جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: نمایشگاه مطبوعات را شاید بتوان یکی از بزرگترین رویدادهای رسانه‌ای دانست. رویدادی که برای مطبوعات و رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های محلی استانی در کشور، فرصتی است که...
کد خبر: ۲۹۳۶۷
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸

فکرشهر: نمایشگاه مطبوعات را شاید بتوان یکی از بزرگترین رویدادهای رسانه‌ای دانست. رویدادی که برای مطبوعات و رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های محلی استانی در کشور، فرصتی است که بتوانند با همگرائی و تعامل سازنده با سایر رسانه‌ها، تجارب خود را به اشتراک گذاشته، نقد و پیشنهادات را بشنوند و روی ضعف‌های احتمالی خود تمرکز بیشتری کنند.

\n\n

هرچند که نمایندگان ما در نمایشگاه مطبوعات در حد بضاعت و حتی بیش از آن تلاش کردند تا ظرفیت‌های استان را در عرصه‌های مختلف به‌خوبی برای بازدیدکنندگان شرح داده و معرفی کنند اما برای دستیابی به نتیجه بهتر و استفاده هرچه بهتر از این فرصت مبارک، لزوم تعامل و همکاری بیشتر مسوولان فرهنگی استان را نیاز دارد.
\n 
\nبه گزارش فکرشهر، بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه در تهران، فرصت خوبی بود تا با برخی مسوولانی که در این نمایشگاه حضور یافته بودند درباره نشریات استان و حضور برخی از آن‌ها در نمایشگاه گفتگو کنیم. در این میان برخی فعالان رسانه‌ای استان نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نحوه برگزاری و حمایت از اصحاب رسانه پرداختند که در ادامه می‌خوانید:
\n 
\nحمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر:
\nآموزش و اطلاع‌رسانی لازمه توسعه همه‌جانبه در کشور است
\n 
\nبه‌عنوان فردی که فرهنگی بوده و به حوزه فرهنگ علاقه‌مند هستم، معتقدم برای توسعه همه‌جانبه در کشور، آموزش و اطلاع‌رسانی را از هر موردی مهم‌تر می‌دانم و اگر در کشور به این دو مقوله توجه بیشتری شود، می‌توانیم شاهد کمتر شدن مشکلات بالارفتن پیشرفت دذر همه زمینه‌ها و دسترسی آسان به خیلی از اهدافی که به‌دنبال آن هستیم.

\n\n

آموزش به جهت اینکه پایه توسعه یک جامعه است و اطلاع‌رسانی به‌خاطر آگاهی‌بخشی به جامعه. وقتی از مطبوعات به‌نوان رکن چهارم دموکراسی نام می‌بریم و نقش بسیار اساسی در توسعه دارد، باید به جایگاه آن نیز توجه شود.
\n 
\nصدای مخالف را نباید حذف کرد

\n\n

بنده در این ۲سال و چند ماهی که در این سمت هستم، باتوجه به وجود همه مشکلاتی که در جامعه برای مطبوعات و رسانه‌ها وجود دارد و درحد بضاعتی که داشتیم، برای رفع و یا کم‌کردن مشکلات و پیشرفت آن‌ها تلاش کردیم. حتی معتقدیم با صدای مخالف هم مدارا کرده و آ‌ن‌ها را نباید حذف کرد. وقتی از چندصدایی از جامعه جلوگیری می‌شود و بلندگوی یک قشر بسته می‌شود و این مساله اولین ضربه را به خود ما می‌زند. زیرا همه انتقادات به ضرر ما نیستند و برای توسعه و پیشرفت جامعه به صدای منتقد نیاز داریم. بنابراین در این مدت سعی کردیم حتی به صداهایی که شخص ما را به‌عنوان مدیر ارشاد مورد خطاب قرار می‌دهند؛ انتقادات سازنده و یا غیرسازنده داشته‌اند، همه را شنیدیم و آن دسته انتقاداتی که سازنده بوده را استفاده کردیم و در مقابل، آن‌دسته انتقاداتی هم که برای تخریب ما بوده، سکوت کردیم و از سمت ارشاد استان تاکنون هیچ‌گونه توهینی به نشریات استان نشده است.

\n\n

در این مدت تلاش کردیم که شرایط را برای به‌دست‌آوردن جایگاهی که نشریات استان باید داشته باشند، فراهم کنیم اما در کنار آن، شما می‌دانید که همه چیز در دست مدیر فرهنگ و ارشاد استان نیست و خیلی از این امکانات باید در سطح ملی پاسخ داده شود.
\nصدای دوستان رسانه‌ای را به معاونت مطبوعاتی رساندیم. هم مکتوب و هم شفاهی درباره بیمه و رفع مشکلات معیشتی خبرنگاران و مسائل مختلفی که وجود دارد را به اطلاع مسوولان وزارتخانه رسانده‌ایم.

\n\n

یکی از کسانی که برای گرفتن مجوز نشریه‌ و رسانه باید تائیدیه صادر کند، مدیریت ارشاد استان است و افتخار این‌را دارم که حتی با صدور یک نشریه هم مخالفت نکردم. حتی برای آن‌ها که می‌دانستم مخالف بنده هستند. معتقدم که ابتدا من مدیر فرهنگی باید به ماده ۲۴ قانون اساسی و آزادی بیان پایبند باشم.

\n\n

ولی به‌طور کلی، متاسفانه کم‌لفطی و بی‌مهری به حوزه خبر زیاد است و امیدوارم با تلاش‌هایی که در مدت این سه‌سال، دولت تدبیر و امید در جهت بهبودی وضعیت مطبوعات و رسانه‌ها کرده است، شاهد ارائه خدمات بهتر و بیشتری در این زمینه باشیم.
\nبا توجه به این‌که نیاز امروز جامعه ما، بالارفتن سطح آگاهی عمومی است، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین و مناسب‌ترین وسیله برای رسیدن به این مهم، نشریات هستند.
\n 
\nدر حوزه خبرنگاری و نشریات استان ظرفیت خوبی داریم
\n 
\nاین مساله البته بسیار مهم است که نباید تنها به کمیّت رسانه‌ها توجه کنیم بلکه باید برای کیفی‌کردن سطح رسانه‌ها نیز تلاش کنیم و این مساله با حرفه‌ای‌شدن خبرنگاران از طریق آموزش میسّر می‌شود. مدیران مسوول برای ارائه مطالب مفید باید به این مهم توجه زیادی نشان دهند. بنابراین یکی از مواردی که در حوزه رسانه‌ها باید به آن توجه شود، مساله آموزش است.

\n\n

در حال حاضر وقتی نشریات استان بوشهر را با دیگر نشریات کشور در مقام مقایسه قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که شاید استان ما از این لحاظ در مقام عالی قرار نگرفته باشد اما ضعیف هم نیست. در حال حاضر بوشهر در جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه در سطح نسبتا بالایی قرار دارد و این نشاندهنده این واقعیت است که ما در حوزه خبرنگاری و نشریات استان ظرفیت خوبی داریم و از طرفی دیگر نیز استان بوشهر در این مقوله قدمت دارد.
\n 
\nعبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس دهم
\n 
\nپیگیر بازگرداندن آگهی‌های نفت به استان هستم

\n\n

به‌عقیده بنده نشریات در حکم معلمی هستند که می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند و در مقابل وظیفه ما نیز حمایت از آن‌هاست. ما الان در بوشهر دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه نشریات و رسانه داریم که باید حتما حمایت شوند. به‌لحاظ کیفی نیز در سطح بسیار خوبی هستند و این قدرت را دارند که در سطح کشوری منتشر شوند. اما مشکلات عدیده‌ای دارند به‌ویژه مشکلات مالی که در صحبتی که با این عزیزان داشتم در جریان آن قرار گرفته‌ام.

\n\n

معتقدم مسوولان باید در جهت رفع این مشکلات، اصحاب رسانه را کمک کنند تا از این پتانسیل برای ارتقا سطح فرهنگ استان بوشهر و شناساندن ظرفیت‌های مختلف استان به کشور بتوانیم در جهت توسعه گام برداریم.

\n\n

در این بازدید نیز فرصت خوبی به‌دست آمد تا پای صحبت آنان نشسته و از نزدیک در جریان مشکلات‌شان قرار بگیریم. قطعا از این پس نیز تعامل و ارتباط بیشتری خواهیم داشت و حمایت بیشتری نیز خواهیم کرد. همچنین پیگیر آگهی‌های نفت هم که بیشتر مورد استفاده مرکز قرارگرفته هستم و این مساله را با وزیر در میان گذاشته و آن‌ را به استان بر می‌گردانیم.
\n 
\nنرگس محمدزاده فرد، مدیرمسوول هفته نامه و سایت فکرشهر
\n 
\nباتوجه به شناختی که از مسوولان استان داریم، هیچ توقع خاصی به جهت حمایت نداریم

\n\n

ما در حد توان خود برای معرفی استان بوشهر تلاش کردیم. در کنار معرفی هفته‌نامه خود، تصویر آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری استان که در معرض دید بازدیکنندگان قرار دادیم، سعی کردیم از مواردی که نشاندهنده فرهنگ بومی استان است نیز استفاده کنیم؛ زنبیل و سبد‌های صنایع دستی، پذیرایی با خرمای قصب، دمام‌های کوچک و… .
\n 
\nبه‌طور کلی سعی کردیم فضا را به‌شکلی پیش ببریم که استان را بیشتر و بهتر معرفی کنیم. حتی در چیدمان نشریات نیز تلاش کردیم مطالب بومی‌تر و منطقه‌ای را استفاده کنیم. به روی در حد بضاعت، بارگردشگری را نیز علاوه بر معرفی رسانه خود به‌دوش کشیدیم. قطعا اگر نهادها و دستگاه‌های استانی از رسانه‌ها در نمایشگاه‌های این‌چنینی حمایت کنند، حضور موفق‌تری خواهیم داشت تا در جهت توسعه همه‌جانبه استان گام برداریم. اما باتوجه به شناختی که از مسوولان استان داریم، هیچ توقع خاصی به جهت حمایت نداریم زیرا اگر حتی از آن‌ها درخواست هم کنیم، عملا کار مثبتی برای ما انجام نمی‌دهند و این انگیزه و تمایل و دیدگاه را ندارند که اگر رسانه‌ای از استان در نمایشگاه شرکت می‌کند، معرف ظرفیت‌های استان است و این رسانه‌ها بارها اخبار موفقیت‌های همین مدیران را در نشریه خود منتشر کرده است. به‌همین جهت نیز از آن‌ها درخواست حمایت نکردیم و توقعی هم نداریم.

\n\n

علی احمدی، مدیرمسوول هفته‌نامه و سایت خلیج فارس
\n 
\nنمایشگاه مطبوعات، بزرگترین همایش مطبوعاتی کشور است. عملا مطبوعاتی که می‌خواهند خود را در سطح ملی معرفی کنند از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

\n\n

سال‌های گذشته متاسفانه غرفه مطبوعات محلی از استان بوشهر را کمتر در نمایشگاه می‌دیدیم. در سال گذشته این استارت زده شد و امسال به‌لحاظ کمیّت، حضور رسانه‌های استان بوشهر چشمگیرتر است. طی سال‌های گذشته که خود ما نیز در نمایشگاه حضور داشتیم، شاهد بودیم که این حضور چقدر می‌تواند در معرفی فرهنگ بومی، دستاورد‌های اقتصادی و معرفی قابلیت‌ها و جذابیت‌های استان تاثیرگذار باشد.

\n\n

البته ایراداتی به‌لحاظ شکلی بر خود نمایشگاه وارد است که این مجال را به رسانه‌های محلی نمی‌دهد که بایسته و شایسته حضور داشته باشند اما با همین تمکّن محدودی هم که الان برای رسانه‌های محلی وجود دارد، به‌عقیده بنده این عرصه، عرصه بسیار خوبی برای معرفی استان‌های هدف است.

\n\n

استان بوشهر با ظرفیت‌های رسانه‌ای که دارد، می‌تواند از این مجال خوب استفاده کند اما باید جدای از امکانات و تسهیلاتی که خود نمایشگاه به‌صورت کلی برای حضور مطبوعات از همه استان‌ها در نظر گرفته، متولیان فرهنگی در استان از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا حوزه‌های فرهنگی دیگر و نیز در راس همه این‌ها مدیریت ارشد استان باید برای حضور هرچه بهتر رسانه‌های مجوزدار استان در این نمایشگاه، تسهیلاتی را در نظر بگیرند و همکاری کنند. متاسفانه تا الان این اتفاق نیفتاده است.
\n 
\nنفع حضور رسانه‌ها در نمایشگاه‌ به مراتب برای استان بیشتر است تا خود مطبوعات
\n 
\nشاید این ایراد به‌دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی که در اعتبارات‌شان وجود دارد به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کمتر وارد باشد. اما حداقل برای دستگاه‌های ارشد و مدیریت ارشد استان به‌نظر می‌رسد که این امکان برای حمایت و همکاری با مطبوعات استان وجود دارد.

\n\n

معتقدم که دستگاه‌ها و نهادهایی که می‌توانند مطبوعات را برای حضور در چنین همایش‌هایی حمایت کرده و باعث شوند تعداد نمایندگان استان در این نمایشگاه بیشتر شود، تعداد زیادی هستند و خیلی از آن‌ها نیز راغب هستند که این همکاری را داشته باشند اما آن نهادی که باید آن‌ها را در این راستا مدیریت کند وجود ندارد و یا حداقل این همّت وجود ندارد. تصور من اینست که سهم اداره ارشاد در این مساله باید دیده شود و باید سعی کند که در آینده نقش موثرتری برای همکاری نهادها داخل استان برای حمایت از مطبوعات ایفا کند و مهمتر از آن مدیران ارشد استان که ضرورتا منظور من یک مدیر خاص نیست؛ هرکسی که توانایی دارد در این مسیر تاثیرگذار باشد باید قدم بردارد.

\n\n

حضور رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات هیچ منفعت اقتصادی برای آن‌ها ندارد. این‌را به‌عنوان کسی ‌می‌گویم که در نمایشگاه مطبوعات شرکت داشته‌ام؛ نفع حضور رسانه‌ها در نمایشگاه‌های این‌چنینی به مراتب برای استان بیشتر است تا خود مطبوعات.

\n\n

شاید برای شما جالب باشت که بگویم، وقتی سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات شرکت داشتیم، خیلی‌ها زمانی‌که به ما مراجعه می‌کردند و از غرفه هفته‌نامه خلیج فارس بازدید می‌کردند، می‌گفتند که این هفته نامه استان هرمزگان است؟! وقتی اسم بوشهر را می‌آوردیم گمان می‌کردند که جزء استان هرمزگان هستیم و خیلی‌ها بوشهر را به‌عنوان یک استان نمی‌شناسند. این نشان می‌دهد که در جهت معرفی استان بسیار کم کار شده است. درست است که این وظیفه به‌عهده رسانه‌ها است اما رسانه‌های استان به معنای واقعی، تمکّن کافی برای این‌کار را ندارند و خودگردان هستند و بخش خصوصی آن‌ها را اداره می‌کند. البته نه بخش‌های اقتصادی بلکه بخش‌های فرهنگی و افرادی که دغدغه‌های فرهنگی دارند وارد این عرصه شده‌اند و با تمکّن محدودی که دارند این‌کار را انجام می‌دهند. لذا تصور من اینست که با مدیریت و برنامه‌ریزی دستگاه‌های فرهنگی خصوصا اداره ارشاد و پشتیبانی سایر دستگاه‌ها، باید حضور چشمگیرتری در نمایشگاه مطبوعات داشته باشیم و شاهد حضور تعداد بیشتری از رسانه‌های استان در این‌گونه نمایشگاه‌ها باشیم.
\n 
\nاکبر صابری، مدیرمسوول هفته‌نامه اتحاد جنوب و سایت اتحاد خبر
\n 
\nنمایشگاه مطبوعات هرساله فرصت خوبی را در اختیار اصحاب رسانه‌ کشور قرار می‌دهد که در ارتباط با هم قرار گرفته و با یکدیگر بیشتر آشنا شوند. به‌ویژه فرصت خوبی است برای مطبوعات استان که خود را در عرصه ملی معرفی کنند. بالطبع وقتی یک نشریه استانی در این نمایشگاه شرکت می‌کند، نه‌تنها خود را معرفی می‌کند بلکه داشته‌های استان را نیز اعم از فرهنگی، هنری، صنعتی، اقتصادی و … معرفی می‌کند و این مساله مهمی است.

\n\n

متاسفانه از مجموع حدود ۴۰ نشریه مکتوب و حدود بیست تا سی پایگاه خبری که ثبت شده و مجوزدار هستند، تنها سه رسانه در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، چیزی حدود ۲درصد. چون هزینه دارد و مشکلاتی برای اسکان، اجاره، آماده‌سازی غرفه‌ها و دیگر هزینه‌های جاری و جانبی وجود دارد و از طرفی متولی خاصی که آن‌ها را در این راستا حمایت کند نیز وجود ندارد. اگر مجموعه استانداری، اداره ارشاد، پارس جنوبی، نیروگاه اتمی، ظرفیت‌های اقتصادی بزرگی که در استان وجود دارد، رسانه‌ها را در این امر حمایت کنند به‌نفع خودشان است زیرا در مرحله اول، خود آن‌ها در سطح ملی معرفی می‌شوند. متاسفانه این همکاری آن‌چنان که مورد انتظار بوده، صورت نگرفته است.
\n 
\n 
\nمنبع: سایت یارا ـ سودابه زیارتی

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر