جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
به گزارش «فکرشهر»، همچنین در این نشست که ۱۳ امرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، «خدانظر قاسمی»، نماینده محترم شهرستان دشتستان در ادوار گذشته، نماینده اصناف کشاورزی استان، نماینده نخلداران تنگستان، برخی نمایندگان نخلداران دشتستان، نماینده صنایع خرما، نماینده شرکت های دانش بنیان حوزه خرما، عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت، مدیر فروشگاه های سازمان اتکا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت، مدیر عامل شرکت فروشگاه های شهروند، دستیار معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و معاون امور مجلس سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند و مطالبی بیان کردند...
کد خبر: ۱۱۹۳۵۳
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۲

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: نشست «میز ملی خرما» در برازجان و با حضور مسوولین کشوری و استانی و برخی نخلداران دشتستان در برازجان برگزار شد و مشکلات حوزه خرما در آن مطرح و بررسی شد.

به گزارش «فکرشهر»، معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این نشست گفت: این سومین میز ملی خرما است که در استان برگزار می‌شود و اولین میز خرمای امسال است و در برازجان برگزار شده است.

«ابوالقاسم محمدزاده» افزود: مهم ترین نکته برای خرماداران بحث قیمت و خرید تضمینی است که در این نشست بررسی خواهد شد و در دی ماه نیز مجددا میز ملی خرما و همچنین نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته همانطور که در تقویم دیده شده است در بوشهر برگزار خواهد شد.

فرماندار دشتستان در این نشست گفت: دشتستان بیش از چهار میلیون اصله نخل در خود دارد که سهم بسزایی در تولید خرمای کشور که دومین کشور پس از مصر است، دارد.

احمد بنافی افزود: تقویت بازار داخلی و خارجی خرمای دشتستان می‌تواند تاثیر بزرگی در زمینه های مختلف خصوصا برای کشاورزان و همچنین بحث اشتغال داشته باشد.

امام جمعه برازجان اظهارداشت: آن گونه که باید به نخل توجه نشده است و کم آبی شدید از مشکلات دشتستان است که موجب نابودی نخیلات شده است.

حجت الاسلام حسن مصلح افزود: مشکل صادرات، از دیگر مشکل کشاورزان و افراد در بازار خرما است که باعث می‌شود افراد متضرر شوند. همچنین قیمت پایین خرما باعث شده که مقرون به صرفه نباشد و با توجه به تورم میوه های دیگر و افزایش پیدا نکردن قیمت خرما متاسفانه شایسته نیست و به آن توجه نشده است.

وی ادامه داد: خرید تضمینی خرما موردی است که باید به آن توجه ویژه شود و امیدوارم که پس از پایان این جلسه قیمت دقیق تضمینی آن مصوب شود.

مصلح اضافه کرد: ساخت سد دالکی، مشکلات جاده بین مزارع و نخیلات، توسعه صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و حمایت جدی از کشاورزان از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس نیز گفت: مشکلات زیادی در بازار خرما است اما مهم ترین مشکل امروز کشاورزان ما، خرید تضمینی است که امید داریم این مورد حل شود.

ابراهیم رضایی افزود: برای رفع مشکل قیمت خرما باید افزایش تقاضا برای خرید داشت که مسوولین کشوری باید راهی برای آن بیابند و همچنین بحث صادرات نیز وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: مورد دیگر، خرید تضمینی خرما با قیمت مناسب توسط دولت است که از مطالبات جدی کشاورزان است. همچنین موضوع تهاتر خرما با سایر کشورها از موضوعات بین وزارتی است که می توان انجام داد ضمن این که تهاتر باعث کم شدن فشار تحریم ها است و باید پیگیری شود.

 رضایی اضافه کرد: یافتن بازارهای جدید برای خرمای ایران، بالا بودن هزینه صادرات، خرید به موقع خرما توسط دولت، مشکلات تسهیلات برای کشاورزان و... از دیگر مشکلات و درخواست های کشاورزان است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان نیز در این نشست گفت: جامعه ما به مدیریت عاشورایی نیاز دارد و خرمای ما نیز به چنین مدیریتی نیاز دارد و این مدیریت، مدیریت نتیجه است.

غلامحسین کرمی افزود: سازمان خرما دیگر موردی است که باید هر چه سرعتر راه اندازی شود تا خرما در سطح ملی متولی داشته باشد و به طور جدی پیگیری شود.

وی اضافه کرد: در سیل اخیر به نخلداران خسارت زیادی وارد شد که جا دارد مسوولین امر در وزارت خانه های مختلف به طور جدی این مورد را پیگیری کرده و ضرر کشاورزان را جبران کنند.

رییس اتاق بازرگانی استان بوشهر نیز اظهار داشت: در چند سال اخیر، تشکل خرما در اتاق بازرگانی تشکیل شده که منجر به برگزاری نمایشگاه خرما شد که موجب بازاریابی و صادرات بیشتر شد.

خورشید گزدرازی افزود: آمدن دبیرخانه دائمی خرما به استان بوشهر کاری بود که انجام گرفت اما حمایت های لازم از طرف برخی مسوولین مربوطه صورت نگرفت و مصوبات ما در وزارت خانه ها روی زمین مانده و انجام نگرفته است.

وی افزود: بحث برگشت ارز صادرکنندگان از مشکلات صادرات خرما است که پیشنهادهایی ارائه داده ایم و تقاضا داریم مسوولین مربوطه پیگیری های لازم را انجام دهند.

رییس انجمن خرما استان بوشهر نیز اظهار داشت: طبق قانون، ایجاد سازمان تا اطلاع ثانوی ممنوع شده ولی می‌توان اداره نخیلات را احیا کرد و به نظر می‌رسد که وجود اداره نخیلات موثرتر هم باشد.

ندیر پورجم، با طرح این سوال که «چرا سایر محصولات کشاورزی حمایت می‌شوند اما از خرما هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد»، گفت: شاخص بهره‌وری نخیلات ما در سال های گذشته ۸۰ کیلوگرم بوده ولی اکنون به ۲۳ کیلوگرم رسیده و این نتیجه عدم حمایت و برنامه‌ریزی مناسب برای خرما است.

وی افزود: صادرات ما به دلیل عدم استفاده از یک نیروی محرک رو به افول رفته است و اگر می‌خواهیم صادرات خرما جهش پیدا کند، طرحی در وزارت کشاورزی وجود دارد که خرما جزو خشکبار محسوب شود و اگر این امر اتفاق بیفتد صادرات خرما تضمین می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی نیز اظهارداشت: چند مورد را باید خدمت شما عرض کنم. من اهل سیستان و بلوچستان هستم که بیش ترین سطح زیر کشت خرمای کشور را دارد اما متاسفانه نود درصد خرمای این استان به استان کرمان برده و بسته‌بندی می‌شود و مشکلات را کامل می‌شناسم.

علی نیکبخت افزود: امروز من به عنوان مدیر تعاون روستایی کشور دور میز وزارت جهاد کشاورزی هستم و این فرصتی است که ایجاد شده و شما برای رفع مشکلات به وزارت خانه مراجعه کنید و از من هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

وی ادامه داد: محصولات معمولا ۷ هزار تومان در مزرعه و ۷۵ هزار تومان در سفره است که این روال عادلانه نیست و باید اصلاح شود.

رییس سازمان تعاون روستایی افزود: اعلام آمادگی می کنم که با دو روش بازار را مدیریت کنیم و در خدمت کشاورزان باشیم؛ هم خرید تضمینی و هم خرید توافقی.

وی اضافه کرد: خرید توافقی کاری است که انجمن و تشکل های فعال در استان بر سر قیمت به توافق می‌رسند و این قیمت را به ما نیز اعلام کنید تا رایزنی و قیمت نهایی مصوب شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز اظهارداشت: در استان ما نخل را مانند فرزند نگاه می‌کنند و فرزند نیز عزیز است و نگهداری آن ویژه است و در استان بوشهر ۸۵ هزار نفر در امر خرما فعالیت می‌کنند که با اعضای خانواده آنها تقریبا یک چهارم جمعیت استان با خرما روزگار می‌گذرانند.

علی باستین ادامه داد: در حوزه خرما مشکلات زیادی که عنوان شد وجود دارد اما با چند ساعت جلسه قابل حل نیست و لازم است که طرح جامعی تحت عنوان طرح تحول خرما ارائه شده تا مشکلات بررسی و حل شود.

وی گفت: میز خرمای در سالیان گذشته مصوبات بسیار خوبی داشت ولی متاسفانه اکثر آنها اجرایی نشده و روی زمین مانده است و جا دارد که وزارت خانه های مختلف که زیر آن توافقات را امضا نیز کرده اند، مصوبات را اجرایی کنند.

معاون استاندار بوشهر اظهارداشت: در روزهای آینده تفاهم نامه هایی با افراد و سازمان های حاضر در این نشست و ایضا شرکت های نفتی و پتروشیمی‌های حاضر در استان امضا خواهیم کرد و برای قیمت خرید تضمینی خرما باید هفته آینده جلساتی برگزار شود تا مشکلات و مسائل به طور دقیق بررسی شده و شورای قیمت گذاری قیمت را اعلام کند ضمن این که بودجه لازم برای این خرید تضمینی نیز هر چه سریع تر مشخص شود تا دیر نشده و کشاورز مجددا متضرر نشود.

باستین گفت: تشکیل کمیته صادرات خرما موضوع دیگری است که باید جلسات آن انجام شود و وزارت خانه های مربوطه پیگیری های ویژه ای انجام دهند.

وی ادامه داد: بعد از جام جهانی فوتبال قطر، جشنواره و نمایشگاه خرمای ایران در دوحه برگزار خواهد شد و از امروز مقدمات این کار را برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

معاون استاندار بوشهر اضافه کرد: برای مصوبات سریع الاجرا نیز، باید در دو هفته آینده بحث قیمت خرید تضمینی و تسهیلات مناسب برای کشاورزان تصمیم گیری شده و به اطلاع آنها رسانده شود.

به گزارش «فکرشهر»، همچنین در این نشست که ۱۳ امرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، «خدانظر قاسمی»، نماینده شهرستان دشتستان در ادوار گذشته مجلس، نماینده اصناف کشاورزی استان، نماینده نخلداران تنگستان، برخی نمایندگان نخلداران دشتستان، مدیرکل صمت استان بوشهر، نماینده صنایع خرما، نماینده شرکت های دانش بنیان حوزه خرما، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت، مدیر فروشگاه های سازمان اتکا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت، مدیر عامل شرکت فروشگاه های شهروند، دستیار معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و معاون امور مجلس سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند و مطالبی درباره کمک به بازار خرما و سایر موارد مرتبط بیان کردند.

گزارش مفصل تصویری این نشست اینجا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر