شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ مسوولان و نمایندگان استان نشان دادند نقشی در تصمیمات کلان ندارند؛
فکرشهر: شاید نکته جالب تر این باشد که دو تن از نمایندگان استان در کمیسیون انرژی هستند و حداقل انتظار از آنان این بود که اگر نمی ‏توانند چیزی به منافع استان اضافه کنند حداقل بتوانند داشته‏ های فعلی را حفظ کنند اما...
کد خبر: ۲۷۱۷۲
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

فکرشهر ـ داوود دانشی: در هفته ‏های گذشته برای چندمین بار طی دو سال گذشته خبر انتقال ستاد شرکت پایانه های نفتی ایران از جزیره خارگ به تهران در رسانه ‏ها منتشر شد تا موجی از نگرانی در بین مردم استان بوشهر به واسطه از دست دادن یکی از دارایی هایشان بوجود آید. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، شرکت پایانه‏ های نفتی ایران یکی از شرکت‏های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که در حوزه‏های ذخیره‏ سازی، اندازه‏ گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی و صادرات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی فعالیت می کند و در حال حاضر بیش از 95 درصد از صادرات نفت کشور توسط این شرکت و در جزیره خارگ انجام می‏ گیرد.

\n\n

با توجه به بند الف ماده 65 قانون برنامه پنجم توسعه و براساس مصوبه هیئت محترم وزیران، در مهرماه 1385 این شرکت ستاد خود را به مرکز اصلی عملیات خود یعنی جزیره خارگ در استان بوشهر منتقل کرد. از آن زمان تاکنون بارها از سوی مدیران این شرکت برای انتقال ستاد پایانه ‏های نفتی به خارج از استان تلاش‏ هایی صورت گرفته است که مهم‏ترین آن به اردیبهشت 1393 برمی گردد که اقداماتی برای انتقال دفتر مرکزی این شرکت به شیراز صورت گرفت و با روشنگری رسانه‏ های محلی، حساسیت و پیگیری مردم و اقدامات مسئولان دولتی در استان و نمایندگان وقت استان در مجلس شورای اسلامی، این موضوع به صورت موقت متوقف شد.

\n\n

 در تاریخ 30/1/95 شورای معاونین وزارت نفت در جلسه خود با صدور مصوبه‏ ای خواستار تغییر وضعیت نیروهای ستادی این شرکت از حالت اقماری به اسکان شد. این مصوبه بهانه لازم را به مدیرعامل این شرکت داد تا به آنچه سالها به دنبال آن بود جامه عمل بپوشاند و کار ناتمام خود را تمام کند. 

\n\n

بدون شک انتقال ستاد این شرکت نفتی از استان بوشهر به تهران لطمات جبران ناپذیری برای استان بوشهر در پی خواهد داشت که در ادامه به صورت فهرست‏ وار به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

\n\n

1- حق قانونی جذب 50 درصد از نیروهای بومی استان بوشهر در شرکت ‏های نفتی که در صورت انتقال شرکت به تهران این سهمیه از بین خواهد رفت.

\n\n

2- انتقال میلیاردها ریال عوارض، مالیات و حق بیمه‏ های واریزی به سازمان تأمین اجتماعی به خارج از استان بوشهر و کاهش درآمدهای استان از محل این منابع

\n\n

3-از بین رفتن حداقل 200 فرصت شغلی ایجاد شده در جزیره خارگ نظیر نگهبانی، منشی گری، رانندگی و ... که بخش زیادی از متصدیان این مشاغل از استان بوشهر می باشند.

\n\n

4- کاهش منابع مالی استان و کاهش قدرت بانک‏ها در پرداخت تسهیلات و پشتیبانی از صنعت و مردم استان در پی انتقال حساب‏های شرکت به تهران

\n\n

5- از بین رفتن فرصت پرورش مدیران، روسا و کارمندان بومی به واسطه انتقال شرکت به تهران

\n\n

6- شانه‏ خالی کردن شرکت از انجام مسئولیت اجتماعی خود در قبال محیط پیرامونی

\n\n

در حالی که بارها و بارها رسانه‏ ها و مردم  نسبت به عواقب این انتقال به مسئولان اجرایی استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تذکر داده بودند ولی هیچ فعالیت موثری انجام نشد تا این شرکت در تاریخ 9/6/95 با انتشار آگهی فراخوان عمومی در روزنامه ایران، خرید ساختمان اداری در تهران را در دستور کار خود قرار دهد. اگرچه در این آگهی نامی از شرکت پایانه‏ های نفتی برده نشده ولی با پیگیری‏ های صورت گرفته مشخص شد این آگهی به نام رییس اداره توسعه و تجهیز این  شرکت بوده و بدین طریق سعی کرده‏اند بدون ایجاد حساسیت کار خود را پیش ببرند.

\n\n

پس از این اقدام نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با استناد به سخنان خود در شورای اداری استان در تاریخ 4/6/95 که با حضور وزیر نفت برگزار شد، اعلام کرد" انتقال دفتر پایانه‏ های نفتی در هر مرحله‏ای باشد را متوقف می کنیم".اما شواهد نشان می دهد که تذکرات نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی چندان هم موثر نبوده زیراکه این شرکت به تازگی قرارداد اجاره ساختمانی در خیابان ولی عصر(عج) تهران را با پیش پرداخت 2 میلیارد تومان و هزینه اجاره ماهیانه 90 میلیون تومان نهایی کرده و ظرف روزهای آینده با تجهیز آن، به حضور ده ساله خود در استان بوشهر پایان می دهد.

\n\n

حال مردم استان بوشهر که حضور دیگر شرکت‏های نفتی را در استان خود مطالبه می کردند باید حسرت از دادن شرکت پایانه ‏هایی رو بخورند که 10 سال پیش با میل مدیران وقت این شرکت به استان آمد و اکنون هم با نظر مدیران این شرکت به تهران برمی‏ گردد تا مشخص شود که مسئولان استان بوشهر در تصمیمات کلان مربوط به استان نقش مهمی را ایفا نمی کنند. شاید نکته جالب تر این باشد که دو تن از نمایندگان استان در کمیسیون انرژی هستند و حداقل انتظار از آنان این بود که اگر نمی ‏توانند چیزی به منافع استان اضافه کنند حداقل بتوانند داشته‏ های فعلی را حفظ کنند اما دریغ و افسوس که نمایندگان استان درگیر مسائل حاشیه‏ ای شده اند و دود این بی توجهی‏ ها به چشم مردم استان بوشهر خواهد رفت.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر