سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: قطعاتی از خمره‌های ذخیره آذوقه متعلق به دوره ساسانی درنخستین کاوش‌های باستان شناسی زیر آب در بوشهر کشف شد...
کد خبر: ۲۵۴۶۱
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

فکرشهر: قطعاتی از خمره‌های ذخیره آذوقه متعلق به دوره ساسانی درنخستین کاوش‌های باستان شناسی زیر آب در بوشهر کشف شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری حسین توفیقیان سرپرست هیات کاوش گفت: سواحل بندر بوشهر براساس برنامه پژوهشی میدانی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی این شهر مورد بررسیهای باستان شناسی زیر آب قرار گرفت. در عملیات غواصی روزهای نخست، قطعاتی از خمره های بزرگ ذخیره آذوقه و سفال‌های اژدری شکل شناسایی شد.

\n\n

عکس

\n\n

به گفته او، این یافته ها نشان دهنده وجود یک سایت باستانی زیر آب در سواحل کم عمق شبه جزیره بوشهر است.

\n\n

مدیرگروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی تصریح کرد:با ادامه بررسی‌های باستان شناسی زیر آب و شناسایی مواد فرهنگی بستر دریا، علاوه بر تعیین محدوده و گستردگی این محوطه باستانی زیرآب، هویت واقعی آن نیز روشن خواهد شد.

\n\n

توفیقیان افزود: تیم بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بندر بوشهر بر این باور است که سفالهای پراکنده شده در بستر سواحل این بندر متعلق به یک کشتی غرق شده تاریخی است که به مرور زمان در گستره بزرگی پخش شده است.

\n\n

\n\n

این باستان شناس با اشاره به تاریخ گذاری سفالهای بدست آمده گفت :می توان دوره ساسانی را برای این محوطه باستانی زیر آب تعیین کرد. با ادامه برنامه بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بوشهرکه برای نخستین بار صورت می گیرد، اطلاعات با ارزشی در خصوص تاریخ دریانوردی، کشتی رانی و تجارت دریایی خلیج فارس در دوره ساسانی بدست خواهد آمد که با پایان پژوهش میدانی و مطالعات تکمیلی، در غالب گزارش، مقاله و کتاب ارایه خواهد شد.

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر