جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/به بهانه روز خبرنگار؛
محمد مهدی مشایخی*
کد خبر: ۳۶۳۰۰
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰

فکرشهر: هر ساله، در هفدهمین روز از مردادماه فرصتی فراهم می شود تا درباره کسانی بگوییم و بنویسیم که پرچم رسالت خطیر آگاهی بخشی به جامعه را به دوش گرفته اند و تمام تلاش خود را برای نورافکندن به تاریک خانه جهل و ناآگاهی از طریق ارتقاء دانش عمومی به کار بسته اند. آری؛ سخن از خبرنگاران است، انسان های فداکار و سخت کوشی که با هوشمندی، جسارت و تأسی به ندای درون شان مطالبات جامعه را دنبال می کنند و دل در گرو آبادانی، تعالی و پیشرفت دیار خود دارند.

برخلاف نظر بسیاری از افراد که خبرنگاری را شغل نمی دانند، نگارنده معتقد است که خبرنگاری یک حرفه است و اتفاقاً از مشاغل پیچیده و تخصصی است چراکه خبرنگار به منظور دریافت خبر و تحلیل آن باید با روش های مختلف با لایه ها و اقشار مختلف جامعه خود ارتباط برقرار کند و از سوی دیگر باید از بهترین و موثرترین وسایل ارتباطی به منظور رساندن پیام خود به مخاطبان بهره بگیرد که همه این ها، بر پیچیدگی و حساسیت این حرفه می افزاید.

اگرچه در کشور ما اصحاب رسانه و به ویژه خبرنگاران شاغل در مطبوعات برای تأمین معیشت خود مجبور به داشتن شغل دوم و سوم هستند و همین عامل باعث شده است تا مدت زمان اشتغال در این حرفه از سایر مشاغل کوتاه تر و میزان انصراف از این شغل بیشتر از سایر حرفه ها باشد، ولی در کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای توسعه یافته، خبرنگاری از مشاغل تخصصی می باشد که ورود به آن مستلزم طی فرآیندهای علمی و عملی خاص و گاهاً مشکل می باشد و به همین سبب خبرنگاران از شأن و جایگاه اجتماعی والایی برخوردارند.

در ایران، نداشتن امنیت شغلی، برخوردهای غیر حرفه ای و توهین آمیز از سوی برخی از مسئولین، عدم امنیت قضایی و کمبود مزایا و خدمات رفاهی و عواملی از این دست باعث شده تا بسیاری از پیشگامان عرصه رسانه عطایش را به لقایش ببخشند و بسیاری از جوانان علاقه مند به این حوزه در مواجهه با این کمبودها، خیلی زود دلسرد و مأیوس شوند و به دنبال شغل دیگری بروند که بتوانند از پس هزینه های سرسام آور زندگی شان برآیند و این موضوع منجر به آن شده است که بسیاری از افرادی که تخصص و تجربه فعالیت در این حوزه را نداشته اند وارد این میدان شوند که این ورود خود نتایج اسف بار زیادی را به دنبال داشته است.

یکی از نتایج ورود این افراد، سوء استفاده از قدرت رسانه برای تسلط بر صاحبان قدرت، به ویژه مسئولین برای کسب منافع مادی است. کم نیستند کسانی که به واسطه داشتن یک رسانه اعم از مکتوب یا دیجیتال، با فشار بر مسئولین، برای خود و اطرافیان خود سهم خواهی می کنند و متأسفانه حاصل این اقدامات، آسیب جدی به شأن و جایگاه خبرنگاران واقعی بوده است. البته در این میان نباید از قصور چنین مسئولینی به آسانی گذشت، چراکه این موضوع نشان دهنده وجود مشکلات بسیار در حیطه کاری آن مقام
دولتی و یا غیر دولتی می باشد. اینکه مسئول یک رسانه با تهدید و گاهی تطمیع مسئولین سعی می کند به منافع خود دست یابد و در صورت مقاومت مسئولی به اشکال مختلف دست به تخریب آن می زند، نشان از ورود افراد منفعت طلب و غیرمتخصص به این حرفه مقدس می باشد.

امید است با تأمین شرایط اولیه برای فعالیت خبرنگاران واقعی، همچون داشتن آزادی عمل و بیان، خلاقیت، امنیت شغلی و قضایی، امکان دسترسی آسان به اطلاعات و داشتن امکانات رفاهی، شاهد این باشیم که رسانه ها همچون گذشته سازنده جریانات فکری و خط مشی ها، روشنگر تاریکی اذهان و بیان کننده سخن های در گلومانده مردم جامعه خود باشند و بدین طریق نقش موثرتری در حرکت جامعه به سوی توسعه و پیشرفت ایفا کنند.

*کارشناس ارشد مدیریت و رییس هیئت مدیره کانون توسعه دشتستان

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر