شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: استرافور نوشت: رای دادگاه آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اوراق بهادار متعلق به ایران خوراک درگیری و تنش های بسیاری در تهران شده است.
کد خبر: ۲۲۴۰۱
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

فکرشهر: استرافور نوشت: رای دادگاه آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اوراق بهادار متعلق به ایران خوراک درگیری و تنش های بسیاری در تهران شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، در ادامه این گزارش آمده است: رئیس بانک مرکزی، معاون رئیس جمهور و مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه ایران "بی توجهی" دولت احمدی نژاد را مسئول این اتفاق عنوان و اعلام کردند. این دولت با قرار دادن این اوراق قرضه در بانک های اروپایی این فرصت را برای آمریکا فراهم کرد تا با اعمال تحریم های شدیدتر آن ها را به غارت ببرد. از آن سو هم احمدی نژاد هم دولت روحانی را متهم به ضعف در مذاکرات پیش از توافق هسته ای کرد که باعث لغو تحریم ها و کم شدن قدرت آمریکا برای تهدید اقتصادی ایران شد.

\n\n

ادعای نواصولگرایان در ضعف مدیریتی روحانی در مسئله ای که منجر به چنین غارت عظیمی شد، موجب تقویت گمانه زنی ها در مورد آماده شدن احمدی نژاد برای نامزدی در ریاست جمهوری در 2017 می شود. از هر چه بگذریم احمدی نژاد پوپولیست همچنان طرفدارانی در ایران دارد. از آنجا که هنوز زمان زیادی برای احیای اقتصاد بیمار ایران نیاز است، هر تصمیم سیاسی مرتبط با اقتصاد در ماه های پیش از انتخابات مورد توجه شدید عمومی قرار می گیرد.

\n\n

انتخابات مجلس ایران در ماه فوریه نشان داد، مردم ایران علاقه بیشتری به جبهه اعتدالگرا دارند. نتایج دور دوم این انتخابات در 29 آوریل دستاوردهای این جببه کار ها را تایید کرد.

\n\n

لاریجانی رئیس مجلس که تا حد زیادی با سیاست های اقتصادی روحانی موافق است و یار او محسوب می شود، به اصلاحات اقتصادی او کمک می کند و چالشی با رئیس جمهور فعلی ندارد.

\n\n

با این همه، زمان یار روحانی نیست. تحقق فواید حاصل از سرمایه گذاری خارجی و توافق هسته ای و بازسازی اقتصادی توسط دولت به زمان زیادی نیاز دارد.

\n\n

سه مزیت پیش روی دولت روحانی برای تقویت سریع اقتصاد ایران؛ افزایش صادرات نفت و تجارت خارجی و همچنین آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی های خارجی مسدود شده است. به همین دلیل است که تصمیم دادگاه عالی آمریکا به تایید رای دادگاه تجدیدنظر در 2014 در ارتباط با دارایی های خارجی دولت ایران، باعث ایجاد بحث های بسیاری شده است.

\n\n

سیاست های اقتصادی احمدی نژاد به تحمیل تحریم های بیشتر علیه ایران کمک کرد. تصمیمات مخرب و مدیریت غلط اقتصادی دولت احمدی نژاد بسیار نگران کننده بود. شخصیت و رفتار احمدی نژاد باعث از بین رفتن حمایت از او در میان اصولگرایان شد.

\n\n

شورای نگهبان که باید صلاحیت همه نامزدها را تایید کند، ممکن است تا آنجا پیش برود که او را بدون صلاحیت لازم معرفی کند تا چنین چهره تفرقه افکنی نتواند ثبات کشور را از بین ببرد. با این حال، بدون شک نامزدهای اصولگرای دیگری غیر از احمدی نژاد هم وجود دارند که ممکن است چالشی برابر روحانی شوند.

\n\n

فردی که ممکن است نامزد محبوب اصولگرایان سنتی باشد سعید جلیلی، نامزد دوره قبل ریاست جمهوری است.

\n\n

هرچند شخصیت های دیگری هم ممکن است وارد شوند، اما در بیش از 30 سال گذشته این اصل در ایران ثابت بوده که یک رئیس جمهور دو دوره برای اجرای طرح هایش فرصت دارد. عموما همه آن ها در زمان پایان دور اول از محبوبیت بالایی برخوردار بودند (روحانی همچنان حمایت مردمی بالایی دارد، هرچند رقبایش تلاش زیادی برای تضعیف او کرده اند).

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر