شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: در مورد منشور حقوق بیمار در داروخانه ، حقوق مسئول فنی و داروخانه و نکاتی که رعایت انها توسط بیمار در داروخانه الزامی می باشد چه می دانیم .\n\nبه گزارش فکرشهر، روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان در ادامه نوشت:\n\nمنشور حقوق بیمار در داروخانه
کد خبر: ۱۲۸۲۱
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰

فکرشهر: در مورد منشور حقوق بیمار در داروخانه ، حقوق مسئول فنی و داروخانه و نکاتی که رعایت انها توسط بیمار در داروخانه الزامی می باشد چه می دانیم .

\n\n

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان در ادامه نوشت:

\n\n

منشور حقوق بیمار در داروخانه

\n\n

1- بیمار حق دارد قبل از ارائه نسخه از حضور داروساز در داروخانه اطمینان حاصل نماید.
\n2- داروساز موظف است هنگام تحویل دارو ، اطلاعات دارویی لازم (از جمله مقدار و نحوه مصرف صحیح دارو )را به بیمار ارائه نماید.
\n3- حرمت ، شان و اسرار بیمار ، باید در داروخانه حفظ شود.
\n4- بیمار حق دارد از داروساز خود درباره منافع و مضرات داروهایش اطلاعات بخواهد و داروساز باید وی را راهنمایی کند .
\n5- در صورت نیاز ، علائم پیشرفت درمان و اثر بخشی داروها باید توسط داروساز به بیمار ارائه شود.
\n6- داروساز باید در مورد تداخل داروهای تجویز شده در نسخه با غذا،داروهای دیگر و پاسخهای آزمایشگاهی بیمار را راهنمایی کند.
\n7- در صورت مشخص شدن بیماری زمینه ای ،بارداری ، شیردهی و یامصرف همزمان داروهای دیگر در بیمار ،داروساز موظف است نحوه مصرف داروهای موجود در نسخه را به بیمار توصیه نماید.
\n8- داروساز باید صحت مقدار تجویزی دارو رابا توجه به شرایط بیمار(سن ،وزن و غیره)بررسی ودر صورت لزوم با پزشک معالج مشورت نماید.
\n9- بیمار حق دارد قبل از دریافت داروهای خود ، از هرگونه تفاوت در داروهای دریافتی با نسخه تجویز شده خود اطلاع حاصل نماید.

\n\n

\n\n

حقوق مسئول فنی و داروخانه

\n\n

1- دریافت حق فنی قانونی از نسخه بیمه و داروهایی که بدون نسخه توسط مسئول فنی قابل عرضه است(OTC).
\n2- دریافت مبلغ اقلامی از دارو یا لوازم از خود بیمار که در تعهد بیمه نیست.
\n3- کمبود های دارویی و نارسایی های ناشی از توزیع و تولید دارو به داروساز مربوط نمی شود و حفظ حرمت داروساز در هر شرایطی ضروری است.
\n4- داروساز حق دارد در مورد داروهایی که پزشک معالج تجویز نموده است با ایشان تماس بگیرد و در صورت لزوم نسبت به توجیه پزشک در خصوص امکان بروز تداخل دارویی و عدم تجانس و مواردی از این دست اقدام نماید.
\n5- داروساز حق دارد از تحویل داروی نسخه ای که از نظر علمی دارای مشکل می باشد خودداری نماید و نظر خود را به صورت مکتوب و مشروح با مهر نظام پزشکی اعلام نماید.
\n6- تصمیم گیری در مورد اقدام به تحویل دارو و راهنمایی بیمار از حقوق داروساز می باشد.
\n7- با توجه به عدم اطلاع از شرایط نگهداری دارو بعد از خروج دارو از داروخانه توسط بیمار، داروخانه هیچ تعهدی در قبال پس گرفتن دارو از بیمار ندارد حتی اگر بیمار چند لحظه بعد برگردد.

\n\n

نکاتی که رعایت انها توسط بیمار در داروخانه الزامی می باشد

\n\n

1- صبر و حوصله : بیماران و مراجعین محترم داروخانه در صورت معطلی که به منظور جلوگیری از خطا در آماده سازی ، کنترل دقیق داروها و درج دستور صحیح مصرف داروها می باشد ، صبور و خویشتن دار باشید.
\n2- توجه کامل پس از تحویل گرفتن دارو: پس از تحویل نسخه ، باید داروها را بررسی نموده ودر صورت وجود هرگونه سوال و ابهام در زمینه مصرف دارو و موارد دیگر داروساز را آگاه سازید.
\n3- همکاری با مسئول فنی داروخانه : جهت ارائه هر چه بهتر و دقیق تر خدمات دارویی با مسئول فنی داروخانه در مورد سوالات احتمالی راجع به شرایط بیمار (سن ، جنس، بارداری و ...) تاریخچه مصرف دارویی و نیز بیماری های زمینه ای دیگر مساعدت لازم را داشته باشید.
\n4- عدم اصرار بر تحویل دارو بدون نسخه پزشک: انتظار می رود بیماران گرامی از درخواست تحویل دارو بدون ارائه نسخه معتبر جداً خودداری فرمایند . بدیهی است عرضه دارو بدون نسخه و مصرف خودسرانه آن ضمن مغایرت با قوانین و مقررات می تواند به عنوان عامل تهدید کننده سلامت بیماران نیز مطرح باشد.

\n\n

ضوابط سازمان بیمه گر و نسخ بیمه ای

\n\n

1- در نسخه شما باید موارد زیر درج شده باشد درغیر اینصورت داروخانه از پذیرش و محاسبه هزینه نسخه به صورت بیمه ای معذور می باشد:
\n درج صحیح تاریخ ویزیت و تاریخ اعتبار
\n درج مهر و امضای پزشک معالج
\n عدم خط خوردگی (در صورت خط خوردگی نیاز است که پزشک نسخه شما را اصلاح و پشت نویسی کند همچنین هرگونه دستکاری و جعل نسخه جرم محسوب می شود و قابل پیگیری توسط مراجع قانونی می باشد.
\n2- اقلام غیر بیمه ای : برخی لوازم مصرفی پزشکی از قبیل سرنگ و اغلب داروهای خارجی و مکمل ها مشمول تعهدات سازمان های بیمه گر پایه نمی باشند لازم به ذکر است تعهدات دارویی بیمه های مختلف با هم متفاوت است.
\n3- اختلاف قیمت داروی مورد تعهد بیمه : عموماً سازمانهای بیمه گر کمترین قیمت مربوط به یک نوع دارو که دارای قیمت های متفاوت است را تقبل می نمایند و در صورت وجود یک نمونه دارو با قیمت بالاتر از قیمت پایه ، اختلاف قیمت ایجاد شده را باید بیمار به صورت مابه التفاوت پرداخت نماید.
\n4- خودداری از مصرف دارو ، مکمل و محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر مجاز به دلیل عدم اطلاع از محتوای واقعی محصول ، عدم بررسی و تایید سلامت فراورده و همچنین عوارض متعدد و تهدید سلامت افراد ، به شدت مورد تاکید مسئولان و کارشناسان حوزه غذا و دارو می باشد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر