پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۱۳۷۷
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

فکرشهر: مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر گفت: در پی بارش رحمت الهی و بارندگی‌های صورت گرفته در روزهای گذشته، کليه‌ی سازه‌های آبخیزداری شهرستان دشتستان و جم آبگیری شدند.

به گزارش فکرشهر، سهیل مهاجری در گفتگو با فارس اظهار داشت: با این آب‌گیری صورت گرفته در پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان‌های استان بوشهر، بدون شک تاثیر خوبی بر زیبایی طبیعت و اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.

وی افزود: تعداد کل سازه‌های آبخیزداری که تاکنون در سطح شهرستان دشتستان اجرا شده از سنگی ملاتی و بند خاکی با سرریز سنگی ملاتی حدود 140 مورد بوده که قادرند در هر آبگیری حدود 7 میلیون متر مکعب آب باران را ذخیره کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: این میزان آب‌گیری در واقع سهم خود را در شکوفایی کشاورزی‌های و بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی منطقه نشان خواهد داد و ما نیز به اهداف خود در احداث این سازه‌ها خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در همین شهرستان دشتستان علاوه بر اجرای سازه‌های بزرگ ، تعداد 840 مورد خشکه چین و گابیون توری سنگی طی سال‌های اخیر تاکنون اجرا کرده‌ایم که در بارندگی اخیر نقش به سزایی در کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش و رسوب و همچنین ذخیره نزولات آسمانی داشته‌اند.

مهاجری با اشاره به میزان بارش 450 میلیمتری در شهرستان جم گفت: در شهرستان جم نیز طی چند روز اخیر بیش از 450 میلیمتر بارندگی شاهد بودیم که اگر طرح‌های آبخیزداری ما در آن منطقه نبود شاید سرعت و شدت و زیبایی باران الهی با آزردگی مردم آن سامان نیز روبرو می‌شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از بزرگترین طرح‌های آبخیزداری استان بوشهر در شهرستان جم در حال انجام است که بخش مهمی از روان آب‌های این شهرستان در زمان بارندگی کنترل خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: به منظور ذخیره نزولات اسمانی اقدامات موثر دیگری  همچون احداث هلالی‌های آب‌گیر و کشت گیاهان و نهال‌کاری در شهرستان‌های استان بوشهر انجام شده که تاثیر فراوانی در تغذیه‌ی سفره‌های آب زیرزمینی دارند.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری را در بهره‌وری بیشتر بخش‌های اقتصادی استان بسیار موثر دانست و یادآور شد:  امروزه مسئولین و مردم استان بوشهر در طرح‌های آبخیزداری ما نه تنها به دنبال مهار و کاهش خسارت و جلوگیری از فرسایش خاک هستند بلکه در ذات این طرح‌ها به دنبال بهره‌برداری اقتصادی و توسعه کشاورزی نیز هستند و این مایه افتخار سازمان ماست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر