جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۰۲۰
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۶

فکرشهر: مبارزه هالک ایرانی با نام حقیقی سجاد غریبی در رینگ راه را برای بررسی کسانی فراهم کرده که روزگاری پرسروصدا ظاهر می‌شوند، اما وقتی وارد رینگ عمل شده و یا آفتاب حقیقت بر آن‌ها تابیده میشود، عیار آن‌ها مشخص می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، هالک ایرانی نمادی است از این افراد که پیشتر نمونه‌های زیادی از آن‌ها را دیده بودیم. کسانی که عموما هم از سوی رسانه‌های جریان اصولگرایی مورد حمایت و تبلیغ قرار گرفته بودند. از امیرحسین مقصودلو با عنوان «تتلو» گرفته تا حامد زمانی، مهرشاد سهیلی، آرمین هکر، کاترین شکدم همه و همه هالک‌هایی بودند که توسط رسانه‌های یک جریان خاص تنها به صرف ابراز وفاداری، «باد» شدند و در عمل همچون هالک ایرانی بادشان خوابید. پس باهم بررسی کنیم هالک‌های باد شده ایرانی را.

رستم ایرانی

سجاد غریبی یک روزه تبدیل به هالک ایرانی نشد. خبرگزاری فارس که وابسته به یک نهاد نظامی است، سال ۹۵ در مصاحبه‌ای اختصاصی او را «رستم ایرانی» نامید و به نقل از او نوشت: «برای مدافعین حرم و اعزام به سوریه نام نویسی کردم و حتماً می‌روم و تا جایی که بتوانم از حرمین و کشورم دفاع می‌کنم.» همین خبرگزاری، اما بعد از باخت سجاد غریبی در رینگ بوکس به دنبال کشف توطئه‌ای پنهان رفت و در موردش نوشت: «اصلا لقب هالک ایرانی هم توسط مردم ایران به ایشان داده نشد و با ریپورتاژ شبکه‌های مثل بی‌بی‌سی فارسی بالا اومد؛ این‌ها به مردم هالک ایرانی را معرفی کردند.»
برای خبرگزاری فارس زمانی که سجاد غریبی می‌گفت: «قصد حضور در سوریه را دارد»، تبدیل شده بود به «رستم ایرانی»، اما حالا با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از «فضاحت هالک مجازی» می‌نویسد.

بازداشت ابوحر، کیان ایرانی

مردادماه سال ۹۵ حیدری دادستان مشهد در گفتگویی اعلام کرد که فردی با غصب عنوان سپاه اقدام به ثبت نام و کلاهبرداری از مدافعان حرم کرده بود، بازداشت شد. این فرد متهم شده بود که با «خاطره گویی» از حضورش در کشور‌های منطقه، مدعی حضور در میان رزمندگان دفاع از حرم است و از این طریق کلاهبرداری کرده است.

اما ابوحر کسی بود که سه ماه قبل از آن به عنوان یک میهمان ویژه در مراسمی رسمی شرکت کرده بود. وبسایت سبزوار نیوز در گزارشی که ۲۱ اردیبهشت ۹۵ منتشر کرد شرح مراسمی را داد که در شب میلاد امام حسین (ع) در تالار شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شده بود. در این مراسم این فرد که نام واقعی اش هنوز هم مشخص نشده است، به بالای سن دعوت می‌شود و گزارش نویس این وبسایت در موردش می‌نویسد: «حضار در انتظار کسی بودند که رعب و وحشت را در دل داعشی‌ها انداخته بود، اما آن‌ها با دیدنش اشک شوق و بوی صمیمیت را با خود همراه می‌کردند.»

این، اما تنها ردپای ابوحر در رسانه‌های رسمی نبود. تصاویر و کلیپ‌های او در حالی که در کنار ابوعزرائیل حضور داشت در باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما هم منتشر شده بود. ابوعزرائیل از رزمندگان عراقی بود که در جنگ با داعش در شبکه‌های مجازی شناخته شده بود.

کلیپ‌های متعددی در فضای مجازی وجود داشت که ابوحر را در کنار ابوعزرائیل نشان می‌داد و در برخی حتی ابوحر را کیان ایرانی و ابوعزرائیل را مختار عرب نامیده بودند. این کیان ایران هم بعد از چند ماه با عنوان مجرمیت کلاهبرداری بازداشت شد.

فرمانده جوان جهادی در دادگاه اطفال

او را با عنوان «جوانترین فرمانده آتش به اختیار» به جامعه معرفی کردند. اما در نهایت در دادگاه اطفال (به دلیلی آنکه زیر سن قانونی بود) محاکمه و به حبس محکوم شد. صداوسیما او را به برنامه‌های خود دعوت می‌کرد تا شرح کمپین‌های این جوان دهه هشتادی را به اطلاع عموم مردم برساند. از نگاه آن‌ها مهرشاد سهیلی همان جوان مومن انقلابی بود که آتش به اختیار در حال کار جهادی و خدمت رسانی به محرومان بود.

تصاویر او در رسانه‌های مختلف اصولگرایی با همین عنوان و در حالی که در حال دیدار با مراجع تقلید بود منتشر میشد. تا آنجا که حتی برای افتتاح کتاب زندگینامه و شرح خدمات او، آیت الله مصباح یزدی در مراسم حضور پیدا می‌کند.

سهیلی در بهمن ۱۴۰۰ بعد از دو شماره گزارشی که روزنامه فرهیختگان از شرح فعالیت‌های او منتشر کرد و رسما او را متهم به «دور زدن همه ایران» کرده بود، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. دادگاه او با اتهاماتی نظیر «تحصیل مال نامشروع»، «غصب عنوان» و «جعل سند» در فروردین ۱۴۰۱ برگزار و به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شد.

کاترین یهودی

یک یهودی الاصل که در کالج سلطنتی انگلستان درس خوانده بود ناگهان سر از ایران در آورد و کنفرانس‌های مبارزه با صهیونیست جا خوش کرد. کاترین شکدم آنقدر مورد اعتماد بود که توانسته بود در یکی از سفر‌های تبلیغاتی ابراهیم رئیسی او را همراهی کند. شکدم همچنین این اجازه را داشت تا رئیسی به طور اختصاصی گفتگو کند. شکدم در ایران مورد حمایت نادر طالب زاده بود و از طریق یک رسانه روسی به ایران آمده و با طالب زاده به اربعین رفت. این فرد بعد اینکه از ایران خارج شد و فهمیدند که همه آنچه گفته بود دروغ بود. او توانسته بود در بخش‌های مهمی از رسانه‌های جریان انقلابی نفوذ کند. شکدم به گفته خودش مدتی با شرکت ویکی استرات همکاری کرده بود. ویکی استرات یک شرکت مشاوره ژئواستراتژیک و تحلیل ژئواستراتژیک است که در سال ۲۰۱۰ توسط جوئل زامل و دانیل گرین در اسرائیل تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در ایالات متحده است. مشتریان این شرکت دولت هایی، چون ایالات متحده و امارات متحده عربی هستند. با این حال شکدم توانسته بود به راحتی در ایران از قم، مشهد و حتی زندان اوین بازدید اختصاص داشته باشد. اما زمانی که از ایران خارج شد، باد و افکار ضدصهیونیستی او نیز خوابید و از بین رفت.

خواننده موزیک ویدئو‌های حماسی چند سال قبل تبدیل شده بود به پای ثابت برنامه‌های جریان اصولگرا. زمانی هم دروازه مسیر پیشرفت را در سال‌هایی که دوره دلواپسان بود پیدا کرده بود. او ترانه‌هایی می‌خواند که باب دل جریانی خاص در ایران بود. ترانه‌های «مرگ بر آمریکا»، «گزینه‌های روی میز» از ساخته‌های او بود. حامد زمانی در مراسمی که سال ۹۲ نمایندگی، ولی فقیه در ستاد کل سپاه و با حضور سرداران و پاسداران برای تقدیر از او ترتیب داده شده بود گفت: «باید در موسیقی انقلابی هم هیئتی عمل کنیم، یعنی موسیقی حامد زمانی باید شبیه کار هیئت باشد.»

هواپیمای پیشرفت‌های او در جریان انقلابی در نهایت در ۳ مرداد ۱۳۹۸، در فرودگاه مهرآباد تهران زمین گیر شد. جایی که یکی از همراهان حامد زمانی در این فرودگاه بازداشت شد. حامد زمانی تلاش کرده بود مانع این بازداشت شود. نیروی انتظامی علت بازداشت فرد همراه حامد زمانی را «حمل ادوات ممنوعه» عنوان کرد. او پس از این جایگاهش را در رسانه‌هایی که مانند هالک ایرانی او را تقویت می‌کردند، از دست داد.

تتلو معیار حق و باطل

تتلو که امروز نقطه‌ای تتو شده بر وجودش ندارد، روزگاری تبدیل شده بود به «معیار حق و باطل برای جریان انقلابی». در آستانه انتخابات ۹۶ برای آنکه فالوئر‌های او را تشویق به رای دادن به ابراهیم رئیسی کنند، ترتیب دیدار تتلو و ابراهیم رئیسی در فرودگاه داده شد. این اتفاق سبب شد تا انتقادات زیادی به جریان انقلابی و ابراهیم رئیسی وارد شود. اما جریان اصولگرا دست از حمایت او بر نداشت.

علی‌اکبر رائفی‌پور در حمایت از او در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که «به حال تتلو غبطه می‌خورد، زیرا که او معیار تشخیص حق از باطل» است. علیرضا پناهیان نیز دیدار رئیسی و تتلو را با دیدار امام حسین علیه السلام و زهیر بن قین مقایسه کرد و این دو دیدار را در یک راستا قلمداد کرد. کار به جایی رسید که تتلو به جشن خبرگزاری فارس دعوت شد و در کنار حمید رسایی، سیدنظام الدین موسوی و مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نشست. اما تتلو هم همچون گذشتگان و آیندگان این مسیر زیرمیز زد و با خروجش از ایران، در بیان ناسزا به مقدسات مردم کوتاهی نکرد. با این حال آن‌ها که تا دیروز او را در صدرمجلس خود نشانده بودند، سکوت کردند و فقط اخبار حمایتی او را از سایت‌های خود آرام و در بی خبری حذف کردند.

هکر انقلابی

سال ۹۸ وقتی خبربازداشت آرمین راد منتشر شد، بسیاری را متعجب کرد. او که به عنوان هکر انقلابی شناخته میشد، با ظاهری متفاوت در میان افراد جریان انقلابی حضور داشت تا نشان دهند رواداری آن‌ها باشد. آن روز‌ها رسانه‌ها نوشتند: «هکر کلاهبرداری که خود را انقلابی معرفی می‌کرد»، بازداشت شده است.

رسانه‌هایی از جمله فارس، دانشجو، تسنیم، جوان و… خبر از فعالیت هکر جوان و انقلابی دادند که موفق شده صفحات مریم رجوی، مسیح علی‌نژاد، عرب اسپرت و چندین صفحه از جریان‌های پادشاهی‌خواه و پان‌ایرانیسم و … را در کم‌تر از یک هفته هک کند. او گفته بوده بیش از چندین هزار صفحه هتاک به انقلاب و اسلام را به‌طور کامل از صفحه مجازی محو کرده است.

اینجا هم البته ردپای کسی، چون علی اکبر رائفی پور در حمایت و دیدار با این هکر انقلابی دیده میشود. آرمین راد یک سال بعد در جوابیه‌ای که برای یکی از سایت‌های خبری فرستاده مدعی شده بود که «اتهاماتی که به او وارد کردند «کذب محض است». با این حال از آن تاریخ به به ستاره بخت او نیز در درون جریان اصولگرایی افول کرد.

خودزنی یک شهردار

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ عبدالمطهر محمد خانی سخنگوی شهرداری تهران با انتشار یک توئیت، تصاویر مربوط زخمی شدن یکی از شهرداران تهران را منتشر کرد و برای او در متنی حماسی نوشت: «سید جواد هاشمی شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ در هنگام ماموریت مقابله با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز با ضربات چاقو از ناحیه سر به شدت مجروح شد. چند روز پیش هم به ماشین وی تیراندازی شده بود. هاشمی در پاکدستی و جدیت در مقابله با فساد از مدیران شاخص شهرداری تهران است. برای سلامتی ایشان دعا کنیم.» بلافاصله علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران به دیدار این شهردار رفت. اما برخی از فعالان مجازی، اعلام کردند که این ماجرا «خودزنی» بوده است. اما گزارش پزشکی قانونی مدعی شد که «احتمال حدوث جراحت در شرایط غیر منازعه (مانند خودزنی) قویا مطرح است».

بعد از آن بود که زاکانی ناچار شد اعلام کند «اقدام شهردار ناحیه اقدام درستی بود چراکه از یک آسیب جلوگیری کرده است، اما گزارش پزشکی قانونی بیان صریح نبوده و فقط گمانه زنی است از این جهت بررسی‌ها ادامه دارد اگر ساختگی باشد قطعا برخورد جدی خواهیم داشت اگر ساختگی نباشد حتما از حق و حقوق پرسنل دفاع می‌کنیم.» این شهردار برکنار شد، اما تاکنون هم نتیجه بررسی‌های شهردار تهران اعلام نشده است تا یکی از رسواترین پرونده‌های بازی و فریب افکارعمومی برای مردم روشن شود.

لیست هالک‌های ایرانی از سوی رسانه‌هایی خاص هر روز تکمیل میشود. هالک‌های ایرانی یاد گرفتند که برای دیده شدن کافی است خود را وفادار نشان داده و پله‌های ترقی را طی کنند. اما همیشه با وزیدن اندک بادی از حقیقیت هالک‌های قلابی، دود می‌شوند و به فنا می‌روند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر