سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: مطالعه‌ای روی ٤٠٠ خانواده انجام شده که ٦٣‌درصد زوجین ذکر کرده‌اند از روابط جنسی‌شان عدم رضایت دارند.\n\nبه گزارش فکرشهر، فقر، اعتیاد، افزایش توقعات جامعه؛ حالا چندسالی می‌شود که هرجا بحث از افزایش طلاق در ایران می‌شود، اینها جزو اصلی‌ترین موضوعاتی است که به‌عنوان دلایل زیاد شدن روز‌به‌روز طلاق در کشور اعلام می‌شود.
کد خبر: ۱۷۷۷۱
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۰

فکرشهر: مطالعه‌ای روی ٤٠٠ خانواده انجام شده که ٦٣‌درصد زوجین ذکر کرده‌اند از روابط جنسی‌شان عدم رضایت دارند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، فقر، اعتیاد، افزایش توقعات جامعه؛ حالا چندسالی می‌شود که هرجا بحث از افزایش طلاق در ایران می‌شود، اینها جزو اصلی‌ترین موضوعاتی است که به‌عنوان دلایل زیاد شدن روز‌به‌روز طلاق در کشور اعلام می‌شود.

\n\n

هرچند در سال‌های گذشته بعضی از کارشناسان اجتماعی یک موضوع دیگر را هم در افزایش تعداد طلاق‌ها در ایران موثر می‌دانند، اما تا به حال کمتر پیش آمده که مسئولان کشور آن هم در یک کنگره تخصصی از تأثیر بی‌برو و برگرد یک دلیل بر میل زن و شوهرهای ایرانی برای تمام کردن زندگی مشترکشان بگویند: مسائل جنسی. دیروز کنگره «خانواده و سلامت جنسی» برگزار شد و این‌بار علاوه بر جامعه‌شناسان و متخصصان خانواده، از مسئولان شهرداری تا وزارت بهداشت و علوم به این کنگره آمدند تا از تأثیر مسائل جنسی بر سلامت خانواده بگویند.

\n\n

«کاظم فروتن»، رئيس ششمين کنگره خانواده و سلامت جنسي یکی از سخنرانان این کنگره بود. او در سخنانش از لزوم آشنایی قضات با اختلال‌های جنسی گفت و نیاز به تربیت سکسولوژیست‌های آشنا به فرهنگ و دین: «آشنايي قضات با علل پنهان اختلافات خانوادگي و اختلال‌هاي جنسي مي‌تواند آنها را در راهنمايي زوجين براي طلاق کمک کند. از طرف دیگر ما بايد سکسولوژيست مبتني بر آموزه‌هاي ديني و فرهنگي خود تربيت کنيم.»

\n\n

او گفت: «همان‌طور که مي‌دانيم نهاد خانواده به‌عنوان بستر مهرورزي زن و شوهر و مکاني امن براي تربيت فرزندان جايگاه محوري دارد. در محيط آرام و سالم خانواده است که زن و شوهر با اميد و نشاط براي زندگي بهتر تلاش مي‌کنند و فرزندان مي‌توانند از لحاظ ساختار عاطفي و رواني سالم تربيت شوند. از اين رو لازم است در همه طرح‌هايي که در کشور براي رشد و سلامت جامعه درحال برنامه‌ريزي يا در دست اقدام است، خانواده به‌عنوان مبنا مورد توجه قرار گيرد. نجات از نابهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي سخت‌‌تر از پيشگيري‌هاي مدبرانه است و پيشرفت‌هاي علمي و سياسي کشور نبايد ما را از توجه به مشکلات اجتماعي غافل کند. بنابراين ما بايد سکسولوژيست مبتني بر آموزه‌هاي ديني و فرهنگي خود تربيت کنيم زيرا اسلام همان‌طور که به اقتصاد، سياست، آخرت و معاد توجه دارد به اخلاق جنسي و سلامت جنسي هم توجه دارد و با صراحت راهکارهاي خود را براي ارضای صحيح نيازهاي جنسي بشر مطرح کرده است.»

\n\n

او گفت: «معتقدم بسياري از اختلافات و نزاع‌هاي خانوادگي و اکثر قريب به اتفاق سردي‌هاي زنان در زندگي مشترک و متاسفانه گاهي رفتارهاي غيراخلاقي زنان و مردان متأهل در خارج از خانواده ناشي از توجه نکردن به موارد مهمي مانند تناسب طرفين در ازدواج، درک صحيح زوجين از تفاوت‌هاي ذاتي زن و مرد، آموزش چگونگي توجه به نيازهاي جنسي و عاطفي يکديگر، آشنايي با نحوه گفتمان و چگونگي مديريت اختلاف‌هاست. بايد آموزش مسائل مورد نياز جامعه را با مراعات عفت و اخلاق، شجاعت و قاطعيت و همچنين ادبيات مناسب و در چارچوب شرع اسلام اجرا کرد. ورود به بحث مسائل جنسي و مسائل آسيب‌شناسي در رفتار جنسي مسأله فوق‌العاده حساس و ظريفي است که بي‌مبالاتي در آن مي‌تواند موجب شيوع بي‌عفتي و هتک حيا در جامعه شود و ممکن است به نام آموزش جنسي به سمت آموزش‌هايي برويم که حاصلي جز نشر و اشاعه فحشا نداشته باشد.»

\n\n

فروتن در توضيح بيشتر گفت: «ما منکر وجود بعضی رفتارهاي ناسالم در جامعه نيستيم ولي آيا بايد آن را به رسميت شناخت؟ در حالي که بايد خودباوري ديني و ملي در مسائل جنسي داشته باشيم و در برنامه‌ريزي‌هايي که با هدف اصلاح ناهنجاري‌هاي موجود در روابط جنسي جامعه صورت مي‌پذيرد با دقت به همه جوانب ديني، اخلاقي، اجتماعي، فرهنگي، تربيتي، روان‌شناختي و پزشکي توجه کنيم و آن را در حد يک بيماري يا امر خلاف بهداشت عمومي کاهش ندهيم زيرا ما معتقديم ضمن توجه به ارزش‌هاي اخلاقي بايد حقوق جنسي انسان‌ها در قالب حقوق بشر اسلامي که جز به سعادت واقعي انسان‌ها به چيز ديگري نمي‌انديشد، تعريف شود.»

\n\n

او با خطاب قرار دادن مديران کشور ادامه داد: «سياستگذاران و مديران کشور لازم است براي رفع اختلال‌هاي جنسي، عاطفي و رفتاري و به منظور کاهش طلاق ناشي از اين اختلال‌ها کلينيک‌هاي سلامت خانواده را در استان‌ها راه‌اندازي کنند؛ موضوعي که تحت عنوان کلينيک‌هاي سلامت جنسي در برنامه وزارت بهداشت قرار دارد. هر چند اين کلينيک‌ها بايد بتوانند انحرافات جنسي را نيز درمان کنند ولي ضروري است جايگاه رسمي خانواده به‌عنوان محور اصلي آن مورد توجه قرار گيرد.»

\n\n

رئيس ششمين کنگره خانواده و سلامت جنسي گفت: «معتقديم چه به دلايل ابعاد فرهنگي و اجتماعي و چه به دلايل نگرش جامعه به مسائل جنسي و عاطفي در کانون خانواده راه‌اندازي چنين کلينيک‌هايي تحت عنوان کلینيک‌هاي سلامت خانواده لازم است مورد عنايت مسئولان وزارت بهداشت قرار گيرد و از ارزيابي و کنترل دایم اين مراکز غفلت نورزند. ما براي اين کلينيک‌ها بايد افرادي عالم، امين و متعهد که بتوانند در جريان مهم‌ترين و محرمانه‌ترين رفتارهاي انساني قرار گيرند، تربيت کنيم و آموزش دهيم. افرادي که بتوانند جنبه‌هاي پزشکي و روانشناختي موضوع را با جنبه‌هاي فرهنگي و اخلاقي درآميزند و روش صحيح درمان را به خانواده‌ها ارایه دهند.»

\n\n

فروتن ادامه داد: «آشنايي قضات با علل پنهان اختلافات خانوادگي و اختلال‌هاي جنسي مي‌تواند آنها را در راهنمايي سريع زوجيني که براي طلاق به مراجع قضائي مراجعه مي‌کنند، کمک کند. همچنين پيشنهاد مي‌شود مراجع قضائي براي زوجيني که داراي فرزند هستند و به هر دليلي براي طلاق مراجعه مي‌کنند و حکم طلاق قطعي شده است قبل از اجراي حکم، زن و شوهر و به عبارتي پدر و مادر را موظف کنند که در دوره آموزش اجباري رفتار با فرزند پس از طلاق شرکت کنند زيرا چنين آموزش‌هايي موجب مي‌شود تا فرزند طلاق هيچ‌گاه خود را تنها نبيند و اعتماد به نفس او کمتر خدشه پيدا کند و آسيب‌هاي رواني فردي و اجتماعي فرزند در حداقل باقي بماند.»

\n\n

میثم امرودی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یکی دیگر از سخنرانان این کنگره بود.

\n\n

او گفت که سلامت جنسی از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند و می‌تواند راهکاری موثر برای کاهش طلاق در هر جامعه‌ای باشد: «ما امروز با جامعه‌ای مواجهیم که توسعه شبکه‌های اجتماعی و بعضا استفاده‌های نامتعارف و غیراخلاقی از این شبکه‌ها اخلاق را در معرض خطر قرار داده و اگر خانواده درخصوص سلامت جنسی آموزش‌های لازم را ببیند، قطعا آسیب‌پذیر نخواهد بود. مصایبی چون توسعه شبکه‌های مجازی غیرمتعارف و غیرانسانی، توسعه اباحه‌گری بین جوانان، مادی دیدن انسان‌ها، کم شدن رابطه لاهوتی بین افراد و سست شدن تعلق و تعهد به ازدواج، همگی ناشی از عدم آموزش‌های لازم در خانواده است.»

\n\n

در ادامه این کنگره «سمانه زمانی»، مديركل سلامت شهرداری تهران گفت درحال حاضر مجموعه مراکز مشاوره در ۳۷۴ محله تهران برقرار است و یکی از نکاتی که از سوی شهروندان در این مراکز عنوان شده مسائل جنسی است: «بر این اساس همایش علمی خانواده و سلامت جنسی برگزار شده تا رویکردها در این زمینه مشخص شود و بتوانیم آموزش لازم را داشته باشیم. امیدواریم نتایج این همایش بتواند برای شهروندان در محلات شهر تهران موثر باشد و در آینده دوره‌های تخصصی‌تری در این زمینه برگزار کنیم.»

\n\n

«روشن»، معاون حقوقی وزارت علوم یکی دیگر از سخنرانان این کنگره بود. او گفت که چاره‌جویی درخصوص مسائل جنسی در خانواده منجر به کاهش طلاق می‌شود: «ما باید از دستاوردهای روز بشری و احکام شرع برای پاسخگویی به موضوعات جدید چون لقاح مصنوعی و مسائلی از این دست استفاده کنیم.»

\n\n

او با بیان این‌که متاسفانه هنوز محققان ما به تصمیم جامعی درخصوص بحث آموزش‌های جنسی نرسیده‌اند، گفت: «واقعیت این است که فقدان روابط جنسی بین زوجین زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات است. متاسفانه در گذشته رویکرد قالب بر مسائل جنسی بیشتر مردانه بود درحالی‌که حقوق جنسی حقوقی طرفینی است. وزارت علوم با تمام توان از این اقدام شهرداری تهران استقبال می‌کند چرا که این کنگره معطوف به حل مسأله در حوزه خانواده است.»

\n\n

«علی‌اکبر سیاری» هم به‌عنوان یکی از سخنرانان این کنگره با بیان این‌که وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا بعد عقلانی تشکیل خانواده را تقویت کند، گفت: «ما به‌طور جد دغدغه آسیب‌های اجتماعی را داریم چرا که یکی از ابعاد سلامت برخورداری از رفاه اجتماعی و روانی است. به عبارت دیگر منظور ما از سلامت تنها سلامت جسمی نیست ما دغدغه فقر، اعتیاد، خشونت، طلاق، کودک‌آزاری، همسرآزاری و ایدز را داریم. تمامی اینها عواملی هستند که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را تهدید می‌کنند و می‌توانند به فاجعه منجر شوند.» به گفته او «مطالعه‌ای روی ٤٠٠ خانواده انجام شده که ٦٣‌درصد زوجین ذکر کرده‌اند از روابط جنسی‌شان عدم رضایت دارند. وزارت بهداشت در این رابطه چند کار انجام می‌دهد که آموزش‌های قبل و ضمن ازدواج یکی از آنها است.»

\n\n

 

\n\n

منبع: شهروند

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر