سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۸۰۷
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

فکرشهر: رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پلیمر مجری طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد شهید رئیسعلی دلواری در بخش شبانکاره گفت: با اجرای کامل این طرح زمینه تولید و صادرات 10 هزار تن ماهی و اشتغال 400 نفر فراهم خواهد شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، عبدالزهراء وطن دوست روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون در اجرای مرحله نخست طرح پرورش ماهی درقفس 100 هزار قطعه بچه ماهی از نوع سی باس در دریاچه سد شهید رئیسعلی دلواری ذخیره شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرورش ماهی در قفس در چند مرحله تولید مولد، پرورش و عمل آوری، برداشت و صادرات انجام می‌شود در این ارتباط تنها مرحله پرورش و عمل آوری آن در سد رئیسعلی دلواری اجرایی شده است.

وطن دوست بیان کرد: هم اکنون ظرفیت تولید سالانه این طرح 20 درصد و به میزان 2 هزار تن است که با تکمیل زنجیره تولید و برداشت با 100 درصد ظرفیت اسمی و به میزان 10 هزار تن تولید شکل می گیرد.

وطن دوست اظهار داشت: نخستین برداشت ماهی سی باس در دریاچه سد رئیسعلی دلواری ماهی 700 گرمی است که تا چهار ماه دیگر با قیمت هر کیلوگرم 150هزار ریال به بازار داخلی عرضه می شود.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پلیمر ادامه داد: وزن ماهی ها برای عرضه متناسب با نیاز بازار تعیین می شود که با توجه به اینکه وزن ابتدایی بچه ماهی ها 50 گرم است روند افزایشی آن بدین شکل است که در هر ماه وزن آن 2 برابر می شود.

وی گفت: اولویت عرضه این محصول بازار داخلی است و در صورت تولید مازاد به کشورهای روسیه، چین، امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر خواهد شد.

وطن دوست بیان کرد: هم اکنون تنها پرورش ماهی سی باس را دردستور کار داریم که با انجام مطالعات کارشناسی گونه های دیگری نیز در سد رئیسعلی دلواری تکثیر و پرورش می یابند.

وی افزود: این طرح پرورش ماهی در قفس برای نخستین بار در استان بوشهر اجرا می شود که برای اجرای کامل فازهای آن 925 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وطن دوست گفت: صندوق توسعه ملی مبلغی 668 میلیارد ریال برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در اختیار بانک کشاورزی قرار داده است که از این میزان تاکنون 200 میلیارد ریال آن پرداخت شده و 200 میلیارد ریال دیگر نیز در روزهای آتی پرداخت می شود.

وی افزود: مابه التفاوت اعتبار کامل طرح که 925 میلیارد ریال برآورد شده و اعتباری که صندوق توسعه ملی آن را مصوب کرده به عنوان آورده شرکا محسوب می شود.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پلیمر استان بوشهر با تاکید بر ضرورت افزایش حمایت از سرمایه گذاران اظهار داشت: بروکراسی دستگاه‌های اجرایی برای تصویب و پرداخت تسهیلات اعتباری باید تسریع شود تا سرمایه گذاران رغبت بیشتری به سرمایه گذاری پیدا کنند.

وی یادآور شد: در برخی مواقع طرحی که در وزارتخانه مربوطه تصویب می‌شود در بخش های دیگر از اجرای آن خودداری می کنند که با چنین رویه ای برنامه های مدنظر سرمایه گذار با تاخیر همراه شده و پروژه در مدت زمان معین شده اجرایی نمی شود.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه تاکنون زمینه اشتغال 20 نفر از جوانان بومی منطقه در این طرح فراهم شده اظهار داشت: با اجرایی شدن هر سه فاز تولید مولد، پرورش و عمل آوری و برداشت صادرات زمینه اشتغال 400 نفر بطور مستقیم فراهم می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش ذخائر آبزیان در آبهای مختلف جهان و از جمله ایران بیان کرد: طرح پرورش ماهی در سال 1330 برای نخستین بار در جهان مطرح و در کشور نروژ آغاز شد.

وطن دوست یادآور شد: طرح پرورش ماهی در قفش در استان بوشهر برای نخستین بار در سال79 مطرح و پس از کش و قوس‌های فراوان در سال 1393 در نشست تخصصی مورد تصویب قرار گرفت.

سد شهید رئیسعلی دلواری روی رودخانه شاپور در بخش شبانکاره استان بوشهر احداث شده و ظرفیت ذخیره آب آن بیش از 500 میلیون متر مکعب است که هم اکنون بیش از 230 میلیون ذخیره آب دارد و در تیرماه امسال طرح پرورش ماهی درقفس در دریاچه این سد به بهره برداری رسید.

رئیس شیلات ایران هفته گذشته گفت: پرورش ماهی در قفس از طرحهای مصوب اقتصاد مقاومتی است که در برنامه ریزی انجام شده برای سال پایانی برنامه ششم توسعه تولید ماهی در کشور با این طرح تا 200هزارتن افزایش می یابد.

حسن صالحی افزود: در 2 سال اخیر موافقت اصولی برای اجرای بیش از 200 هزار تن طرح های پرورش ماهی در قفس در کشور صادر شده که برخی از آنها هنوز به مرحله پروانه تاسیس نرسیده اند.

وی اضافه کرد: هم اکنون برای تولید بیش از 20 هزارتن ماهی در قفس ،تاسیسات و قفس های لازم در دریا و دریاچه ها در کشور وجود دارد و بیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری این میزان تاسیسات و قفس ها برای تولید ماهی به میزان 50 هزار تن برسد.

صالحی بیان کرد: در زمان حاضر پروژه های بالاتر از ظرفیت تولید یکهزار تن را در یک فصل در خلیج فارس، دریاهای خزر، عمان و در برخی منابع آبی داخلی و سدهای کشاورزی دایر کردیم.

وی گفت: امیدواریم در سال جاری که سیاست ما نیز اقتصاد مقاومتی است هم برای تولید آبزیان و هم ایجاد اشتغال در سالی که به نام تولید و اشتغال است به اهداف مورد نظر دست یابیم .

رئیس شیلات ایران اضافه کرد: از طریق اجرای این طرح ها در برنامه ششم توسعه در کشور برای 24هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر