جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: قالیباف این روزها سعی می کند خودش را رقیب اصلی روحانی نشان دهد. او در مناظره اول، در مقابل جهانگیری و مواردی که مطرح می کرد کاملا منفعل و بی پاسخ بود اما سعی می کرد مرتبا به روحانی حمله کند تا شاید بتواند انتقام مناظره 92 و ماجرای «گاز انبر» را بگیرد...
کد خبر: ۳۲۸۹۰
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۷

فکرشهر: قالیباف این روزها سعی می کند خودش را رقیب اصلی روحانی نشان دهد. او در مناظره اول، در مقابل جهانگیری و مواردی که مطرح می کرد کاملا منفعل و بی پاسخ بود اما سعی می کرد مرتبا به روحانی حمله کند تا شاید بتواند انتقام مناظره 92 و ماجرای «گاز انبر» را بگیرد.

به گزرش فکرشهر از انتخاب، قالیباف این روزها سعی می کند خودش را رقیب اصلی روحانی نشان دهد. او در مناظره اول، در مقابل جهانگیری و مواردی که مطرح می کرد کاملا منفعل و بی پاسخ بود اما سعی می کرد مرتبا به روحانی حمله کند تا شاید بتواند انتقام مناظره 92 و ماجرای «گاز انبر» را بگیرد. عصر امروز عصر شفافیت و وجود داده هاست. همین موضوع باعث میشود که افراد کمتر بتوانند سخن نادرست به زبان بیاورند. در این دروه از مناظرات نیز به خاطر ثبت و ضبط بودن داده ها به راحتی و در کمترین سرعت کاربران شبکه های مجازی و روزنامه نگاران ادعا های مطرح شده در مناظره ها را راستی آزمایی کردند. 

در زیر به برخی ادعاهای نادرست قالیباف اشاره می کنیم:

واردات و قاچاق

یک شب قبل از مناظره، قالیباف در برنامه تلویزیونی سخنی گفته بود که در مناظره هم تکرار کرد. او از قاچاق 25 میلیارد تومانی حرف زد. آن هم درحالی که هیچ سندی برای آن ارائه نکرد. این ادعا از سوی روسای سازمان بنادر و گمرک تکذیب شد. اما او رقم 25 میلیارد را از کجا آورده بود؟ پیش از این خود روحانی در گزارشی تلویزیونی که در تابستان گذشته انجام داده بود، اعلام کرد که دولت او توانسته حجم قاچاق کالا را از 25 میلیارد هزار میلیارد تومان به 15 هزار میلیارد تومان برساند. به عبارت روشن تر دولت روحانی نه تنها مانع از رشد قاچاق کالا شده است، بلکه آن را دو پنجم نیز کاهش داده است. 

4میلیون شغل

قالیباف در مناظره گفت که روحاني «گفته است ۴ میلیون شغل ایجاد  میکند؟» اما جستجویی ساده مشخص می کند که جمله ی دقیق روحانی در ۱۵ خرداد ۹2 این بود: «ما 3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم و اگر تنها 10 میلیون گردشگر وارد کشور شود بیش از 13.3 میلیارد دلار درآمد ارزی و 4 میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.» 

وعده صد روزه

قالیباف تحت تاثیر رسانه‌های مخالف دولت، حرفهایی که آنها در چندین سال گذشته مکررا تکرار کرده اند را بدون هیچگونه بررسی قبلی ای به زبان آورد. وی خطاب به روحانی گفت: «شما گفتید مشکلات را صدروزه حل می کنید.» سخنی که پاسخ قاطعانه قالیباف و رد آن مواجه شد. قالیباف ام در فرصت استراحت نیز برگ کاغذی پرینت گرفت که بگوید این قول را روحانی از سایت خودش داد. اتفاقی که باعث شد روحانی بخشی از زمان خود را از دست داده و نتواند متن مربوط به خود را که ادعای قالیباف را رد می کرد، بخواند.

با این حال، او پیش از آن، گفت که هرگز چنین وعده ای را مطرح نکرده بود. ارشیو موجود در اینترنت و رسانه ها نشان می دهد، روحانی گفته بود: «برای حل مشکلات برنامه صدروزه دارم. » او در صدروز اول دولتش هم توانست مشکلات بزرگی مانند کمبود ارزاق و حتی غله راحل کند و توافق موقت ژنو را که پنیان توافق هسته‌ای بود منعقد کند.

صف وام ازدواج

قالیباف در مناظره ضمن انتقاد از دولت گفت: «ده‌ها میلیون نفر در صف وام ازدواج هستند.». این درحالیست که آمارها خلاف سخنان قالیباف را ثابت می کند. براساس آنچه در اواخر سال گذشته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده؛ در سال 95،  732 هزار و 283 فقره وام ازدواج به افراد داده شده و تنها 624 هزار و 209 نفر در صف دریافت ازدواج  هستند. (فارس 4 بهمن 95). با این حال، مشخص نیست تفاوت میان ده‌ها میلیون نفر با ششصد هزار نفر را قالیباف از کجا آورده است. از سوی دیگر در همین مناظره او به آمار 11 میلیون نفری حاشیه نشین‌ شهرها اشاره کرد که بلافاصله از سوی سیدابراهیم رئیسی  اصلاح شد. رئیسی گفت که این آمار متعلق به سال 92 است نه امروز.

«مدیریت 60 سال پیش روحانی» و مدیریت مدرن قالیباف

شهردار تهران اخیرا و به طور مرتب در کمپین های انتخاباتی از مدیریت علمی حرف می‌زند و دولت را متهم به مدیریت 60 سال پیش می‌کند. جهانگیری در مناظره به او پاسخ داد که او در بهترین دانشگاه‌های ایران که در میان بهترین ها در دنیا هستند، تحصیل کرده است. جهانگیری از قالیباف پرسید: «شما ما را متهم به مدیریت غیر علمی می کنید؟»، حال آنکه نگاهی به سابقه تحصیلاتی قالیباف مشخص می سازد که برخلاف ادعای قالیباف، او از علم مدیریت مدرن و حوزه اکادمیک آن اطلاعی ندارد.  روزمه او در  سایت دانشگاه تهران می‌گوید: »کارشناسی، جغرافیای انسانی دارد. کارشناسی ارشدش نیز جغرافیای انسانی است.» سئوال این است که او با کدام سابقه اکادمیک از مدیریت علمی حرف می زند؟

سرمایه‌هایی که قالیباف می‌گفت کجاست؟

قالیباف در مناظره گفت: «سرمایه در داخل و خارج وجود دارد و مسئله سرمایه نیست بلکه مسئله سوء مدیریت و عدم تحمل است.» روحانی  امادر پاسخ به ادعای او اظهار کرد که الان درحال حاضر دویست میلیارد دلار طرح برای سرمایه گذاری وجود دارد که آماده واگذاری است. او همچنین توضیح داد که «الان چند نفر آمده اند برای سرمایه گذاری اما خیلی کم است ما رشد هشت درصد می خواهیم.» اما قالیباف در پاسخ سخنی به زبان نیاورد و اظهار نکرد که این سرمایه گذاران مورد ادعای او که حاضرند 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند در کجای این عالم هستند. 

بلندمرتبه سازی

شهردار تهران در میانه ی بحث ها راجع به محوزه های شهرداری تهران برای ساخت برج های بلندمرتبه، خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: «اگر بحث بلندمرتبه‌سازی را مطرح می‌کنید که باز به همان قانون 4 درصدی باز می‌گردد. وزارت راه شما قانون تصویب می‌کند و مردم از ما طلب می‌کنند. ما فقط قانون را اجرا می‌کنیم.» با این حال، به نظر می رسد این ادعای قالیباف نظر خلاف واقع است و ضوابط بلند مرتبه سازی برعهده شهرداری تهران است. در این رابطه  شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات مسکن می گوید: «معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه از سال 1386شهرداری را مکلف کرد تا ضوابط بلندمرتبه‌سازی را با تأکید بر ایمنی ارائه کند اما مدیریت شهری این کار را هرگز انجام نداد.»

تولید برق از زباله

در حالی که قالیباف در مناظره دیشب مدعی تولید برق از زباله در تهران شد، مرتضی الویری شهردار اسبق تهران ضمن تکذیب این ادعا گفت: «شهرداری تهران صدها میلیارد تومان به بهانه تولید برق و کود از زباله هزینه کرده است ولی این کار کوچکترین خروجی ای نداشته و هنوز هم تهران يكي از بدترين سيستم هاي جمع آوري پسماند در دنيا را دارد.» محمدمهدی تندگویا عضو شورای شهر تهران نیز با انتشار توییتی سخنان قالیباف را نیز رد کرد.

بابک زنجانی

قالیباف در اواخر زمان مناظره، طی سخنانی بدون سند مدعی کمک بابک زکجانی به ستاد روحانی در سال 92 شد. وی همچنین در این میان با طرح این موضوع که روحانی از این فرد تقدیر کرده است، سعی کرد رئیس جمهور را حامی این فرد نشان دهد. این درحالیست که  بر اساس آرشیو خبرگزاری جمهوری اسلامی تصویر تقدیر تصویر تقدیر روحانی از زنجانی مربوط به سال 86 است، یعنی زمانی که بابک زنجانی کارآفرین برتر بود و نه مفسد بزرگ اقتصادی. ادعای دیگر قالیباف نیز همان زمان توسط روحانی که گفت «چرا از یک مفسد نقل قول می کنید؟» رد شد.
 

نظرات بینندگان
پس
|
-
|
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
پس همه چی از نظر شما ارومه !\r\n\r\nو ماییکه چهار پنچ ساله داریم تو دولت محترم بیکار و التماس کار داریم از سر دل سیری داریم التماس  کار میکنیم و رهبرم بیخودی داره میگه آمار اینجوری.بنظرم بهتره یکمی از تو پیله ای که برا خودتون ساختین تشریف بیارین بیرون و کمی هم به فکر باشین .۱۰۰روز تا پایان این دوره هست مثل آدم ۱۰۰روز برا مردم کار کنین شاید تونستین یه ثوابی هم کرده باشین.از کاخ هایی که ساختین بیاین بیرون ما رو هم ببینین و اینقدر افکار پوسیده به خورد مردم ندید.شما حتی نتونستید به اندازه بعد انقلاب هم برا مردم کار کنید درحالی که آون موقع هیچی نبود .\r\n
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر