جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
بررسی نتایج یک پژوهش علمی؛
احمد قاسمی* دکترای برنامه ریزی شهری
کد خبر: ۳۶۶۷۴
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

فکرشهر: یکی از عوامل مهمی که در سال های اخیر، به عنوان عامل بسترساز برای مشارکت های مردمی در شهرها مطرح شده، مقوله انتخاب شهرداران می باشد که درصورت تحقق بهینه این فرایند، باعث ایجاد و تقویت حس تعلق اجتماعی شهروندان به شهر و نیز حل مشکلات شهری از طریق مشارکت شهروندان و کمک به سیستم مدیریت شهری می شود.

دراین راستا، شهر برازجان به دلیل قرارگیری و داشتن موقعیت خدمات دهی مناسب و امکانات بیشتر نسبت به روستاها و سایر شهرهای اطراف در طول دوران رشد خود، دچار مهاجرت های روستایی و شهری فراوانی بوده است. از مشکلات مهم و لاینحل این مهاجرتها در این شهر میتوان به حاشیه نشینی، افزایش سکونت گاه های غیررسمی، رشد نامناسب و بیقواره شهر به صورت افقی و... را نام برد؛ از طرف دیگر به علت عدم توجه مناسب مدیریت شهر(شورا وشهرداری) به مسائل انسانی و اجتماعی هم چون کیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی، مشکلات فراوانی مانند نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی، اختلاف شدید طبقاتی و اکولوژیکی، بی عدالتی، عدم مشارکتهای مردمی، کاهش شدید هویت شهری و تعلق مردم به شهر و... را در سطح شهر به صورت کلی و در بین محلات به صورت حاد، جلوه گر می باشد؛ بنابراین، در این برهه از زمان، انتخاب شهردار توسط اعضای شورا به صورت علمی و کارشناسی می تواند یکی از رهیافت های مفیدی باشد که کمک نماید تا این معضلات و مشکلات شهر کاهش یافته و یا از بین بروند.

در پژوهشی که اینجانب، با همکاری تعدادی از اساتید دانشگاه ها به صورت میدانی در شهر برازجان پیرامون انتخاب شهردار و ویژگی های آن انجام دادیم ـ نتیجه این پژوهش در فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاهی به چاپ رسیده ـ به نتایج جالبی رسیدیم که می تواند معیار اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار در این شهر با در نظر گرفتن دیدگاه واقعی شهروندان باشد.

روش پژوهش
جامعه آماري مورد پژوهش، شهروندان شهر برازجان در سال 1392 بوده و برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول استاندارد مورگان از مجموع 95449 نفر جمعیت شهر برازجان، تعداد 382 نفر انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای پرسشنامه پر شده و براي تحليل يافته هاي تحقيق و آزمون فرضيه ها، از آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن، آزمون کای اسکویر استفاده شده است. کليه نظرات شهروندان در خصوص نحوه انتخاب شهردار برازجان در سوالات پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است.

نتایج و تحلیل های اجمالی نظرات شهروندان برازجان

• میزان آگاهی 6 درصد از شهروندان نسبت به وظایف و فعالیت های شهرداری در حد کم، 41.6 درصد در حد متوسط و 52.4 درصد در حد زیاد می باشد.

• 3.9 درصد از شهروندان معتقدند که شهردار برازجان در حال حاضر، از طریق رای مردم انتخاب می شود، 77 درصد معتقدند که از طریق شورای شهر انتخاب می شود و 18.8 درصد گفته اند که شهردار از طریق وزیر کشور یا استانداری منصوب می شود.

بنابراین، 77.3 درصد از شهروندان از نحوه انتخاب شهردار اطلاع درستی دارند و 22.7 درصد، شناختی از نحوه انتخاب شهردار برازجان ندارند.

• 86.1 درصد از نمونه مورد مطالعه (شهروندان)، نوع تحصیلات و تخصص در انتخاب شهردار را موثر و 13.9درصد بي تاثير دانسته اند.

• 92.1 درصد از نمونه مورد مطالعه (شهروندان)، میزان تجربه کاری و سن مناسب را در انتخاب شهردار موثر 7.9 درصد بي تاثير دانسته اند.

• 83.5 درصد از نمونه مورد مطالعه، شیوه نامناسب اداری (داشتن رابطه)، را در انتخاب شهردار موثر و 16.5درصد، بي تاثير دانسته اند.

• 2.4 درصد شهروندان، بهترین سن شهردار را کمتر از 30 سال، 37.3 درصد، بین 30 تا 40 سال، 53.1درصد بین 40 تا 50 سال و 6.8 درصد، بالای 50 سال اعلام کرده اند. بنابراین اکثر شهروندان، بهترین سن شهردار را بین 40 تا 50 سال می دانند.

• 64.9 درصد شهروندان تمایل دارند که شهردار از طریق رای مردم انتخاب شود، 22 درصد از طریق شورای شهر و 13.1 درصد نیز تمایل دارند که شهردار از طریق دولت انتخاب شود. بنابراین بیشتر شهروندان تمایل دارند که شهردار برازجان از طریق رای مردم انتخاب شود.

• 45.8 درصد از شهروندان تمایل دارند که شهردار، فردی بومی و شایسته، 30.2 تمایل دارند که فقط فردی بومی،20 درصد هم به فردی غیر بومی شایسته و 5 درصد هم به فرد غیر بومی تمایل دارند.

نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها نشان می دهد که مردم برازجان تاکنون از نحوه انتخاب شهردار، رضایت مندی نداشته و شاخص هایی مانند تجربه کاری مرتبط، تخصص و سن مناسب را در کارآمدی شهردار، موثر دانسته و بیشتر آن ها دوست دارند که شهردار، فردی بومی و شایسته باشد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر