پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۷۸۷
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹

فکرشهر: معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: پرورش ماهی درقفس و تولید متراکم میگوی پرورشی از طرح های مهم و مصوب کارگروه اقتصاد مقاومتی و برنامه های دولت یازدهم در این استان است که فرصتی برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید آبزیان غیر دریایی است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، صغری اشرف افزود: طرح پرورش ماهی در قفس که هم اکنون مرحله نخست آن در دریاچه سد شهید رئیسعلی دلواری اجرا شده زمینه ای برای ایجاد اشتغال و فرصتی برای احیای منابع و ذخایر آبزیان دریایی است.

وی اضافه کرد: این طرح که توسط بخش خصوصی با حمایت دولت به اجرا درآمده، دارای سه بخش تکثیر بچه ماهی، پرورش آنها در قفس در دریاچه سد رئیسعلی دلواری و فرآوری و بسته بندی است.

اشرف ادامه داد: در طرح ماهی در قفس پشت سد رئیسعلی دلواری در مرحله نخست با 12قفس در عمق 25 متر و قطر 20 متر و با سازه فلزی کار شده و6 قفس نیز با عمق 25 متر و قطر 12 متر برای نگهداری بچه ماهی به کار گرفته شده است.

وی بیان کرد: در این شیوه پرورش ماهی از گونه سیبس استفاده شده و برای پرورش ماهی قزل آلا و خاویاری نیز برنامه ریزی شده است.

اشرف اظهار کرد: این طرح با 93 میلیارد تومان اعتبار مصوب و 66میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات بانکی آغاز شده است که از این میزان اعتبار تاکنون 20 میلیار تومان تخصیص و 22.5میلیارد تومان نیز آورده سرمایه گذار اجرایی شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید این طرح در مرحله نخست 2هزار تن در هر دوره پرورش پیش بینی شده این درحالی است که کل ظرفیت طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد رئیسعلی دلواری بیش از 6 هزار تن است.

اشرف گفت: مرحله دوم طرح پرورش ماهی در قفس در دریاست که در این ارتباط تاکنون 48 موافقت اصولی، پروانه تاسیس و بهره برداری در استان بوشهر صادرشده است.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش و محدودیت منابع و ذخایر آبزیان دریایی، خطر انقراض برخی از گونه های دریایی و محدودیت آنها، اداره کل شیلات استان بوشهر در تلاش برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در محیط دریا است.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در محیط دریا با کمترین هزینه و تجهیزات امکان پذیر است و می توان بیشترین بهره وری و تولید را داشت.

اشرف افزود: پیش بینی می شود با اجرای پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر تا سال آینده پنج هزار تن محصول تولید شود که از این میزان یکهزار تن در پشت سد رئیسعلی دلواری و چهار هزار تن در دریا تولید می شود.

وی، در مرحله نخست طرح پرورش ماهی در قفس در سد شهید رئیسعلی دلواری در استان بوشهر زمینه اشتغال 186 نفر فرهم شده است.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: طرح پرورش متراکم میگوی در آبهای نامتعارف (آب کشاورزی که فعالیت کشت ندارد) از جمله دیگر طرحهای شیلاتی ارائه شده به کارگروه اقتصاد مقاومتی در استان بوشهراست.

وی اضافه کرد: با شوری آبهای زیرزمینی در برخی مناطق این استان و لزوم جایگزین کردن محصولاتی با مصرف آب کمتر به جای محصولات زراعی و باغی طرح پرورش متراکم میگو در آبهای نامتعارف در استان تعریف شده است.

اشرف گفت: در این طرح از آبهای نامتعارفی که کاربردی در کشاورزی و صنایع دیگر ندارد و زمین ها و خاک های شوری که قابلیت کشاورزی ندارد، استفاده می شود.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح امکان ایجاد فرصت های شغلی جدید در استان بویژه برای روستاییان فراهم می شود.

اشرف اظهار کرد: کسانی که متقاضی اجرای این طرح هستند، به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات کم بهره معرفی می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با استفاده از تکنولوژی روز و افزایش مکانیزاسیون در سایت های پرورش میگو امکان برداشت و بهره وری بیشتر از آنها بوجود می آید.

اشرف با اشاره به اجرای طرح پرورش ماهی در استخرهای خاکی یادآور شد: امسال 9 استخر در سایت های شیف و دلوار به پرورش ماهی در استخرهای خاکی اختصاص یافته است.

وی گفت: در صورتی که مرکز تحقیقات گونه ماهی را که در زمستان امکان پرورش دارد، مشخص کند می توان از ظرفیت استخرهای پرورش میگو که در فصل زمستان خالی است، برای پرورش ماهی استفاده کرد.

اشرف تاکید کرد: استفاده ازاستخرهای پرورش میگو در فصل زمستان فرصت جدیدی برای اشتغال و تولید در استان فراهم می کند و باید زمینه استفاده از این ظرفیت فراهم شود.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود در باره برقدار کردن سایت های پرورش میگو گفت: هم اکنون 10 سایت پرورش میگو در این استان وجود دارد که از این شمار چهار سایت رود حله، رود شورجنوبی، موند غربی و 50درصد جزیره شیف برق ندارند و 6 سایت مابقی برقدار است.

اشرف افزود: با برقدار شدن سایت های پرورش میگو افزون براینکه در مصرف سوخت صرفه جویی می شود در افزایش میزان تولید نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: برقدار شدن سایت های پرورش میگو از جمله طرح های ارائه شده شیلات در کارگروه اقتصاد مقاومتی است که انتظار می رود هرچه زودتر این طرح به اجرا درآید.

اشرف اظهار کرد: هرچند برای برقدار شدن سایت رود حله 15میلیارد ریال و موند 40 میلیارد ریال پیش بینی شده ولی تاکنون اعتباری برای اجرای این طرح مصوب نشده است.

وی تاکید کرد: با برقدار کردن و مکانیزه کردن سایتهای پرروش میگو امکان افزایش تولید را به دنبال دارد.

سد شهید رئیسعلی دلواری روی رودخانه شاپور در بخش شبانکاره استان بوشهر احداث شده و ظرفیت ذخیره آب آن بیش از 500 میلیون متر مکعب است که هم اکنون بیش از 230 میلیون ذخیره آب دارد و در تیرماه امسال طرح پرورش ماهی درقفس در دریاچه این سد به بهره برداری رسید.

رئیس شیلات ایران هفته گذشته در بوشهر گفت: پرورش ماهی در قفس از طرحهای مصوب اقتصاد مقاومتی است که در برنامه ریزی انجام شده برای سال پایانی برنامه ششم توسعه تولید ماهی در کشور با این طرح تا 200هزارتن افزایش می یابد.

حسن صالحی افزود: در 2 سال اخیر موافقت اصولی برای اجرای بیش از 200 هزار تن طرح های پرورش ماهی در قفس در کشور صادر شده که برخی از آنها هنوز به مرحله پروانه تاسیس نرسیده اند.

وی اضافه کرد: هم اکنون برای تولید بیش از 20 هزارتن ماهی در قفس ،تاسیسات و قفس های لازم در دریا و دریاچه ها در کشور وجود دارد و بیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری این میزان تاسیسات و قفس ها برای تولید ماهی به میزان 50 هزار تن برسد.

صالحی بیان کرد: در زمان حاضر پروژه های بالاتر از ظرفیت تولید یکهزار تن را در یک فصل در خلیج فارس، دریاهای خزر، عمان و در برخی منابع آبی داخلی و سدهای کشاورزی دایر کردیم.

وی گفت: امیدواریم در سال جاری که سیاست ما نیز اقتصاد مقاومتی است هم برای تولید آبزیان و هم ایجاد اشتغال در سالی که به نام تولید و اشتغال است به اهداف مورد نظر دست یابیم .

رئیس شیلات ایران اضافه کرد: از طریق اجرای این طرح ها در برنامه ششم توسعه در کشور برای 24هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر