شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: شاهنامه خوانان و نقالان برتر مناطق زاگرس نشین ایران روز پنجشنبه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان معرفی شدند.
کد خبر: ۲۶۶۹۷
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

فکرشهر: شاهنامه خوانان و نقالان برتر مناطق زاگرس نشین ایران روز پنجشنبه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان معرفی شدند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان گفت: در نهمین دوره جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی مناطق زاگرس نشین ایران 61نقال و 73 شاهنامه خوان شرکت کردند.
\nعلیرحم شیخی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این جشنواره با حضور نقالان و شاهنامه خوانان 12 استان زاگرس نشین ایران به مدت دو روز در این شهرستان برگزار شد.
\nبه گفته وی، از سوی هیات داوران بدون اولویت بندی در رده سنی خردسالان دنیا، کفه زاده، آوا نیکبخت، نورا خادمی، یکتا عسگری از خوزستان، نیلوفر غریب وند از اصفهان و شکیبا زارعی از بوشهر را مورد تقدیر قرار دارد.
\nدر بخش نقالی خوانی زیر 15سال نیز از سوی هیات داوران کسی حایز رتبه برتر معرفی نشد.
\nالمیرا جمالی از چهارمحال و بختیاری و آیناز فکروند از بوشهر (برازجان) حایز رتبه های دوم شدند و فاطمه نظرزاده از خوزستان و نگین نادری از چهارمحال و بختیاری رتبه سوم مشترک را بدست آوردند.

\n\n


\nدر این بخش هیات داوران از شادی بهمنی و زهرا صفوی نقالان زیر 15سال تقدیر کردند.
\nدر بخش نقالی بزرگسالان نیز سید مهرداد کاووسی حسینی از همدان رتبه نخست را کسب کرد، پویا بازرگان از کرمانشاه و محسن دهقان از اصفهان رتبه دوم مشترک و زهر فرضایی از همدان و نیلوفر آریا از فارس رتبه سوم مشترک را بدست آوردند.
\nهیات داوران در شاهنامه خوانی بالای 30سال کسی را حایز رتبه نخست ندانست.
\nدر این بخش علی نظروند از خوزستان و کیخسرو دهقانی از لرستان حایز رتبه دوم مشترک شدند و سید اکبر موسوی از چهارمحال و بختیاری رتبه سوم را کسب کرد.
\nدر رده سنی زیر 30سال شاهنامه خوانی نیز کسی حایز رتبه اول نشد و مهران طهماسبی و سید موسی موسوی از چهارمحال و بختیاری رتبه دوم و سجاد بیگدلی از اصفهان رتبه سوم را کسب کردند.
\nهیات داوران این جشنواره متشکل از کورش اسدپور، جواد خسروی نیا و احمد مردانی بروجنی از مجید توسلی از خوزستان و جهانبخش سلیمی از کرمانشاه به عنوان شاهنامه خوان پیشکسوت تقدیر کردند.
\nهیات بازربین این جشنواره را علی جمالی، امیر سیاووش فرهادی و البرز اسدپور تشکیل دادند.
\nبه گزارش ایرنا،شهرستان لردگان در 160کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و این جشنواره در نهمین دوره خود روزهای نهم تا یازدهم شهریورماه در مرکز این شهرستان برگزار شد.
\nدر بین اقوام ایرانی، قوم بختیاری میراث دار شاهنامه خوانی پارسی اند و 400سال قدمت شاهنامه خوانی گواه این خوانش های حماسی است. 
\nشاهنامه در سرزمین بختیاری بعنوان ˈهفت لشگر ˈ معروف است و نقالی خوانی و شاهنامه خوانی بعنوان یک فرهنگ بومی در این منطقه رواج دارد و هر کدام از شخصیت ها و کاراکترهایی داستانی شاهنامه نماد یک فرهنگ و اندیشه محسوب می شوند. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر