پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۴۹۳۶
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۵

فکرشهر: صادق زیباکلام گفت: زنان قطعا باید در کابینه روحانی حضور جدی داشته باشند. خانم ابتکار علیرغم بودجه بسیار ناچیز سازمان محیط زیست موفق بوده است. علاوه بر او رییس‌جمهور باید خانم مولاوردی و اشخاص دیگر نظیر این دو نفر را وارد کابینه کند.

به گزارش فکرشهر، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان این که اولین سوالی که فراروی روحانی است، این است که از وزرای فعلی چه کسانی باید بمانند و کدامشان باید بروند، گفت: به جای حدس و گمان و این که بگوییم یک سهمیه برای کارگزاران باشد، یک سهمیه در کابینه باید برای اعتدال و توسعه باشد، به اصلاح‌طلبان هم که نمی‌شود، کرسی نداد و حتما باید سهمیه‌ای داشته باشند، روحانی این طوری جلو برود که چند نفر را که مورد وثوقش هستند و خیلی افراد سیاسی - جناحی نیستند، تعیین کند که مثلا می‌تواند یک جمع ۵ نفره باشد. این جمع عملکرد وزرا در این قریب ۴ سال گذشته مورد ارزیابی قرار بدهند و یک گزارشی به روحانی بدهند و به او بگویند که نمرات این وزرا این است. بعد تصمیم با روحانی و حلقه نزدیکشان باشد. به طبع آنهایی که نمره قبولی نمی‌‌گیرند، می‌توانند با همان کمیته رایزنی کنند.

او ادامه داد: اولین نکته‌ای که روحانی باید در چینش کابینه دوازدهم در نظر بگیرد این است که زنان قطعا باید در کابینه روحانی حضور جدی داشته باشند. خانم ابتکار علیرغم بودجه بسیار ناچیز سازمان محیط زیست موفق بوده است. علاوه بر او رییس‌جمهور باید خانم مولاوردی و اشخاص دیگر نظیر این دو نفر را وارد کابینه کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته دوم حضور اهل سنت در کابینه است. این با هیچ ملاک و معیاری سازگاری نمی‌کند که در ام‌القرای جهان اسلام یک وزیر اهل سنت در کابینه نباشد. این باعث می‌شود که نه تنها از نظر وحدت ملی بهتر بشویم، برای جایگاه ایران در منطقه هم موثر است. یک سری از این اتهاماتی را که درباره هلال شیعی گفته می‌شود، می‌توان با قرار دادن یک وزیر اهل سنت در کابینه قابل تعدیل دانست. اگر این اتفاق بیفتد، چه چیزی از این برای ایران می‌تواند بهتر باشد. نکته سوم استفاده از وزیر کرد در کابینه دوازدهم است. با توجه به این که ما میلیون‌ها کرد تحصیلکرده داریم، چرا نباید یک کرد در کابینه باشد. نبود یک کرد در کابینه همان قدر توجیه ندارد که نبود اهل سنت.

او گفت: نکته چهارم این که چرا روحانی از یهودی‌های برجسته به عنوان مشاور خودش استفاده نمی‌کند؟ تصور کنید روحانی همان قدر که با انتخاب یک اهل سنت یک پارچ آب سرد بر تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی می‌ریزد، با انتخاب یک مشاور یهودی تصور کنید که چه بلایی بر سر لابی‌های صهیونیستی ضد ایرانی می‌آوردد. دهن آنها هم بسته می‌شود. به گمان من حتی خیلی زیاد باعث پرستیژ بین‌المللی ایران در اروپا و آمریکا خواهد شد.

صادق زیباکلام ادامه داد: قرار دادن این افرادی که ذکر کردم به معنای سهم سیاسی نیست. من اتفاقا سهم سیاسی را قبول ندارم. همه پیشنهادهای من به دولت روحانی این است که شما نباید کابینه را روی سهمیه اعتدال و توسعه، سهیمه اصولگرایان، سهمیه کارگزاران و سهمیه اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری کنید. شما باید روی آن چیزی که کمیته بررسی‌کننده وزرا اعلام می‌کنند، برنامه‌ریزی کنید. به فرض اگر آن کمیته گفت که آقای رحمانی فضلی خوب عمل کرده است، او باید در کابینه بماند و این موضوع که او اصولگرا است و اصلاح‌طلبان از او گلایه دارند، یک مساله سیاسی است. حتی اگر آن کمیته درباره عملکرد آقای حجتی اعلام کند که عملکرد او چندان مثبت نبوده است، با این که او از نزدیک‌ترین چهره‌ها به اصلاح‌طلبان است، این وزیر باید عوض شود. بنابراین روحانی نباید ملاک و معیارهای اصلاح‌طلبانه، اصولگرایانه و کلا سیاسی را در نظر بگیرد، بلکه باید صرفا کارایی را در نظر بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، محمدرضا عارف می‌توانند کمیته بررسی ورزا را تشکیل دهند، گفت: این افراد همه چیز را سیاسی نمی‌بینند و این موضوع می‌تواند برای کابینه دوازدهم بسیار موثر باشد. حتی روحانی می‌تواند از احمد توکلی و محمدرضا باهنر هم برای این کمیته استفاده کند.

او ادامه داد: رییس‌جمهور باید کسانی که را وارد کابینه کند که صرف نظر از این که چقدر با آقای روحانی همفکری دارند، کارآمد هم باشند. این درست نیست که هر دولت جدیدی که بر سر کار می‌آید، فکر کند که حتما باید افرادی را در کابینه‌اش قرار دهد که حتما همفکر رییس دولت باشد. این اتفاق در دولت‌های گذشته هم اتفاق افتاده است؛ در حالی که این درست نیست که از آقای احمدی‌نژاد و خاتمی گرفته تا حسن روحانی که سر کار می‌آیند، فقط همفکران خودشان را بر سر کار بیاورند.

زیباکلام ادامه داد: حسن روحانی باید بداند که این مجلس با مجلس قبلی تفاوت بسیاری دارد. در مجلس قبلی فضا به گونه‌ای بود که نمایندگان هر وزیر اصلاح‌طلبی را که روحانی معرفی می‌کرد، مورد تایید قرار نمی‌دادند اما این مجلس این گونه نیست و با روحانی همراه‌تر است. این موضوع می‌تواند فضای بهتری را برای دولت دوازدهم و چینش وزرا به وجود بیاورد. به نظر من خانم ابتکار، بیژن زنگنه، وزیر بهداشت، آقای حجتی و وزیر کشور در دولت یازدهم موفق عمل کرده‌اند و می‌توان از حضور آنها در کابینه دوازدهم بهره برد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر