پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: وزیر امور خارجه عربستان گفت، مصر دو جزیره "تیران" و "صنافیر" را اشغال نکرده و رییس‌جمهوری اسبق این کشور گفته بود که این دو جزیره متعلق به عربستان است.\n\nبه گزارش فکرشهر، پایگاه اینترنتی الیوم السابع گزارش داد، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان این اظهارات را در جمع سردبیران مطبوعات مصر و شماری از نویسندگان و اصحاب مطبوعاتی و در حضور احمد قطان، سفیر ریاض در قاهره مطرح کرد.
کد خبر: ۲۱۴۴۴
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

فکرشهر: وزیر امور خارجه عربستان گفت، مصر دو جزیره "تیران" و "صنافیر" را اشغال نکرده و رییس‌جمهوری اسبق این کشور گفته بود که این دو جزیره متعلق به عربستان است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، پایگاه اینترنتی الیوم السابع گزارش داد، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان این اظهارات را در جمع سردبیران مطبوعات مصر و شماری از نویسندگان و اصحاب مطبوعاتی و در حضور احمد قطان، سفیر ریاض در قاهره مطرح کرد.

\n\n

وزیر خارجه عربستان افزود: در آن زمان ملک فاروق، پادشاه مصر بود که از پادشاه عربستان حفاظت از این دو جزیره را خواستار شد و هیچ اختلافی میان آنان رخ نداد و در این زمینه می توانید به اظهارات عصمت عبدالمجید، وزیر خارجه اسبق مصر درباره این دو جزیره رجوع کنید.

\n\n

الجبیر ادامه داد: انور سادات، رییس جمهوری وقت مصر گفته بود که این دو جزیره، سعودی بوده و منافع مصر و عربستان در این زمینه مشترک است، همچنین دو جزیره تیران و صنافیر پس از اشغال در سال 1967 در چارچوب پیمان کمپ دیوید گنجانده شد. ما مثل هر کشور دیگر خواستار ترسیم مرزهای آن هستیم و این کار پیشتر با امارات، عراق، بحرین، عمان و یمن انجام شده است.

\n\n

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد: به نحوی درباره این دو جزیره سخن گفته شده بود که گویی آن را اشغال کرده‌ایم؛ در حالی که این جزایر در اصل سعودی بود و به کشور بازگشت. اجازه داده شد که از آن استفاده شود، سپس پس گرفته شد و هیچ منازعه یا جدالی درباره آن به وقوع نپیوست.

\n\n

الجبیر خاطرنشان کرد: پس از سال 1967، اشغال این دو جزیره و سپس توافق کمپ دیوید به وقوع پیوست. اسرائیل با جدا شدن این دو جزیره از پیمان مخالفت کرد؛ به ویژه که بخشی از اراضی اشغالی توسط تل‌آویو بود و به این شکل وارد کمپ دیوید شد و پس از آن مصر و عربستان کمیته‌ای برای استرداد این جزایر تشکیل دادند اما رویدادهای منطقه پس از 11 سپتامبر و مشغولیت جهان عرب باعث تعویق ترسیم مرزهای دریایی شد.

\n\n

وی اضافه کرد، مصر این جزایر را اشغال نکرد بلکه بر اساس درخواست عربستان وارد آن شد. بررسی‌های عمیق و مفصلی از سوی وزارت امور خارجه مصر که از ماهرترین وزیران امور خارجه در جهان عرب است، انجام شده که نشانه دهنده این واقعیت است.

\n\n

جبیر گفت: تاریخ، وقایع و اسناد دو کشور هیچ اختلافی میان دو حکومت بر سر سعودی بودن این جزایر نشان نمی دهد. مصر کشوری محترم است و اسناد این مسأله را داراست. قاهره اصلا به این مسأله اعتراض نکرد اما عده‌ای می خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

\n\n

سفیر عربستان در قاهره نیز از خبرنگاران مصری خواست به اظهارات مفید شهاب، استاد قوانین بین المللی و وزیر امور حقوقی سابق مصر رجوع کنند که گفته بود جزایر صنافیر و تیران سعودی هستند.

\n\n

وی افزود: هیچ اختلافی میان عربستان و مصر درباره این دو جزیره وجود ندارد.

\n\n

پیش از این، دولت مصر اعلام کرد که پس از امضای توافق‌نامه ترسیم مرزهای دریایی میان عربستان و مصر، جزایر صنافیر و تیران در داخل آب‌های منطقه‌ای عربستان قرار گرفته‌اند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر