جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۲۷۵۸
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰

فکرشهر: در سال های اخیر و همزمان با فصل برداشت برنج، با هدف حمایت از تولید داخلی واردات این محصول ممنوع و محدودیت هایی در این خصوص از سوی دولت اعمال می شود.

به گزارش فکرشهر و به نقل از جامعه خبر، اما مشاهده می شود برخی افراد بانفوذ با شیوه هایی که خود می دانند، قادرند این ممنوعیت ها را دور زده و نسبت به واردات غیرقانونی برنج اقدام کنند.

یکی از نمونه‌های واردات غیر قانونی برنج در فصل ممنوعیت، به موضوع تلاش برای ترخیص ۱۲هزار کیسه برنج ۴۰ کیلویی باز می‌گردد که در اواخر تیر ماه درخواست حمل یکسره آن با  یک شناور  به عنوان حامل کالا ثبت می‌شود.

اولین تخلف صورت گرفته در این مورد، به دستکاری تاریخ تولید و انقضا برنج باز می گردد. صاحب کالا نسبت به اخذ مجوزهای قانونی از جمله بهداشت اقدام می‌کند اما در متن مجوز بهداشت به تاریخ نامه ۳۰  تیرماه قید شده است. (تاریخ تولید و انقضا ۱۲/۲۰۱۵ و ۱۲/۲۰۱۷ قید شده ولی در حاشیه مجوز مربوطه تاریخ تولید و انقضا علاوه بر تاریخ مندرج با تاریخهای ۱۲/۲۰۱۶ و  ۱۲/۲۰۱۸قید و با مهر برجسته همراه شده است). پس از این مرحله، نهایتا پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پروانه گمرکی در تاریخ ۳۱ تیرماه  صادر می‌شود.

نکته جالب  در خصوص شناور یادشده اینکه در حالی که محموله ۵۰۰تنی همچنان تخلیه نشده، پس از دو ماه برابر اعلام پایگاه دریابانی بوشهر بدون هماهنگی با پست کنترل از حوزه خارج می‌شود، البته شناور مذکور در تاریخ ۹ آبان ماه در دهانه اسکله گناوه توسط مامورین دریابانی توقیف می‌گردد. گفتنی است، محموله مذکور  ابتدا در قالب پنج اظهار نامه به شماره کوتاژهای ۳۰۰ الی ۳۰۴در گمرک بوالخیر اظهار شده بود.

از مرداد ماه تا اواخر دی ماه به فصل ممنوعیت واردات برنج مشهور شده و وزارت جهاد کشاورزی اجازه ثبت سفارش برنج را نمی‌دهد، این درحالی است که واردات برنج تحت رویه ته لنجی، تعاونی مرز نشینان و... در این فصل اوج می‌گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر