پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۰۹۵
شنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹

فکرشهر: جلد دوم کتاب تاریخ تنگستان، با نام سیر تاریخی مبارزات مردم جنوب در برابر استعمار بریتانیا، نوشته‌ حیدر قایدی منتشر شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، این کتاب توسط انتشارات «شاخه زرین» به چاپ رسیده و هم‌اکنون در کتاب‌فروشی‌ها قابل دسترسی است.

حیدر قایدی پیش از این در سال ۱۳۹۹ جلد اول این اثر را با نام «اوضاع و احوال سیاسی اجتماعی تنگستان» توسط انتشارات زمزمه‌های روشن منتشر کرده بود.

قایدی اصالتا اهرمی است و پیش از این سه اثر با موضوعات آداب، رسوم، فرهنگ و تاریخ مردمان زادگاهش به رشته تحریر درآورده است. از وی سه کتاب دیگر در دست انتشار است که یکی از آنها با موضوع تاریخ تنگستان است.

سیدقاسم یاحسینی از پژوهشگران و نویسندگانی برجسته کشور تاریخ، در مقدمه این کتاب آورده است: در دو دهه اخیر مطالب تنگستان شناسی و تنگستان پژوهی وارد مرحله پرشتابی شده است. بسیاری از مطالعات و کتاب هایی که تا امروز در باب تنگستان راهی بازار کتاب شده، عموما تاریخ سیاسی و مبارزاتی تنگستان در دهه اخیر بوده است.

در همین زمینه است که نویسنده و پژوهشگر محترم جناب آقای حیدر قائدی چند سالی است قلم برداشته و با اشراف تجربی و محلی که از زیست در تنگستان و مناطق روستایی آن دارد، قصد احیاء تاربخ، فرهنگ، آداب و رسوم زادگاه خود دارد؛ نیتی خیر، قابل ستایش و بسیار امید بخش برای اهل تاریخ و تحقیق.

اکنون با این رویکرد شاهد چاپ و انتشار تاریخ تنگستان؛ هستیم. نگاهی اجمالی به فهرست مطالب نشان می دهد که آقای حیدر قائدی برای نوشتن کتابش، تنها به منابع کتبی و آرشیوی اکتفا نکرده و به قول جامعه شناسانی چون "مالینوفسکی" با استفاده از روش مشاهده مشارکتی، کوشیده تا آداب و رسوم توده مردم تنگستان را نیز در کتاب خود ضبط و ثبت کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر