پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۱۵۰
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

هر سال با آغاز فصل سرد، استان بوشهر شاهد مهاجرت انبوه پرندگان از سایر نقاط سردسیر کشور و جهان است که این مهاجرت فرصت مناسبی برای توسعه پرنده‌نگری است.

هزینه سنگین احداث تصفیه‌خانه‌ها به همراه بوی بد ناشی از مکانیزم تصفیه فاضلاب موجب شده در برخی از کشورها تالاب‌های مصنوعی احداث کنند. از منظر دیگر و با گسترش فرایند تخریب طبیعت و از بین رفتن بسیاری از تالاب های طبیعی کشور یافتن راهکاری برای ادامه حیات جانوری حائز اهمیت است.

تالاب مصنوعی یکی از راهکارهای کم‌هزینه برای دفع و تصفیه بهداشتی فاضلاب و پساب مناطق شهری است و البته راهکاری است برای مبارزه با بیابان‌زایی و پدیده گرد و غبار که از جمله مسائل بحرانی محیط زیست استان بوشهر قلمداد می شود.

ساخت تالاب عملیات پیچیده‌ای متشکل از بخش‌های متنوعی در مطالعات، بررسی مکان، طراحی سایت و مرحله اجرایی و ساخت است که نیاز به یک تیم مجرب و کارکشته دارد تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. تالاب مصنوعی هرگز نباید در حریم چاه آب، قنات، رودخانه و سایر آب های سطحی ساخته شود، برای کاستن از احتمال نشت پساب به لایه‌های زیرین خاک پس از گودبرداری بایست به صورت صحیح زیرسازی گردد و فاصله مناسب را با واحد مسکونی داشته باشد.

اینکه احداث تالاب مصنوعی در محدوده سه راه عالیشهر به بوشهر تا چه حد امکان پذیر است، موضوعی است که باید توسط کارشناسان و متخصصان این بخش مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد چرا که پتانسیل نی‌زار یا آبگیر فعلی در بخش‌های مختلف از جمله پرنده‌نگری به عنوان پردرآمدترین بخش از اکوتوریسم بسیار بالاست و می تواند صنعت گردشگری استان را با رشد چشم‌گیری مواجه سازد.

هر سال با آغاز فصل سرد، استان بوشهر شاهد مهاجرت انبوه پرندگان از سایر نقاط سردسیر کشور و جهان است. این مهاجرت فرصت مناسبی برای توسعه پرنده‌نگری به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اکوتوریسم (که یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته و با زیرساخت های ضعیف است) به شمار می‌رود.

پرنده نگری دارای ویژگی‌هایی است که توانسته آن را به پرطرفدارترین و پردرآمدترین شاخه اکوتوریسم تبدیل کند. درآمدهای چند میلیارد دلاری از فعالیت پرنده‌نگری در دنیا باعث شده که از این فعالیت به عنوان صنعت پرنده‌نگری یاد شود.

یکی از مقاصد همیشگی این پرندگان مهاجر آبگیری است که در اثر تخلیه پساب شهری بوشهر و مناطق اطراف در سه راهی شهر جدید عالیشهر شکل گرفته است. این مکان فضای مناسبی برای فعالیت پرنده‌نگری ایجاد کرده و عکاسان و پرنده‌نگران شناخته شده استان و یا حتی کشور، عکس‌های منحصر به فردی از پرندگان داشته‌اند. اما متاسفانه حضور پرندگان در این آبگیر به تدریج عامل شیوع بیماری هایی در این پرندگان شده یا خواهد شد و ممکن باعث مرگ و میر این موجودات زیبا شود. وجود عوامل غیر بهداشتی و آلاینده‌ها، مرگ و میر ناشی از مسائل فوق را به شکل فزاینده‌ای در فصل مهاجرت افزایش می‌دهد.

اینکه این مکان می‌تواند به عنوان یک تالاب، پساب شهری را تصفیه کند، یک سایت مناسب و در دسترس پرنده‌نگری باشد و در نهایت نمادی برای مدیریت و استفاده بهینه از منابع شود، منوط به انجام مطالعات کارشناسی و امکان‌سنجی است. به همین سبب امیدواریم مطالعات برای تدوین برنامه‌ای اصولی برای تبدیل این آبگیر به یک تالاب مصنوعی در اسرع وقت شکل بگیرد و بتواند این معضل زیست محیطی را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کند. هنر ما باید استفاده از منابعی باشد که با مطالعه درست بتوانیم از آن به سود اشتغال‌زایی در استان عزیزمان نهایت بهره را ببریم.

⃰ مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر