سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر:
کد خبر: ۱۲۸۹۳۷
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۴

فکرشهر: رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: میزان فرسایش خاک در این استان ۲۵ تن در هکتار اعلام شده که این میزان ۱.۵ برابر میانگین کشوری و ۲ برابر متوسط جهانی است.

به گزارش فکرشهر، محمد سبحانیان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر میزان فرسایش خاک در ایران ۱۶.۵ تن و در جهان ۱۲ تن در هکتار اعلام شده است.

وی یکی از عوامل مهم فرسایش زیاد خاک در استان بوشهر را وجود معادن قابل توجه دراین استان عنوان کرد.

سبحانیان اظهار کرد: در زمان حاضر ۱۴ هزار و ۴۶۷ هکتار از اراضی ملی در استان بوشهر به ۲۹۱ معدن اختصاص دارد که از این شمار ۱۱۸ معدن فعال و ۱۷۳ معدن غیر فعال هستند.

وی یادآور شد: هرچند تاکید شده به جای درخواست‌های جدید برای راه اندازی معدن در نقطه ای از استان بوشهر معادن غیر فعال موجود؛ فعال شوند اما این اداره کل هر روز با درخواست‌های جدیدی برای راه اندازی معدن در نقطه ای از استان بوشهر روبرو است.

سبحانیان اضافه کرد: حفر معادن باعث افزایش فرسایش خاک و ایجاد رسوب گذاری در زمین‌های پائین دست می‌شود.

وی ادامه داد: سطح بالایی از خاک به وسیله گیاه تثبیت می‌شود اما وقتی به دلیل تاسیس معادن سطح بالایی خاک برداشته شود این کار ایجاد رسوب و فرسایش را به دنبال دارد.

حرکت استان بوشهر به سمت بیابانی شدن

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: این استان یک میلیون و ۱۸۹ هزار هکتار اراضی مرتعی دارد که ۷.۸ درصد آن پوشش متراکم و ۹۲.۲ درصد پوشش نیمه متراکم و کم تراکم دارند که این شرایط نشان می‌دهد استان به سمت بیابانی شدن درحرکت است.

سبحانیان ادامه داد: اقلیم استان، وجود دام بیش از ظرفیت اراضی، احیا نشدن مراتع از طریق سازمان‌ها وابسته به مردم موجب کاهش پوشش گیاهی در استان بوشهر شده و همین امر وضعیت خاک استان را به حالت بحرانی درآورده است.

وی اظهار کرد: با توجه به سختی زمین بیشتر بارش‌ها در استان بوشهر تبدیل به رواناب و از طریق شبکه‌های رودخانه‌ای و آبراهه‌ای از دسترس خارج می‌شوند همچنین شیب زیاد زمین های استان موجب بالا بردن سرعت خروجی آب از حوضه‌ها می‌شود و این مهم باعث بالا رفتن فرسایش خاک در این استان می‌شود.

تاثیر منفی فرسایش خاک در چرخه غذایی

سبحانیان گفت: با توجه به اینکه فرسایش زیاد خاک در استان تاثیر بسیار منفی در بخش کشاورزی و چرخه غذایی برجای گذاشته به همین علت استفاده از کودهای شیمیایی و سموم در بخش کشاورزی افزایش یافته و این موضوع تاثیر منفی روی غذای مردم استان گذاشته است.

وی ادامه داد: این میزان فرسایش باعث ایجاد رسوب در پشت سدهای و سازه های تاخیری آبخیزداری شده و کاهش حجم مخازن این سازه‌ها و تامین آب در این استان می شود.

این کارشناس کنترل و کاهش شمار دام ورودی به استان، قرُق سالانه برخی مراتع با تامین علوفه و هزینه‌های مربوطه و پرداخت به مرتعداران، کاهش اراضی کشاورزی و تبدیل آنها به اراضی گلخانه‌ای، انجام کارهای بذرپاشی و بذرکاری در عرصه‌های منابع طبیعی، توسعه گیاهان شوری پسند در اراضی شور و سواحل استان بوشهر را از راهکارهای اجرایی برای کنترل میزان فرسایش خاک در این استان عنوان کرد.

بیشترین منشاء تولید ریزگردها در استان بوشهر داخلی است

سبحانیان بیان کرد: بخش عمده‌ای از ریزگردهای ایجاد شده در استان بوشهر به دلیل نبود پوشش گیاهی در اراضی داخلی این استان است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تاکید کرد: باید با همت مسئولان استان برای ایجاد پوشش جنگلی و مرتعی گام‌های اساسی برداشته شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر