پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۹۸۵
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پروژه شبکه آبیاری نوین دشت شبانکاره یکی از پروژه‌های طرح تحول کشاورزی دشتستان است که در سفر ۱۶ مهر رئیس جمهور به این استان مبلغ ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای بخشی از آن مصوب شده است.

به گزارش فکرشهر، نوذر منفرد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان اعتبار برای اجرای فاز اول پروژه سیستم آبیاری تحت فشار در شبکه آبیاری شبانکاره ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: براساس مطالعه و برنامه ریزی انجام شده پروژه اجرای شبکه آبیاری تحت فشار در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی دشت شبانکاره اجرا می‌شود.

منفرد اضافه کرد: طرح اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار در شبانکاره با هدف تامین آب مطمئن، افزایش راندمان در واحد سطح، ارتقای بهره وری آب از طریق انتقال آب با لوله، کاهش هدر رفت منابع آبی، کاهش مشکلات زهکشی و استفاده بهینه از منابع آب موجود است.

وی بیان کرد: قرار است در فاز نخست این پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت شبانکاره بر بخشی از زمین‌های آب خور کانال ام ال ۵ شامل احداث شبکه فرعی آبیاری تحت فشار، اجرای سیستم فیلتراسیون و ایستگاه پمپاژ انجام شود.

منفرد ادامه داد: استان بوشهر با داشتن آب و هوای خشک و نیمه خشک و نزولات آسمانی کم یکی از استانهایی است که آب مهمترین عامل محدود کننده توسعه کشاورزی در آن به شمار می رود به همین دلیل در راستای موفقیت توسعه بخش کشاورزی استفاده بهینه از منابع آبی موجود و ارتقای راندمان بهره وری ضروری است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر استفاده از شیوه های ناکارآمد سطحی و غرقابی موجب افت راندمان مصرف آب، کاهش بهره وری، شور شدن زمین‌های کشاورزی، ایجاد زه آب، کاهش آب برای آبیاری زمین‌های پائین دست و افزایش آفت‌های گیاهی شده است.

 سهم بخش کشاورزی از محل اعتبار سفر ۱۶ مهر رئیس جمهوری به این استان ۲۱۵ میلیارد تومان است که تکمیل طرح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری شبکه‌های آبیاری تحت فشار در منقطه سعدآباد با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای شبکه فرعی آبیاری تحت فشار برای یک هزار و ۵۰ هکتار از نخیلات آبپخش، انجام مطالعه و طراحی اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی دشت شبانکاره و اصلاح، حذف، جایگزینی نخیلات و توسعه باغات استان بوشهر از جمله اقدام‌های مهم دولت در بخش نخیلات است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر