جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
/دهم ربیع‌الثانی، سالروز وفات بتول ثانی/
کد خبر: ۳۰۷۰۹
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۶

فکرشهر: «وفات حضرت به گونه‌ای شهادت‌وار بوده است؛ فشار روحی که بر ایشان به دلیل درگیری‌های ایجاد شده و شهادت عزیزان‌شان در راه سفر وارد شد، باعث بیماری و رحلت‌شان شد.»

http://cdn.isna.ir/d/2017/01/08/3/57414156.jpg

به گزارش فکرشهر از ایسنا، دهم ربیع‌الثانی مصادف است با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (ص) آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه‌ای از وجود حضرت زهرا (س) بودند. در طهارت نفس امتیاز خاص و بسیار  والاداشت امام هشتم (ع) آن حضرت را که نام مبارکشان فاطمه بود" معصومه "خواندند  و فرمودند: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی» کسی که حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

حضرت معصومه(س) در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. دیری نگذشت که در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس‌ هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارشان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) قرار گرفت.

 به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه (س) با حجت‌السلام و المسلمین محمد حسین حق‌جو، از کارشناسان و فعالان در حرم حضرت معصومه (س) درباره دلیل هجرت حضرت معصومه (س) به ایران و اینکه دلیل وفات حضرت چه بوده است به گفتگو  پرداختیم. وی با بیان اینکه وفات حضرت به گونه‌ای شهادت وار بوده است اظهار کرد: ایشان پس از عزیمتی که برای دیدار امام زمانش «امام رضا (ع)» به ایران داشتند در نزدیکی‌های ساوه ماموران جلوی آنها را می‌گیرند. و به دلیل همین منعی که در منطقه‌ایجاد می‌شود گروهی از همراهان حضرت به شهادت می‌رسند و گروهی متواری شده گروهی اسیر و زندانی و برخی نیز مسموم  می‌شوند.

وی با بیان اینکه سفر حضرت معصومه (س)، سختی‌های فراوانی به همراه داشت خاطر نشان کرد: فشار روحی که بر ایشان به دلیل درگیری‌های ایجاد شده و شهادت عزیزانشان وارد شد، باعث بیماری و مرگشان شد. به همین دلایلی که رخ داد و بعد از جریان مختلفی که اتفاق افتاد حضرت در ساوه مریض و راهی قم می‌شوند، در ساوه حضرت می‌فرمایند: «تا قم چقدر فاصله است؟ خدمتشان عرض می‌کنند که ۱۰ فرسخی راه است حضرت می‌فرمایند: مرا به قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم شهر قم مرکز شیعیان ماست.»اول در مکانی که امروزه به نام «بیت النور» خوانده می‌شود و منزل موسی بن خزرج، که از بزرگ خاندان اشعری بود، ساکن می‌شوند سپس راهی همین منطقه‌ای می‌شوند که جسم شریفشان در آنجا مدفون است. پس از حضورشان در قم مورد استقبال علمای آن زمان قرار می‌گیرد قم از زمان امامان گذشته نیز دارای یک موقعیت ویژه بوده است ۱۷ روز در آنجا بودند و بعد از آن از دنیا رفتند. ایشان در زمان وفات ۲۸ سال سن بیشتر نداشتند و به دلیل غم‌ها و غصه‌هایی که در راه دیده بودند و برایشان سخت بود دچار بیماری شدند. در روایاتی هم  وارد شده که در زمانی که در ساوه درگیری رخ داد برخی مسموم شدند که حضرت معصومه (س) نیز جز آنها بود.

این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: حرکت حضرت معصومه(س) به سمت قم کاملا آگاهانه بود و صرفا این سفر به خاطر مسائل احساسی انجام نشده است. مهمترین اثر این سفر این بود که قم را مرکز تشیع امامی کردند و از همین طریق حکومت عباسی نتوانست چراغ شیعه را در قم و کل ایران خاموش کند. همانگونه که حضرت زینب (س) پیام‌رسان حرکت امام حسین (ع) بود حضرت معصومه(س) نیز با وجود سن کمی که داشتند رسالت پیام‌رسانی اسلام و مظلومیت امام رضا (ع) را بر عهده داشتند.

حق‌جودر ادامه با اشاره به شخصیت علمی و دانشی که حضرت داشتند گفت: زمانی که در مدینه وقتی گروهی از کاروان‌های زیارتی برای دریافت سوالات خود  به پدر بزرگوار حضرت موسی‌بن جعفر (ع) مراجعه کردند و پاسخ سوالاتشان را خواستند وحضرت حضور نداشتند حضرت معصومه(س) پاسخگوی سوالات آنها بودند و در راه برگشت وقتی این کاروان امام(ع) را در بین راه‌ دیدند به حضرت فرمودند که ما برای دریافت سوالاتی به منزل شما رفتیم  اما حضور نداشتید و بیت شما پاسخ گو بود. حضرت وقتی سوالات را دید فرمودند این خط دخترم معصومه است و پدر به فدای او این همان جمله‌ای است که حضرت رسول (ص) درباره حضرت زهرا(س) فرمودند.

وی در ادامه با اشاره به مقام شفاعت حضرت معصومه(س) گفت:ما در زیارت نامه ایشان می‌خوانیم: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة» و می‌خواهیم تا ایشان شفیع ما در بهشت باشند. این مقام به این سبب است که ایشان خودشان را فانی و ذوب در تبعیت و اطاعت از امام خودشان می‌دانستند. اصلا حرکت حضرت به سمت ایران پس از نامه‌ای است که از برادر برزگوارشان، امام رضا(ع) دریافت می‌کنند. ایشان به اجازه رهبرش و با اطاعت از امامش این سفر را انجام می‌دهد و افراد زیادی را با خود همراه می‌کند. این احساس وظیفه و تکلیف الهی بود که این هدف را انتخاب کردند تا اذهان جامعه را نسبت به ولایت و امامت روشن کنند.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به احادیثی از ائمه (ع) درباره حضرت معصومه(س) تصریح کرد:  بر همین اساس است که می بینید تمام علمای بزرگ قم  و حتی علمای سایر کشورهای برای دقیقه‌ای هم که شده در کنار قبر حضرت حضور می‌یافتند و زیارت نامه خوانده و گریه می‌کردنند همین رفتارها باعث ترویج برکت است و امیدواریم با تمسک به حضرت هرگز از راه حق و ملکوتی منحرف نشویم. امام رضا علیه‌السلام درباره مقام  حضرت معصومه(س)   فرموده‌اند: کسی که حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند پاداش او بهشت است و هرکس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در «ری» یا خواهرم را در «قم» زیارت کند، ثواب زیارت مرا در می‌یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر