چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: با درایت و تخصص کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران و بهره‌گیری از دانش تجربی و مدیریت بحران، از بروز حادثه واژگونی یک فروند نفتکش در اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ، جلوگیری شد.\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، با درایت و تخصص کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران و بهره‌گیری از دانش تجربی و مدیریت بحران، از بروز حادثه واژگونی یک فروند نفتکش در اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ، جلوگیری شد.
کد خبر: ۲۱۹۰۶
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

فکرشهر: با درایت و تخصص کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران و بهره‌گیری از دانش تجربی و مدیریت بحران، از بروز حادثه واژگونی یک فروند نفتکش در اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ، جلوگیری شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، با درایت و تخصص کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران و بهره‌گیری از دانش تجربی و مدیریت بحران، از بروز حادثه واژگونی یک فروند نفتکش در اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ، جلوگیری شد.

\n\n

این حادثه که می‌توانست در روند بارگیری و تحویل نفت خام به یک فروند نفتکش در پهلوگاه شماره 9 اسکله شرقی (اسکله تی) اختلال ایجاد کند، پس از چهار ساعت با مدیریت بحران و شناسایی روش‌های مؤثر، رفع شد.

\n\n

رییس عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ با اشاره به جزییات این حادثه، گفت: این حادثه در نتیجه از کار افتادن سیستم تخلیه آب توازن و در نتیجه کج شدن نفت‌کش به یک سمت شد که اخلال در روند تحویل نفت خام از پهلوگاه شماره 9 اسکله شرقی را در پی داشت؛ خوشبختانه با همفکری و مدیریت گروهی کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران مهار شد.

\n\n

مظفر سهرابی ادامه داد: ابتدا پس از مشاهده کج شدن نفتکش، موضوع به اطلاع کاپیتان آن نفتکش رسید و وی نیز درخواست توقف بارگیری اعلام کرد و گفت سیستم تخلیه آب توازن کشتی از کار افتاده است.

\n\n

وی افزود: بلافاصله با دستور و تأکید سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران، یک کمیته تخصصی متشکل از رییس پایانه، روسا و کارشناسان ارشد اداره‌های صادرات، عملیات دریایی، HSE، حراست و امور فنی پایانه نفتی خارگ، برای بررسی و رفع این بحران تشکیل شد.

\n\n

سهرابی اظهار کرد: پس از آنکه زاویه کج شدن کشتی نسبت به خط عمود اسکله، سه درجه به سمت چپ رسید، این موضوع را به ناخدای نفتکش تذکر دادیم و او نیز حدود چهار ساعت فرصت خواست تا زاویه مورد نظر را در حد تعادل اعمال کند.

\n\n

رییس عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ افزود: در این هنگام، تیم عملیاتی به همراه غواصان به کشتی ملحق شد و با بررسی گزارش غواصی، از میزان آب کشتی تا کف دریا، مشخص شد؛ عمق سه متری در زیر نفتکش وجود دارد و خطر به گل نشستن، نفتکش را تهدید نمی‌کند؛ از این‌رو به  ناخدا اجازه داده شد نسبت به تنظیم تعادل کشتی نهایت تلاش خود را داشته باشد.

\n\n

سهرابی تصریح کرد: متأسفانه تلاش‌های ناخدا و خدمه نفتکش مؤثر نبود و اوضاع رو به وخامت گذاشت به‌گونه‌ای که زاویه کج شدن نفتکش به 8 درجه رسید و در این هنگام، ناخدای کشتی ناتوانایی خود را برای رفع این حادثه اعلام کرد.

\n\n

وی ادامه داد: پس از اعلام رسمی ناخدا، عملیات تخصصی نجات نفتکش و جلوگیری از بروز حادثه پرخطر برای تأسیسات صادراتی پایانه نفتی خارگ، با انجام محاسبات وزن و آبخور نفتکش، همچنین بررسی غواصی زیر کشتی و وضعیت طناب‌ها و پایداری کشتی، با استفاده از تکنیک‌های عملیاتی توسط مسئولان و کارکنان اداره‌های صادرات، عملیات دریایی و ایمنی، درجه کج شدن نفتکش به میزان دو واحد کاهش یافت و به 6 درجه رسید و در نهایت با کاهش ریسک واژگونی، نفتکش از پهلوگاه شماره 9 اسکله شرقی جدا شد و به لنگرگاه خارک انتقال یافت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر