جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ به مناسبت روز جهانی توالت؛
به گزارش فکرشهر، یکی از قول هایی که سعید شمالی نژاد ـ شهردار برازجان ـ در زمان پذیرش ریاست مجموعه ی شهرداری به مردم و رسانه ها داد، احداث سرویس بهداشتی در سطح شهر و پارک ها بود...
کد خبر: ۲۹۵۹۴
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶

فکرشهر: 19نوامبر برابر با 29 آبان روز جهانی توالت است. شاید خیلی خنده دار به نظر برسد که برای چنین مسئله ی به ظاهر ساده ای روزی را اختصاص داده و نامگذاری کرده اند، اما وقتی می بینید از جمعیت 7 میلیاردی کره ی زمین، یک میلیارد نفر توالت ندارند و یا اینکه 2.4 میلیارد نفر توالت مناسبی ندارند؛ وقتی به سفرهای بین شهری و حتی درون شهری خود فکر کنید؛ زمانی که به مسافرت می روید و از خوردن و نوشیدن خودداری می کنید چون از عواقب آن می ترسید، اهمیت این موضوع برایتان روشن می شود، مسافتی که هرچه طولانی تر هم باشد این مساله نمود بیشتری پیدا می کند، یکی نبودن سرویس بهداشتی تمیز در مسیر جاده ای و یا بودن آن و بی توجهی راننده و نگه نداشتن برای مسافر. اما همه ی مسائل به مسافرت های بین شهری و راه های دور ختم نمی شود. گاهی در همین شهر خودمان مادری را می بینیم که خواهشانه از فرزند کوچکش می خواهد که تا رسیدن به خانه خودش را نگه دارد یا با زدن درِ یکی از نزدیک ترین خانه ها، فرزندش را به توالت ببرد.

\n\n

تا به حال چندبار درب خانه ی شما را برای رفتن به دستشویی زده اند؟! چندسال پیش یکی از فامیل های ما خانه ش روبه روی پارک شهید کشتکار بود، برای ساعاتی که ما مهمان آنها بودیم 3 بار زنگ خانه به صدا درامد  تنها برای سرویس بهداشتی!! این ها مهمان های ناخوانده ای بودند که نبود سرویس بهداشتی در پارک آنها را به خانه ی فامیل ما کشانده بود. اما با گذشت چندسال از این موضوع و شلوغ شدن پارک ها و افزایش جمعیت شهر، هیچ یک از پارک های سطح شهر، سرویس بهداشتی ندارد در حالی که همین پارک ها از لحاظ فضای سبز، وسایل بازی و دکه های فروش خوارکی پیشرفت کرده اند اما انگار متولیان وجود سرویس بهداشتی را برای پارک ها و فضاهای سبز سطح شهر ضروری نمی دانند. این در حالیست که وجود سرویس های بهداشتی علاوه بر اهمیت برای خود شهروندان برای مسافرانی که که از نقاط دیگر به شهر ما سفر می کنند بسیار ضروری است، زیرا که مسافران معمولا جاهایی را برای اسکان در نظر می گیرند که علاوه بر محیط پاک و سایه ی درختان، سرویس بهداشتی تمیز و در دسترسی هم داشته باشد. گاهی اوقات شده که همین سرویس بهداشتی باعث کشیدن فرد به درون شهر و اسکان چند روزه ی آنها در آنجا می شود و نبود سرویس بهداشتی یا کثیف بودن آن ممکن است که باعث شود که یک مسافر هرگز دیگر به شهر ما نیاید.

\n\n

به گزارش فکرشهر، یکی از قول هایی که سعید شمالی نژاد ـ شهردار برازجان ـ در زمان پذیرش ریاست مجموعه ی شهرداری به مردم و رسانه ها داد، احداث سرویس بهداشتی در سطح شهر و پارک ها بود، اما با گذشت بیش از یک سال، هنوز که هنوز است وضعیت تغیری نکرده، سرویس بهداشتی که قبلا در محدوده ی بازار برازجان بود به خاطر ساخت پاساژ تخریب شده و پارک ها ی بدون سرویس بهداشتی به قوت خودش باقی مانده و تعداد اندکی از پارک ها هم که سرویس دارند یا درشان قفل است یا اینکه از لحاظ بهداشتی چنان وضعیت بدی دارند که قابل استفاده نیستند. مسوولیت احداث سرویس های بهداشتی در سطح شهر، به عهده ی شهرداری است، مجموعه ای که همانطور که از نامش پیداست، باید شهر را اداره کند ولی گویی مسوولین امر اهمیت سرویس بهداشتی مناسب را نمی دانند، نه از لحاظ شاخص های بهداشتی و رفاهی به امر اشنایی دارند و نه شاخص های شهرسازی و گردشگری و سازمان های جهانی و استانداردها...

\n\n

تا نوروز سال 96 چیزی نمانده و تا چشم به هم بزنید، سال نو شده و مسافران هم می آیند، برازجان هم که همیشه ارزان ترین بازار استان را داشته و در تمام ایام سال مسافران داخلی خود را دارد، بگذریم از شهروندان همین شهر.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر