جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: جولان سگ های ولگرد در خیابان و کوچه های مرکز استان و سایر شهرستان ها گلایه مردم را در پی داشته و نیاز به رسیدگی جدی از سوی مسئولان مربوطه می باشد.\nبه گزارش فکرشهر،این همزیستی انسان و سگ های ولگرد در بوشهر آنقدر بالا گرفته که چندین بار تصاویر تردد این حیوانات در کنار شهرداری مرکز استان و خیابان های پرتردد طی سال های گذشته در رسانه ها ثبت شده یا خبرهای حمله این حیوانات به دانش آموزان یا خانواده هایی در عالیشهر و شهرهای دیگری از استان منتشر گردیده است.
کد خبر: ۱۶۳۰۷
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

فکرشهر: جولان سگ های ولگرد در خیابان و کوچه های مرکز استان و سایر شهرستان ها گلایه مردم را در پی داشته و نیاز به رسیدگی جدی از سوی مسئولان مربوطه می باشد.
\nبه گزارش فکرشهر،این همزیستی انسان و سگ های ولگرد در بوشهر آنقدر بالا گرفته که چندین بار تصاویر تردد این حیوانات در کنار شهرداری مرکز استان و خیابان های پرتردد طی سال های گذشته در رسانه ها ثبت شده یا خبرهای حمله این حیوانات به دانش آموزان یا خانواده هایی در عالیشهر و شهرهای دیگری از استان منتشر گردیده است.
\nدر این بین، مدتهاست شهرداری ها از تلف کردن سگ های ولگرد با تیراندازی منع شده اند، اما متولیان این عرصه می گویند: زنده گیری این سگ ها به دلیل هزینه بالا و تعدد این حیوانات با دشواری و کندی همراه است.

\n\n

شهرداری بوشهر هم که پس از سه مرحله برگزاری مناقصه، پیمانکاری برای زنده گیری این سگ ها پیدا نکرده خودش دست به کار شده و براساس اظهارات معاون اجرایی این شهرداری، برای اولین بار محلی محصور در کنار مرکز دفن پسماندهای شهری برای نگهداری آنها پیش بینی کرده است. با این حال مشخص نیست برنامه بعدی چیست؟

\n\n

رمضانی معاون اجرایی شهردار بوشهر چندی پیش گفته بود: «اداره محیط زیست در خصوص بررسی وضعیت سگ های زنده گیری شده همکاری نمی کند، ما هم فعلا آنها را در همین محل قرار داده و غذای شان را از پسماندهای رستوران ها تامین می کنیم.»

\n\n

در این اظهارات، برنامه بعدی برای سگ های ولگرد مشخص نشده که آیا قرار است عقیم شده و در منطقه دیگری رها شوند یا همان جا نگهداری می شوند؟

\n\n

با این همه، مردم همچنان از ازدیاد تردد سگ های ولگرد و ترس حمله و گازگرفتگی آنها نگران هستند و خواستار توجه جدی تر مسئولان مربوطه به این مشکل می باشند.

\n\n

از زاویه دیگر، آمار گازگرفتگی سگ های ولگرد در سطح استان هم رقم بالایی می باشد.

\n\n

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: سال گذشته 1335 مورد مراجعه به مراکز درمانی ناشی از گاز گرفتگی سگ های ولگرد در سطح استان وجود داشته است.

\n\n

آماری که نشان می دهد به طور متوسط هر 2 روز حمله یک سگ ولگرد به شهروندان ثبت شده که به گفته دکتر خواجه ئیان بیشتر مورد آن در دشتستان و بوشهر بوده است.

\n\n

وی با اعلام اینکه خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، موردی از فوت ناشی از بیماری هاری ثبت نشده، اظهار داشت: طی نیمه اول امسال نیز بیش از 450 مورد گزیدگی سگ های ولگرد در سطح استان داشته ایم که ضرورت دارد متولیان امر خصوصا شهرداری ها در این زمینه جدی تر وارد عمل شوند.

\n\n

به گفته وی، بوشهر در زمینه بیماری های مشترک انسان و دام از تب مالت و سالک تا مالاریا و بیماری های خونریزی دهنده روند کاهشی داشته، اما در خصوص گزش حیوانات خصوصا سگ های ولگرد نگرانی هایی وجود دارد.

\n\n

به نظر می رسد برای کاهش جمعیت سگ های ولگرد به نحوی که نگرانی علاقمندان محیط زیست هم مورد توجه قرار بگیرد، نیاز به همکاری بین بخشی بیشتری می باشد، ضمن اینکه شهرداری ها نیز همانند سایر هزینه های مدیریت شهر، باید برای این بخش بودجه مناسبی در نظر بگیرند و خود را به این موضوع متعهدتر بدانند.

\n\n

از این رو پیشنهاد می شود با توجه به حجم گلایه مندی مردم استان از سگ های ولگرد، یکی از نشست های کارگروه بهداشت استان با راهکارهای عملی و اجرایی به این مهم اختصاص یافته و عملکرد دستگاههای مسئول در بازه های زمانی مشخص در خصوص ماموریت محوله رصد و پایش شود.

\n\n

منبع: خلیج فارس

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر