جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۳۹۳۵
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴

فکرشهر: علیرضا قانعی گفت: در منطقه نفتی بهرگان در شمال استان بوشهر توان تولید روزانه ۱۲۰ هزار تن نفت سنتزی وجود دارد که خوراک اصلی پالایشگاه‌های کشور است و هم‌اکنون میان ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار بشکه نفت سنتزی در روز تولید می‌شود.

به گزارش فکرشهر، رئیس منطقه نفتی بهرگان شرکت ملی نفت فلات قاره در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صداوسیما گفت: در فرآیند بیرون کشیدن و استخراج گاز از میادین، به‌ناچار میعانات گازی نیز بیرون کشیده می‌شود که از آن‌ها نیز محصولاتی تولید می‌شود.
 
علیرضا قانعی افزود: فرآورده‌های میعانات گازی مشتری خاص خود را در دنیا دارد که با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران از گردونه خرید بسیاری از این شرکت ها‌ی خارجی خارج شد و چالشی مقطعی برای کشور به‌وجود آمد که باید این میعانات را در نفتکش‌ها نگه می‌داشتیم و این نفتکش‌ها معطل ذخیره‌سازی شدند.
 
او اضافه کرد: نزدیک به سه سال پیش مهندسان جوان ایرانی در وزارت نفت توانستند از دل این چالش یک فرصت مهم و بزرگ ایجاد کنند و با ترکیب دانش‌بنیان میعانات گازی و نفت فوق سنگین که در بهرگان وجود داشت، محصولی به نام «نفت سنتزی» ابداع و تولید کنند.
 
قانعی افزود: نفت سنتزی از آن زمان خوراک اصلی پالایشگاه‌های شمال کشور را تشکیل داد که هم دغدغه رکود میعانات گازی و هم دغدغه خوراک پالایشگاه‌های کشور برطرف شد.
 
رئیس منطقه نفتی بهرگان گفت: توان روزانه بهرگان ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار بشکه نفت سنتزی در روز است و می‌توان این میزان را به‌سمت پالایشگاه‌های نیمه شمالی کشور فرستاد، که اکنون روزانه ۴۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز متناسب با نیاز پالایشگاه‌های نیمه شمالی کشور در این منطقه تولید می‌شود و این پالایشگاه‌ها هرگز معطل خوراک اولیه نخواهند ماند.
 
به‌گفته قانعی، از نفت سنتزی به‌عنوان خوراک اولیه در پالایشگاه‌های کشور برای تولید بنزین پایه، بنزین سوپر، بنزین هواپیما، نفت کوره، نفت سفید، گازوئیل و روغن موتور استفاده می‌شود.
 
رئیس منطقه نفتی بهرگان گفت: کشور ونزوئلا نیز پس از تحریم‌های آمریکا علیه خود، از این نوآوری ما در تولید نفت سنتزی بهره می‌برد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر