سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار محیط زیست
کد خبر: ۳۰۸۲۲
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۷

جناب آقای سالاری، استاندار بوشهر

احتراما، همانطور که استحضار دارید تامین امنیت و آرامش شهروندان از مهمترین وظایف حاکمیت در قبال جامعه است و همه مولفه های رشد و توسعه سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی در سایه امنیت تامین خواهد شد. در همین راستا مایلم توجه شما را به یکی از مواردی که ممکن است موجب به مخاطره افتادن امنیت و آرامش استان در آینده ای نزدیک گردد جلب نمایم.

 چند سالی است که استان دچار تنش آبی شدیدی شده و هر سال نیز بر شدت آن افزوده می گردد، و گویا این مشکل از اولویت چندانی نیز نزد مسئولان برخوردار نیست و جنگ قدرت و پست، بحران بی آبی را به حاشیه رانده است.

دشت های حاصلخیز استان یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند، تالاب ها و رودخانه های پرآب استان یکی پس از دیگری می میرند و نشانه هایی از فرونشست زمین در برخی مناطق و دشت ها در حال ظهور است.

برداشت بی رویه و خارج از قاعده از منابع آب زیرزمینی به حدی بوده که آب های فسیلی چند میلیون ساله را هم مصرف کرده ایم، قدر مسلم جبران این بحران از توان نسل ما یا شاید هزاران سال بعد هم خارج است (پدیده فرو نشست زمین که هیچوقت قابل جبران نیست) و در این وضعیت تنها چاره پیش رو حفظ وضعیت فعلی و جلوگیری از بدتر شدن این بحران است.

مردم تابستان گذشته را با جیره بندی چندروز یکبار سپری کرده اند و این نوبت بندی تا چله زمستان هم در برخی شهرها ادامه دارد.  اگر بدین منوال پیش برود با توجه به بارندگی ناچیز پاییز و زمستان، این جیره بندی در تابستان به هفته ای یکبار و یا حتی بیشتر منجر خواهد شد. و این بحران مشکلات اجتماعی و حتی امنیتی فراوانی در پی خواهد داشت.

در دسترس نبودن آب شرب و کاهش شدید آب کشاورزی به مهاجرت های گسترده در کوتاه مدت دامن خواهد زد و این تازه روی خوش ماجرا است. و در حالت بدبینانه تر موجب اختلاف و منازعات مردم با حاکمیت یا اختلافات قومی و منطقه ای بین شهرها و قریه های همجوار بر سر آب خواهد شد. و این تنها پیامدهای کوتاه مدت این بحران است.

از حضرتعالی انتظار می رود تا اندک مجالی برای چاره اندیشی و رفع این مشکل مانده با تشکیل کمیته ای تخصصی فارغ از زورآزمایی های سیاسی رایج استان، چاره ای اندیشیده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر