پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: چندی است که عده‌ای از سیاسیون اصرار دارند که از صحبتی کلیدواژه‌ای خلاف واقع بسازند و بر آن اصرار کنند، یکی از این واژه‌ها کدخداست، مرتبا هر کسی هر از گاهی نمکش گل می‌کند که امریکا کدخدای ما نیست... و آنها که کدخدایشان آمریکاست... فلان و فلان!\n\nواقعا تفاوت برخی از ما در سیاست، با کسانی که دشمنشان هستیم در چیست؟ لابد خدایی نکرده در عنصر تقوای سیاسی!\n\nیکبار رئیس‌جمهور در توضیح چرایی اولویت مذاکره با آمریکایی‌ها در مقابل تروئیکای اروپایی بیان داشت که:
کد خبر: ۲۰۴۱۷
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴

فکرشهر: چندی است که عده‌ای از سیاسیون اصرار دارند که از صحبتی کلیدواژه‌ای خلاف واقع بسازند و بر آن اصرار کنند، یکی از این واژه‌ها کدخداست، مرتبا هر کسی هر از گاهی نمکش گل می‌کند که امریکا کدخدای ما نیست... و آنها که کدخدایشان آمریکاست... فلان و فلان!

\n\n

واقعا تفاوت برخی از ما در سیاست، با کسانی که دشمنشان هستیم در چیست؟ لابد خدایی نکرده در عنصر تقوای سیاسی!

\n\n

یکبار رئیس‌جمهور در توضیح چرایی اولویت مذاکره با آمریکایی‌ها در مقابل تروئیکای اروپایی بیان داشت که:

\n\n

"[درباره مشکل هسته‌ای ایران با ابرقدرت‌ها و مذاکرات سال 1382] در آغار موضوع هسته ای هم عده‌ای تلاش‌های ایران را مذبوحانه می‌خوانند، برخی گفتند مذاکرات با آژانس و اروپا فایده‌ای ندارد و برخی دیگر نیز گفتند که باید فعالیت هسته‌ای خود را تعطیل کنیم و خلاص شویم و عده‌ای خواستار تقابل و جنگ با دنیا بودند اما راه تعادل از طریق مذاکره و همکاری برای ثابت کردن صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای صورت می‌گرفت. از این رو ما برای دور کردن کشور از جنگ و شورای امنیت و برای به دست آوردن فرصت برای تکمیل فناوری هسته‌ای راه مذاکره با آژانس و اروپا را برگزیدیم. ... هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال "آقا اجازه" از آمریکا هستند. ... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند".( دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف)

\n\n

سخن روحانی صراحتا به این موضوع اشاره دارد که در مذاکرات باید ساعت‌ها با اروپائی‌ها چانه‌زنی کرد، بعد تازه آنها بروند با طرف آمریکایی صحبت کنند و از کدخدای ده اجازه بگیرند! خوب بجای اتلاف وقت با واسطه‌ها مستقیم با خود کدخدای ده حرف می‌زنیم.

\n\n

حالا سؤال این جاست که بار ضدارزشی حرف روحانی چیست؟ لابد چون کدخدا واژه خدا دارد، خدای روحانی آمریکاست؟! به نظر می‌رسد بکار بردن اصطلاح کدخدا بهترین توصیف برای قدرت آمریکا در دهکده جهانی امروز است. لزوما کدخدا فرد خوب و سالمی نیست. کدخدا بزرگ روستایی است که می‌تواند شرور، ظالم و قلدر، و می‌تواند صالح، امین و عادل باشد، آمریکا بزرگ‌ترِ قلدر و مستکبر جامعه جهانی است که بخاطر برتری خود در تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد و امنیت جهان، عملا کشورهای بزرگ می‌دانند که باید با او هماهنگ باشند، بخلاف عده معدودی مانند ایران که زیر بار ظلم آمریکا نمی‌رود اما باز هم از معادلات قدرت جهانی باخبر است، این نیست که هرچه کدخدا بگوید همه بگویند چشم، اما قدرت برتر است و در خیلی از مسائل دست بالا را دارد. بهتر است بدانیم که بسیاری از تحریم‌های آمریکا هیچ احتیاجی به قانون ندارد، کافی است فقط شرکت‌ها را تحریم اختصاصی کند، بخاطر حجم عظیم تداخل مسائل اقتصادی دنیا با قدرت آمریکا، خود به خود، شرکت‌ها زمین می‌خورند، لذا بسیاری از کمپانی‌های بزرگ کاملا مطیع هستند.

\n\n

حرف روحانی واضح و صحیح بود، ولی برخی چون تقوای سیاسی‌شان خیلی بالاست، شروع کردند به تخریب و تهمت که کدخدای ما خداست نه آمریکا! آیا این یک برخورد شعاری بدون پشتوانه عقلانی و اسلامی نیست؟ مانند سوء استفاده از کلام مقام معظم رهبری که من دیپلمات نیستم من انقلابیم، که رهبری توضیح دادند که دیپلمات‌ها ملاحظاتی دارند و خیلی حرف‌ها را صریح نمی‌زنند اما بنده انقلابیم(نه دیپلمات) و صریح سخنانم را می‌گویم. بعد عده‌ای با بی‌اخلاقی گفتند که یک طیف انقلابی داریم بدبین به آمریکا، یک طیف غیر انقلابی! داریم خوشبین به آمریکا! یعنی با مغالطه اول انقلابی -دیپلمات ، شد انقلابی غیر انقلابی، و با مغالطه دوم "مذاکرات" شد "آمریکا"!

\n\n

درحالیکه روحانی، ظریف و مسئولین دولتی نه تنها به آمریکا اعتماد ندارند بلکه بارها آمریکایی‌ها را دشمنی دانسته‌اند که باید با منطق و تلاش دیپلماسی، ظلم‌شان را به جهانیان افشا نمود که البته علی‌رغم میل دلواپسان، دولت‌مردان، موفق به انجام این هدف هم شدند! آیت الله هاشمی نیز طرف‌های مقابل تیم مذاکره‌کننده ایران را شیطان خواند:

\n\n

"باید بدانیم که کار تیم مذاکره‌کننده سخت است چراکه طرف مقابل، شیطان و زبردست است".(سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، در همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه ای)

\n\n

 این سخنان از سوی دلواپسان به هیچ وجه به درستی انعکاس داده نمی‌شود، چراکه مخالف شیطنت‌های سیاسی شان در ساده‌لوح و دارای نگاه غلط، نشان دادن دولت و حامیانش است.

\n\n

حالا اگر مردم به دلواپسان و حامیانشان آگاه شدند و، با این مسلک شعاری-تخریبی رأی ندهند، می‌شوند اهل کوفه، فاسد و ...!

\n\n

منبع: انتخاب

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر