پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ از لیان تا لیانا (5):
فکرشهر: این روزها گروه لیان هوای بهاری جنوب را ترک کرده و برای اجرا به پایتخت رفته است. اجرایی که با ماه تولد خواننده و آهنگساز این گروه ـ محسن شریفیان و آکا صفوی ـ همراه شده است. گروه لیان با دم گرم موسیقی شان به قلب سرد پایتخت رفته تا با ارائه کار جدیدشان یخ پایتخت نشینان را آب کنند. هفته نامه «فکرشهر» در ویژه نامه ی بهار 95 خود پرونده ی ویژه و مفصلی را درباره گروه لیان، مشکلات، دیدگاه ها و برنامه هایشان منتشر کرده بود که به مناسبت اجرا و بازسازی یک واقعه تاریخی توسط گروه لیان در تهران، بازنشر می شود.
کد خبر: ۳۰۶۰۷
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۰

فکرشهر ـ فریده خدادادی: شاید «لیانا شریفیان» تنها بانویی نباشد که نی انبان می نوازد ولی قطعا در این اواخر، تاثیرگذارترین بانو در موسیقی بومی و مقامی کشور بوده است و دختران زیادی را به این نوع ساز و موسیقی علاقه مند کرده است. وی که متولد 25 آذرماه 77 در بوشهر است، پس از اجرای زنده روی سن در کنار پدرش در گروه لیان، در برنامه ی خندوانه و با اجرای شخصیت «جناب خان» هم نی انبان نواخت تا بار دیگر توانمندی بانوی جوان بوشهری را نشان دهد.

ـ به عنوان اولین سوال، «لیانا» به چه معناست؟! می دانید چرا و چگونه نامتان لیانا شد؟!

ليان نام قديم بوشهر است، همراه با آ مونث. اين اسم اولين اسم ثبت شده در ايران است و در ابتدا ليان نام گروه موسيقى پدرم بوده و بعد اين نام براى من انتخاب شده.

ـ در حال حاضر در چه رشته ای تحصیل می کنید و برنامه تان برای آینده چگونه است؟!

بسيار علاقه به رياضى داشتم و دارم. براى همين تصميم گرفتم بروم رشته رياضى و جزو رتبه اول هاى مدرسه هستم و درس خوانم؛ اما خوب الان تصميمم عوض شده و قصد دارم كنكور هنر بدهم و در دانشگاه وارد رشته موسيقى كلاسيك شوم اما باز هم پايان داستان تحصيلات من را خدا داند.

ـ موسیقی را از کجا، کی و با چه وسیله ای شروع کردید؟

صحبت در اين باره كه از كى شروع كردم يك مقدار سخت است. خب من معتقدم حتى وقتى جَنين بودم هم در اين حال و هوا بوده ام و از این فضا بهره مند شده ام ولى خب از دوران ابتدايى پيانو كار مي كردم و با ديدن عمو «سامان احتشامى» به اين موضوع علاقه مند شدم و اكنون هم سولفژ و پيانو كار مي كنم و نى انبان كه ساز اصلى من است كه به طور جدى و حرفه ای دو سال است کار می کنم.

ـ پس حضور آلات موسیقی در منزلتان و تمرینات گروه لیان در علاقه مندی و فعالیت هنری کنونی تان حسابی تاثیرگذار بوده؟!

بله؛ هميشه صداى ساز در زندگى ما و شب و روز من وجود داشته و قطعا تاثير مثبت داشته.

ـ اولین بار کی و کجا نی انبان نواختید؟!

در يك محفل دوستانه در حضور چند تن از دوستان پدرم.

ـ چه شد که پدر اجازه ی حضورتان روی سن را داد؟!

پدر تصميم گرفتند كه حضور بانوان محلى كار را روى صحنه تثبيت كنند، خصوصا در عرصه ى سازهايى كه تا به الان زنان در آن دستى نداشتند؛ بنابراين من هم كه به نى انبان علاقه داشتم را انتخاب كردند و روى صحنه آوردند تا سر آغازى باشد براى اين كار.

ـ واکنش هم سالان و هم کلاسی ها و حتی معلمانتان به موضوع چه بود؟!

مدير، ناظم و معلمان من بسيار تحسينم می كنند و روحيه می دهند و هم كلاسى ها و هم سالانم هم همينطور، اين موضوع را دوست دارند.

ـ به عنوان یک نوازنده، نظرتان درباره ی لیان و محسن شریفیان چیست!؟

گروه ليان خانواده اى گرم و صميمى است و من با تك تك اعضاى آن بزرگ شده ام و همه شان را دوست دارم و محسن شريفيان از حد توصيف من خارج است و فقط می توانم بگويم كه بسيار خوش قلب هستند.

ـ همکاری با محسن شریفیان به عنوان یک پدر و یک همکار چگونه است!؟

اين كه كنار پدرت كار كنى خيلى لذت بخش است چون كى بهتر از پدر ميتواند حامى دختر باشد و خوبی اش ر بخواهد آن هم من كه تك فرزندم؛ البته پدر در رابطه ی كارى جدى هستند ولى خب روابط پدر دخترى خوب و صميمى داريم.

ـ در برنامه ی خندوانه هم نی انبان نواختید؟!

بله؛ منتهى چون تصوير نوازندگى زن در صدا و سيما پخش نمی شود فقط صداى نى انبان زدن من پخش شد.

ـ چگونه به برنامه رفتید؟! دعوت شدید یا درخواست دادید؟!

دعوت شدم.

ـ مادرتان مخالف این فعالیت هایتان نیستند؟!

قطعا نه. مادر من خودشان دستى بر هنر دارند و در يك خانواده هنرى بودند پس در اين زمينه كاملا مشوق من هستند و از ایشان ممنونم.

ـ تا کجا می خواهید موسیقی را  ادامه دهید!؟

تمام تلاشم را می كنم تا جايى كه توان دارم نواختن ساز و تحصيلات موسيقى را ادامه دهم.

ـ چه نوع موسیقی گوش می دهید؟!

اگر بگويم فقط به بندرى و محلى علاقه دارم و گوش می كنم خب اغراق است؛ من همه نوع موسيقى را گوش می كنم و لذت می برم.

ـ موسیقی چه تاثیری در روحیه و زندگی شما داشته؟!

همه می دانيم كه موسيقى آرام بخش روح و روان است، خصوصا اگر سازى را هم بنوازى كه بيشتر. وقتى خوشحالى، موسيقى خوشحال ترت می كند و وقتى ناراحتى باعث تسكين است.

ـ این تاثیر در موسیقی محلی بیشتر بوده یا در هر نوع موسیقی به همین شکل است؟!

موسيقى محلى كه جايگاه ويژه اى براى من دارد، اما هر نوع موسيقى در زمان مربوط به خودش همين تاثير را دارد.

ـ خانم لیانا، مهم ترین مشکلتان در زمینه ی موسیقی چیست!؟

از روزى مي ترسم كه به عنوان يك خانم در كشورم اجازه فعاليت نداشته باشم يا ناديده گرفته شوم ولى اين موضوع را تنها به خودم ربط نمی دهم بلكه اين دغدغه ى همه ى بانوان عرصه ى هنر است.

ـ  چه خواسته ای دارید!؟

خواسته ام اين است كه دولت از ما و موسيقى خصوصا موسيقى نواحى حمايت كند و اين كه ما بتوانيم در كشور خودمان سازمان را به صدا در بياوريم؛ البته با تبعيت از قوانين جمهوری اسلامى.

ـ و بزرگ ترین آرزویتان!؟

اول سلامتى همه ى مردم جهان و موفقيت آن ها و در نهايت هم موفقيت خودم در موسيقى با يارى خداوند.

ـ شعار شما در زندگی چیست!؟

ما بانوان توانايى انجام هر كارى را داريم؛ همانطور كه می توانيم ساز نى انبان  كه تا پيش از اين سازى سخت و مختص مردها بوده است را بنوازيم، هر كار مثبت ديگرى را هم با اراده ی خود و عشق انجام خواهيم داد.

ـ متشکرم.

نظرات بینندگان
امید
|
-
|
سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
دوست داریم لیانا ایشالاموفق وپیروزباشی
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر