پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: رئیس جمهور ترکیه باردیگر ادعاهایی نسبت به ایران طرح کرد و گفت اگر تهران و مسکو از بشار اسد حمایت نمی کردند و پشت او نمی ایستادند، اکنون در مورد سوریه بحثی وجود نداشت...
کد خبر: ۱۷۸۷۶
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱

فکرشهر: رئیس جمهور ترکیه باردیگر ادعاهایی نسبت به ایران طرح کرد و گفت اگر تهران و مسکو از بشار اسد حمایت نمی کردند و پشت او نمی ایستادند، اکنون در مورد سوریه بحثی وجود نداشت.

\n\n

به گزارش فکرشهر، رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه در مراسمي در استانبول گفت: تشکلهاي موازي به کشور ما صدمه زده اند. آنها دست به توطئه زده اند و شبکه هاي خيانتکار را وارد کشور ما کرده اند به همين علت بايد با هم متحد شويم و به صورتي يکپارچه با اين تشکل موازي مقابله کنيم و اين توطئه ها را به شکست بکشانيم.

\n\n

وي در بخش ديگري گفت: منطقه ما شاهد شرايط سختي است دوگانگي هايي در معيارهاي ظلم وجود دارد که نمي توان در برابر آن سکوت کرد. در کشور مجاور ما جنگ است. از يک سو حکومت بشار اسد با حمايت ايران و روسيه قرار دارند.... گروه پ ک ک و گروه پ ي د و داعش نيز هستند. آنها با يکديگر تفاوتي ندارند آنها مردم بي گناه سوريه را به قتل مي رسانند.

\n\n

وی افزود: ما نمي توانيم در برابر اين ظلم سکوت کنيم و به درخواست کمک برادرانمان در اين کشور توجه نکنيم. آنها نانوائي ها و تاسيسات غيرنظامي را هدف قرار مي دهند. ما نمي توانيم در برابر اين کشتارها سکوت کنيم. ما نوادگان عثماني ها هستيم که از سرزمين وسيعي حفاظت مي کردند. اجداد ما از مظلومان در هرجائي که بودند دفاع مي کردند. ما بايد خلف صالحي براي سلف صالح مان باشيم.

\n\n

اردوغان اضافه کرد: ما بايد حداکثر تلاشمان را انجام دهيم تا برادران مظلوممان را از اين ظلم خلاص کنيم. ما ميان ظالمان و گروههاي تروريستي تفاوتي قائل نيستيم. ما مي گوئيم رژيم سوريه و گروه تروريستي داعش هر دو  به قتل ملتي مظلوم مي پردازند. گروه هاي «پ ک ک» و «پ ي د» نيز تروريستي هستند اين گروههاي تروريستي ابزاري براي کشتار مظلومان هستند. گروه پ ک ک مردم بي گناه ما را به قتل مي رساند. ما تفاوتي ميان اين گروههاي تروريستي قائل نيستيم و فرقي نمي کند که گروه داعش باشد يا گروه پ ک ک باشد يا گروه ي پ ک باشد يا گروه پ ي د يا گروههاي تروريستي که رژيم سوريه از آنها حمايت مي کند.

\n\n

اردوغان گفت: ما مي گوئيم که قدرتهاي بزرگ نقشه هايي دارند و براي حل اين مسئله و پايان دادن به جنگ سوريه اقدامي نمي کنند. به همين علت است که اين جنگ همچنان ادامه دارد. اگر قدرتهاي بزرگ و غربي براي حل اين بحران مداخله مي کردند اوضاع اکنون بسيار بهتر بود. اما جمهوري ترکيه  از سياست کشورهاي غربي پيروي نمي کند و کاملاً برعکس عمل مي کند و اقدام به اجراي سياست و مرزهاي باز کرده است. ما اکنون ميزبان بيش از دو ميليون پناهجوي سوري و عراقي بدون مد نظر دادن دين و نژاد آنها هستيم. برخي سعي مي کنند به ما توصيه هايي کنند ولي ما به آنها مي گوئيم که اوضاع برخلاف چيزي است که آنها سعي در شرح آن براساس انديشه هاي خود دارند.

\n\n

وی گفت: اين قدرتها و کشورها در پادگان بعشيقه اهدافي را دنبال مي کنند. يکسال و نيم پيش   اوضاع کاملاً متفاوت بود. شماري از افراد ما در اين منطقه مشغول آموزش نيروهاي اين منطقه بودند. اما وقتي نيروهاي ديگري به آنجا فرستاده شدند مي گويند اين نيروهاي مسلح و مربيان ترکيه اي در اين منطقه چه مي کنند و سعي دارند نيروهاي ما را از اين پادگان بيرون برانند. اکنون پرسش من از همگان اين است که روسيه در عراق و سوريه چه مي کند؟

\n\n

اردوغان افزود: وقتي حکومتي در اين کشور از ما درخواستي مي کند ما مجبوريم که به اين درخواست پاسخ دهيم. شما نقشه هايي براي آينده سوريه داريد. شما به همين علت به سوريه رفته ايد. آنها همين نقشه را در عراق اجرا مي کنند.

\n\n

به نوشته ی انتخاب، اردوغان در ادامه مدعي شد : ايران شيوه هاي تفرقه افکنانه مذهبي و ديني در عراق اجرا مي کند اما ما مي گوئيم که از مظلومان حمايت مي کنيم و به کمک و امداد رساني به پناهجوياني که از سوريه و عراق مي آيند مي پردازيم. ما بيش از نه و نيم ميليون دلار در اين زمينه صرف کرده ايم و کمکي که در اين زمينه به ما داده شده حدود 450 هزار دلار بوده است. ما اکنون به سبب حمايت از مظلومان و کمک به آنها در حال جنگ با همه هستيم و علت آن دوگانگي معيارها است. ما به اقداماتمان افتخار مي کنيم و از نهادهاي غيردولتي که در اين زمينه فعاليت مي کنند تشکر مي کنيم.

\n\n

اردوغان در بخش ديگري گفت: رويداد انصار و مهاجرين از مهمترين رويدادهايي است که ما به آن افتخار مي کنيم. ما بايد از اين رويدادهاي تاريخي درس بگيريم و آن را الگو قرار دهيم.

\n\n

رئيس جمهور ترکيه در ادامه گفت: ما مسلمانان بايد حداکثر تلاش خود را براي تشريح دين اسلام براي ديگران بکار گيريم و عليه همه سازمان هاي تروريستي که از نام اسلام سوء استفاده مي کنند اعم از داعش و القاعده يا بوکو حرام و غيره موضع گيري کنيم. ما حداکثر تلاش خود را براي نشان دادن چهره واقعي اسلام بکار مي گيريم.

\n\n

اردوغان در بخش ديگري گفت: در زمان برگزاري نشست سران گروه 20 در آنتاليا اين اصطلاحات را تشريح کرديم و گفتيم که اسلام  از تروريستها فاصله بسياري دارد.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر