذشته در دشتستان داشته ایم که بعضی از آن ها البته پاسخ به مطالبات اجتماعی اکثریت مردم عزیز بوده است.

\n\n

ـ اگه اجازه بدید چند تا سوال خصوصی هم بپرسیم. شما چند تا فرزند دارید؟
\nسه فرزند دارم. فرزند اولم دختره و دو فرزند بعدیم پسر.

\n\n

ـ چه کسی خرید منزلتون رو انجام میده؟
\nبعضی وقت ها خودم، بعضی وقت ها همسرم و بعضی وقت ها هم راننده یا یکی از همکاران.

\n\n

ـ همسرتون شاغل هستن؟
\nنه. فعلاً خانه دارن.

\n\n

ـ در این یک سالی که دشتستان تشریف داشتید، به همراه خانواده به تفریح و گردش هم رفتید؟
\nبخاطر مشغله های فراوان فرمانداری، تعدد وظایف و ویژگی های دشتستان از جمله وسعت و گستردگی شهرستان، کمتر فـرصت پیش میاد که به اتفاق خانواده به تفریح و گردش بریم اما در همین تعداد محدود فرصت هایی هم که پیش اومده، بله.

\n\n

ـ کجا رفتید؟
\n یکبار زیارت امام رضا (ع) البته سفر سه روزه در تابستان گذشته و کاروانسرای مشیر، کاخ چرخاب، شاهزاده ابراهیم، پارک سرکره، پارک آزادی، شهدای گمنام، بخش سعدآباد و امام زاده حسن دالکی.

\n\n

ـ ورزش هم می کنید؟
\nبعضی وقت ها پیاده روی می کنم و بعضی وقت ها که فرصت باشه با پسرام فوتبال بازی می کنم.

\n\n

ـ زمان دانشجویی چه ورزشی انجام می دادید؟
\nفوتبال و تنیس روی میز و بعضی وقت ها والیبال.

\n\n

ـ حرفه ای؟
\nنه. آماتور.
\nـ کلاس هنری چی؟
\nدر دوره ی دانشجویی کلاس سنتور رفتم.

\n\n

ـ الآن هم کار می کنید؟
\nنه. ولی نتش رو می تونم بخونم.

\n\n

ـ چرا فرمانداری دشتستان رو قبول کردید؟
\nاول این که مدیریت سیاسی و کار فرمانداری رو می پسندم و با روحیه انگیزه و علاقه ام سازگاره. دوم هم این که من احساس خوبی نسبت به خدمت به مردم عزیز دشتستان داشتم و احساس کردم می تونم مفید باشم. ضمـن اینکـه بطـور کلی خدمت کردن در دولت تدبیر و امید و نظام جمهوری اسلامی ایران رو برای خود افتخار می دانم .

\n\n

ـ پس فکر می کنید در این یک سال موفق بودید؟
\nبله، چنین فکر می کنم و امیدوارم مردم هم چنین نظر و برداشتی داشته باشند و انشاءا... که باریتعالی نیز راضی باشند.

\n\n

ـ ممنون از وقتی که به ما دادید. اگر صحبت خاصی مونده، بفرمایید؟
\nمنم متشکرم از شما و همکاران گرامیتان جهت این گفتگو و در پایان لازم می دانم از تلاش، کوشش و همکاری های مدیران و مسئولین شهرستانی و استانی بویژه استاندار محترم جناب آقای دکتر سالاری و همچنین همکاری مردم و نمایندگان محترم آنان اعم از خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی و نیز ائمه محترم جمعه و انجمن ها و تشکل های مردم نهاد صمیمانه سپاسگزاری نمایم. 

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر