جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: در سال‌های اخیر پدیده دست‌فروشی به یکی از معضلات شهری آبپخش تبدیل شده است و استفاده از راهکارهای کارشناسی برای کاهش آسیب‌های این پدیده در آبپخش ضروری است.\n\nبه گزارش فکرشهر، پدیده دستفروشی موضوعی است که از سال‌های دور در شهرهای مختلف شاهد آن بوده‌ایم، اما رشد آن طی سال‌های اخیر موضوعی است که مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۶۳۷
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱

فکرشهر: در سال‌های اخیر پدیده دست‌فروشی به یکی از معضلات شهری آبپخش تبدیل شده است و استفاده از راهکارهای کارشناسی برای کاهش آسیب‌های این پدیده در آبپخش ضروری است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، پدیده دستفروشی موضوعی است که از سال‌های دور در شهرهای مختلف شاهد آن بوده‌ایم، اما رشد آن طی سال‌های اخیر موضوعی است که مورد توجه قرار گرفته است.

\n\n

دستفروشان در تمام ایام سال بساط خود را در سطح خیابان‌ها و گذرگاه‌های شهر پهن می‌کنند و تعداد آنها در ایام خاص مانند زمان بازگشایی مدارس و عید نوروز چند برابر می‌شود.

\n\n

پدیده‌ای که برای همه ما آشناست و در طول شبانه‌روز بارها نظر یکایک ما را به خود جلب می‌کند و گاها برای خرید اقلام مصرفی خود به آنها مراجعه کرده‌ایم.

\n\n

در شرایطی که شاهد کمبود فرصت‌های شغلی در کشور هستیم و بسیاری از جوانان و سرپرستان خانوار ما توانایی ایجاد اشتغال برای تامین درآمد و معاش خانواده را ندارند، پدیده دستفروشی بسیاری از آنها را هرچند غیرپایدار شاغل کرده است.

\n\n

برخی از مردم این دستفروشان را مخل آسایش خود می‌دانند و از سوی دیگر برخی از مغازه‌داران آنها را مانع کسب و کار تلقی می‌کنند، البته برخی از مردم نیز وجود دستفروشان را برای ایجاد رقابت و کاهش قیمت در بازار ضروری می‌دانند.

\n\n

پدیده دستفروشی در ماه‌های اخیر به نقل داغ محافل آبپخش تبدیل شده و در گروه‌های مجازی شهروندان و محاوراتشان شاهد بحث پیرامون این موضوع هستیم و هر یک نظری در ارتباط با این پدیده دارند، برخی آن را معضل و برخی آنرا فرصت می‌دانند.

\n\n

اعتراض مغازه‌داران به فعالیت دستفروشان

\n\n

ابوذر محتشمی، یکی از کسبه آبپخشی در این ارتباط می‌گوید: حضور گسترده دستفروشان در نقاط مختلف شهر سبب نگرانی کسبه آبپخشی است.

\n\n

به گفته وی، دستفروشان بدون اینکه هزینه‌های جاری و عوارض و مالیات پرداخت کنند کسب درآمد می‌کنند و گاها باعث کاهش فروش مغازه‌داران آبپخشی می‌شوند.

\n\n

هادی یگانه، مغازه‌دار آبپخشی نیز در این ارتباط می‌گوید: بسیاری از دستفروشان در نزدیکی واحدهای تجاری با کالای مشابه مستقر شده‌اند و این موضوع فضای مانور را برای کسبه محدود کرده است و برخی از شهروندان قبل از ورود به واحد تجاری کالای خود را از دستفروشان خریداری می‌کنند.

\n\n

جعفر شادکام، از فروشندگان آبپخشی با بیان اینکه حضور دستفروشان قدرت انتخاب شهروندان را محدود کرده است، افزود: برخی از شهروندان به‌دلیل صرفه‌جویی در وقت اقلام مورد نیاز خود را از دستفروشان خریداری می‌کنند و به‌ دلیل اینکه تنوع کالای دستفروشان محدود است قدرت انتخاب از خریدار گرفته می‌شود.

\n\n

شادکام می‌گوید: دستفروشان امکانات و شرایط مناسب برای نگهداری اقلام توزیعی به‌خصوص مواد غذایی در شرایط مناسب را ندارند و کالاهایی که این گروه به دست مردم می‌رسانند فاقد کیفیت مطلوب است.

\n\n

بسیاری از کسبه آبپخشی نیز معتقد هستند به‌دلیل اینکه امکان نظارت بهداشتی بر دستفروشان وجود ندارد عرضه مواد غذایی توسط آنها سلامت غذایی مردم را تهدید می‌کند.

\n\n

دستفروشان چهره شهر را زشت کرده‌اند

\n\n

چنگیز اخلاقی، شهروند آبپخشی معتقد است که دستفروشان به‌دلیل فعالیت مقطعی و کوتاه مدت نسبت به شهروندان احساس تعهد ندارند.

\n\n

به گفته این شهروند، در گذشته مکررا شاهد بوده‌ایم که دستفروشی در گوشه‌ای از شهر بساط پهن کرده و پس از چندین ساعت شهر را ترک کرده و مردمی که پس از خرید متوجه کیفیت بد کالای عرضه شده توسط این گروه شده‌اند، هیچ چاره‌ای برای جبران خسارت خود نداشته‌اند.

\n\n

حسام رضایی، دیگر شهروند آبپخشی دستفروشان را از عواملی می‌دانند که چهره‌ای نامناسب به شهر داده‌اند و زیبایی شهر را به‌خطر انداخته‌اند.

\n\n

وی معتقد است مدیریت شهری باید فضایی مختص فعالیت دستفروشان داشته باشد که هم شهروندان امکان استفاده از خدمات آنها را داشته باشند و هم صدمه‌ای به زیبایی شهر وارد نشود.

\n\n

سینا باقری، از شهروندان آبپخشی که معتقد است فعالیت دستفروشان زمینه‌ساز ایجاد خطرات و حوادث ترافیکی در سطح شهر است.

\n\n

وی با بیان اینکه اکثر دستفروشان نقاطی را برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند که محل اجتماع شهروندان سواره باشد و توجهی به امنیت شهروندان ندارند، افزود: در سال‌‌های اخیر بارها شاهد وقوع تصادفات رانندگی در نزدیکی دستفروشان بوده‌ایم و باید به این موضوع توجه جدی شود.

\n\n

اجرای طرح تمرکز دست‌فروشان در آبپخش

\n\n

حسین عباسی، شهردار آبپخش با اعلام اجرای طرح تمرکز دستفروشان در آبپخش انجام اقدامات کارشناسی برای رفع معضلات این پدیده را ضروری می‌داند.

\n\n

به گفته وی، در برخورد با این پدیده باید به همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهروندی و ... توجه داشته باشیم و تصمیمی که اتخاذ می‌کنیم نیاز هر دو گروه شهروندان و دستفروشان را پوشش دهد.

\n\n

عباسی تاکید می‌کند که شرایط اقتصادی به همه شهروندان اجازه نمی‌دهد از فروشگاه‌ها و لوکس‌فروشی‌ها کالای مورد نیاز خود را تامین کنند و به دلیل قیمت مناسب فروش برخی کالاهای مصرفی به‌خصوص میوه‌ و تره‌بار در دستفروشی‌ها برخی از شهروندان خواهان فعالیت آنها در شهر هستند که در تصمیم خود این مهم را لحاظ کرده‌ایم.

\n\n

وی می‌گوید: با اجرای طرح تمرکز دستفروشان، همه واحدهای تجاری موقت در یک نقطه تحت نظارت‌های بهداشتی و کیفی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و توجه به امکان دسترسی شهروندان به این مکان اولویتی است که در انتخاب نقطه تجمع دستفروشان به آن توجه می‌کنیم.

\n\n

برخی راهکارهای ساماندهی دستفروشان

\n\n

ایجاد جایگاه‌های ویژه در نقاط مختلف شهر از عواملی است که سبب دسترسی بهتر شهروندان به این فروشگاه‌های سیار می‌شود و نظارت مستمر برای جلوگیری از فعالیت دستفروشان در سایر مناطق شهر وظیفه شهرداری است و باید این موضوع را مد نظر قرار دهد.

\n\n

چنین سیاستی باعث می‌شود که هم حقوق شهروندانی که خرید از دستفروشان برایشان جالب است رعایت شود و هم کسانی که تمایلی برای خرید از دستفروشان ندارند و امکان نظارت‌های بهداشتی بر این واحدها به‌وجود می‌آید.

\n\n

تدوین قوانین برای دستفروشی‌ها و الزام آنها به رعایت شئونات بهداشتی و اجتماعی و مسائل زیباسازی شهری از ضروریاتی است که مدیریت شهری باید به آن توجه داشته باشد.

\n\n

نصب تابلوهایی برای معرفی مکان فعالیت دستفروشان و خرده‌فروشان سیار از مواردی است که سبب ایجاد نظم بیشتر در فعالیت آنها می‌شود و نوعی آرامش خاطر برای شهروندان به‌وجود می‌آورد.

\n\n

*فارس

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر