پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
گزارش سفر معاون رییس جمهور و معین ستاد اقتصاد مقاومتی در بوشهر:
فکرشهر: اگر قرار باشد دستاورد نقد و فی المجلس سفر رییس سازمان برنامه و بودجه و یکی از نزدیک ترین چهره های کابینه به رییس جمهور را در سفر یک روزه اش به بوشهر...
کد خبر: ۳۰۶۵۳
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۰

فکرشهر: اگر قرار باشد دستاورد نقد و فی المجلس سفر رییس سازمان برنامه و بودجه و یکی از نزدیک ترین چهره های کابینه به رییس جمهور را در سفر یک روزه اش به بوشهر بازگو کرد، قول تامین 100 درصدی اعتبارات مربوط به مصوباتی بود که در سفر هیات دولت مصوب شدند و مقرر گردید تا پایان عمر همین دولت به بهره برداری برسند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از خلیج فارس؛ در مقابل محمدباقر نوبخت درباره راه آهن، باز همان حرف قدیمی را تحویل داد و گفت: با بودجه های جاری امکان اجرای این پروژه نیست و باید برای آن فاینانس (مشارکت سرمایه گذاری) یافت، در آن صورت قول می دهیم تعهد مشارکت نقدی 15 درصدی دولت را عملی کنیم.

این در حالی بود که سعادت نماینده دشتستان که ریاست ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سال 92 را برعهده داشت و قبل از نمایندگی مجلس، حکم نوبخت به عنوان عضو شورای مشورتی دولت را داشت، خطاب به معاون رییس جمهور گفت: با توجه به اطلاعاتی که درباره تخصیص اعتبار به پروژه های ریلی دیگر در کشور داریم، از شما می خواهیم در جلسه امروز شورای برنامه ریزی استان نویدی درباره راه آهن بوشهر به مردم دهید.

نوبخت درباره طرح تحول کشاورزی دشتستان موسوم به "نجات نخلستان" که به گفته مسئولان زمینه اشتغال 5 هزار نفر را فراهم می کند هم قولی نداد و خواستار ارائه طرح فنی استان برای بررسی آن شد. همچنین پیرامون طرح ساماندهی ته لنجی، قول پیگیری سرنوشت آن در هیات دولت داد.

وی در جمع بندی سخنانش هم چند مصوبه را به عنوان نتیجه این جلسه اعلام کرد و گفت که اسفندماه مجدا به بوشهر سفر خواهد کرد تا روند آنها را رصد نماید، از جمله لایروبی اسکله محمد عامری، ساخت اسکله دلوار، اجرای طرح اضطراری آبرسانی با اعتبار 30 میلیارد تومان، پیگیری ردیف دار شدن محور اهرم- برازجان در بودجه سال آینده، بهسازی  محور ریگ- گناوه و قول تزریق اعتبار اولیه ساخت بیمارستان جایگزین 17 شهریور برازجان.

نوبخت همچنین خواستار آن شد که مشکلات بهره برداری سیمان مند دشتی، کارخانه متانول کاوه دیر، پرورش ماهی در قفس از سد رئیسعلی دلواری به عنوان طرح های اقتصاد مقاومتی استان، توسط مسئولان استان پیگیری جدی تری شود و مواردی هم که نیاز به مداخله و پیگیری وی دارد، اطلاع دهند.

 دست آخر هم از استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر خواست تا تخصیص 100 درصدی اعتبارات مربوط به مصوبات سفر هیات دولت تا پایان سال را از وی مطالبه کنند.

زمانی که خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم بحث پروژه دهکده گردشگری گناوه به عنوان مصوبه زمین مانده دولت مورد اشاره قرار داد، نوبخت در سخنانش تصریح کرد: مصوبات در تعهد رییس جمهور مشخص و در قالب لیستی آمده که ما تعهد داریم، ولی مواردی که توسط نفت یا نهادهای دیگر باید عملی شود، خود این دستگاهها باید پاسخگو باشند. از این رو اگر اعتبار پروژه مصوب هیات دولت تا آخر سال محقق نشد، من مقصر هستم.

آمارهای نوبخت از بودجه استان و اعتراض خدری

از حاشیه های این جلسه، جایی بود که خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم از کاهش بودجه استان در سال آینده و قرارگیری بوشهر در رتبه استان 30 انتقاد کرد.

در مقابل رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور سخنان خود را با این موضوع شروع کرد و با آمار و ارقامی اظهار داشت: وضعیت اعتباری استان نسبت به سال های قبل بهتر شده است.

به گفته نوبخت، در بودجه طرح هاي ملي و ويژه استاني که در اختیار وزارتخانه ها می باشد، بوشهر در سال جاری مبلغ ١٧٠ ميليارد تومان مصوبه داشته كه در لايحه بودجه سال آینده به ٢٨٠ ميليارد تومان افزايش يافته است.

وی افزود: همچنین در بودجه تملك دارائي هاي سرمايه اي استان بوشهر که در شورای برنامه ریزی استان و شهرستان توزیع می شود، در سال جاری مبلغ ٣٥٧ ميليارد تومان برای بوشهر پیش بینی شده که در لايحه بودجه سال آینده به ٤١٧ ميليارد تومان افزايش يافته است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: بودجه دو درصد اعتبارات نفت و گاز استان بوشهر نیز از مبلغ ٢٩٥ ميليارد تومان در سالجاری، برای لايحه بودجه ٩٦ به ٣٠٨ ميليارد تومان افزايش يافته است.

زمانی که وی در جمع بندی پایانی سخنانش از افزایش 15 درصدی اعتبارات بوشهر در سال آینده سخن گفت، خدری نماینده بوشهر خطاب به وی گفت: آقای نوبخت، چرا اعتبارات 2 درصد نفت که جدا از بودجه استانی تعریف شده را در آن شریک کرده و به این ارقام می رسید؟ این رفتار مثل این است که از این جیب به ما می دهید و از آن جیب برمی دارید.

نوبخت هم با اظهار اینکه سخنان خدری از روی دلسوزی است، گفت: لطفا دلسوزی ما را هم قبول کنید و به عنوان معین استان در اقتصاد مقاومتی تلاش می کنیم از اعتبارات متمرکز و متفرقه توجه خوبی به استان بوشهر شود.

طبق گزارش های دریافتی، این اختلاف نظرها بعد از جلسه مذکور و زمانی که نوبخت و نمایندگان به مهمانسرای استانداری رفته اند و جایگاه ویژه فرودگاه بوشهر برای بدرقه معاون رییس جمهور ادامه یافته که در گزارشی جداگانه منتشر می شود.

در این جلسه، شماری از فعالین بخش خصوصی و برخی از مدیران استانی به همراه نمایندگان دشتی و دشتستان در مجلس طی سخنانی به بیان موارد مربوط به حوزه مسئولیت خود شدند که در گزارش جداگانه ای منتشر می شود. همچنین الماسی نماینده جنوب استان در این سفر غیبت داشت.

به هر روی از نوبخت به عنوان کلید دار خزانه کشور و از آن مهمتر نماینده معین ستاد اقتصاد مقاومتی در بوشهر انتظار دستاوردهای پربارتری برای حضورش می رفت، ولی همه قول قطعی و نقدی وی به پروژه های مصوب سفر هیات دولت اختصاص داشت که البته به گفته وی تعهدات نفت و سایر وزارتخانه ها در این مورد را مشمول نمی شود.

گفتنی است نوبخت در سفر یک روزه خود از جزیره صدرا، نخلستان های آبپخش، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، پروژه خروجی دوم بوشهر، ورزشگاه 15 هار نفری بوشهر و دهکده گردشگری بوشهر از مصوبات سفر هیات دولت بازدید و در شورای برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی استان شرکت کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر