پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. برای دنیا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است...
کد خبر: ۳۶۶۸۷
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

فکرشهر: راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. برای دنیا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، رئیس جمهور با حضور در مجلس از وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد.
 
 گزیده سخنان روحانی در زیر می آید:

دولت و مجلس هر دو بار سنگین انجام مطالبات ملی این مردم رشید را بر  دوش داریم

راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. برای دنیا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.

همه بودجه ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است، هر چند در بودجه رقم بیشتری پیش‌بینی شده است.

درآمد حاصله ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است. 40 هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای صندوق‌های بازنشستگی دادیم در حالیکه خود صندوق باید متکفل می‌بود.

صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود. هیچ صندوقی امروز قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند. بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی می‌دهیم. 60 هزار میلیارد تومان هم سهم صندوق توسعه است.

این 140 هزار میلیارد تومان و نصف درآمد است. اگر بدهکاری به دولت به بخش‌های مختلف را حساب کنیم چیزی باقی نمی‌ماند.

در این شرایط سخت، دولت و مجلس تصمیم گرفتند به مردم خدمت کنند. گاه باید به منطقه و جهان هم کمک کرد. این توفیق بزرگی است. اینکه رای اعتماد می‌دهید یعنی ما با هم کاری را شروع کرده‌ایم.
 
بهترین از این افراد در تلاش خود پیدا نکردیم. البته رای با شماست.

گرچه از برخی جاها در قانون اساسی اینطور برمی‌آید که یک‌جا به وزرا رای داده شود ولی آیین‌نامه رای به تک‌تک وزرا را پیش‌بینی کرده است.
امید ما این است هر چه سریع‌تر دولت کارش را شروع کند.

نمی‌توان گفت به این وزیر رای ندهیم که وزیر قوی‌تری بیاید. ممکن است اما مصالح و مفاسدش را باید در نظر گرفت.

شاید اولویت ما سرعت در کار باشد. برای اولین بار بود که رهبر انقلاب در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز عید فطر امسال تاکید کردند هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود. قبل از آنکه بیاییم برای نماز، خدمت آقا بودیم فرمودند کی دولت را تشکیل می‌دهید؟ گفتم خیلی مانده تا تحلیف. تاکید کردند که دولت زودتر تشکیل شود. چرا؟ برای اینکه ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم و باید کشور را متحول کنیم.

در طول 5 سال قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال خالص صفر بود و همه بار به دوش دولت یازدهم افتاد. این که در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم عقبیم.

تقریبا 12 سال از چشم‌انداز گذشته است. ما باید گام‌های بلندی برداریم. دوران جهش است. قبلا در قفل‌شده تحریم جلویمان بود. حالا که باز شده است. برخی می‌خواهند همان جای اول بایستند. باید از جایی که محترمانه ایستادید تکان بخورید.

ما برای نفت و گاز 200 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم. الان بیش از 100 میلیارد آماده است.

چرا یک شبکه اجتماعی ایرانی وقتی کاربرانش می‌رسد به یک میلیون نفر هنگ می‌کند اما نمونه خارجی آن 100 میلیون کاربر را تحمل می‌کند؟ این یعنی نیاز به تکنولوژی داریم.

یکی از بزرگترین وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است. اولا وزیر خارجه باید کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران پیروز شوند. کسی که سینه‌ سپر می‌کند جلوی برجام، قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار است. برخی به آمریکا کمک می‌کنند.

نمی‌توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت به سمت سعی و خطا برویم. 40 سال گذشت. سن همه ما اول انقلاب کم بود. ما که سن‌بالا بودیم 30 سالمان بود. امروز از ما پذیرفته نیست.

یکی از اهداف من این بوده که این تیم هم‌افزایی داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند. دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم 18 نفره هیات وزیران هماهنگ بودم

چرا اصرار داشتم مهندس زنگنه بیاید؟ البته خودش پیشنهاد دیگری داشت و یک جوان را معرفی کرده بود. گفت به عنوان مشاور کنارش می‌ایستم. اول پیشنهاد وسوسه‌انگیزی بود. کمی فکر کردم ولی گفتم من 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم. این جوان می‌تواند؟ به تردید افتاد. گفتم وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد برای جذب سرمایه. برخی وزرای ما اسامی‌شان در دنیا برند جذاب است.

دکتر ظریف امروز در دنیای سیاست یک چهره جذاب است. این مهم است برای ما. برای من مهم است وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی بیاورد. وزیر راه بتواند سرمایه بیاورد به کشور. من آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز نیاید به من بگوید پول از کجا بیاوریم.

 نسبت به وزیر ارتباطات که اولین تجربه ما برای جوان‌گرایی است، علت معرفی ایشان این بود که امروز از ارتباطات مهم‌تر، فناوری اطلاعات و فضای مجازی است. این نکته را بگویم.

 همیشه بین امنیت و آزادی برخی فکر می‌کردند سازگاری نیست. ما این را قبول نداریم. این دو باید در کنار هم باشد.
 ما آزادی مسئولانه را می‌خواهیم. ما امنیتی می‌خواهیم که بر دوش هوشیاری و آگاهی ملی باشد. این با اسلحه نیست، با مشارکت اجتماعی است.  

من در شورای عالی فضای مجازی مدتی آقای جهرمی از طرف آقای علوی می‌آمد. مدتی از طرف آقای واعظی می‌آمد. در هر دو بخش شاهد بودم. چه زمانی که از وزرات اطلاعات می‌آمد چه از وزارت ارتباطات، همیشه امنیت و آزادی را با هم می‌دید. اگر کسی فکر کند آزادی را به مذبح می‌برد نادرست است.

 علت اصرار من این بود که مسائل پیچیده‌ای داریم. اگر مسائل امنیتی بلد نباشد گیر می‌افتد. اگر خودم حضور داشته باشم به آنها جواب می‌دهم ولی اگر من نباشم باید کسی باشد که امنیت را بلد باشد تا از آزادی مردم و شبکه‌های اجتماعی و اشتغال مردم در فضای مجازی حراست کند.

 باید اعتماد کنیم. به اعتقاد من می‌توانیم یک جوان را بیاوریم.
 در اول انقلاب این کار را کردیم و موفق بودیم. آقای علوی را که اصرار کردم بیایندف با اینکه کارشان کار مشکلی هست چون از کسانی است که آزادی را هر روز نمی‌برد پای درخت امنیت قربانی کند.

وزارت اطلاعات به‌ویژه در مقابله با گروهک‌های تروریستی موفق بود. در ضدجاسوسی خوب عمل کرد. برخی هر کسی با هر خارجی حرف می‌زند می‌گویند جاسوس است. معاونت ضدجاسوسی در مقابل کارهای نادرست ایستاده است. منتقد نباید از وزیر اطلاعات بترسد ولی کسی که ضدنظام حرکت می‌کند، البته باید از وزارت اطلاعات بترسد.

ما در سال 94 اگر وزارت کشاورزی نبود، رشد ما منفی می‌شد. بخشی که ما را نجات داد، کشاورزی بود.کار بزرگی را نیاز داریم. وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید توانشان را اول برای آب بگذارند، بعد محیط زیست و سپس امنیت غذایی
 
آقای حجتی کاملا متخصص است. ایشان را بیاورید پشت این تریبون، یک phd کشاورزی هم بیاورید کنارش. از «الف» تا «ی» همه مسائل را می‌داند. فردی است که مهارت و تجربه کافی دارد و همه به ایشان اطمینان دارند. نمی‌خواهم اینجا از کسی نام ببرم.  من شهادت می‌دهم، البته همه وزرایمان این‌گونه هستند اما یکی از پاک‌ترین وزرای ما آقای حجتی بوده است. گاهی چیزهایی را از من اجازه می‌گیرد تعجب می‌کنم. یک وزیر پاکدست مخلص انقلابی که از قبل انقلاب با هم ارتباط داشتیم.

 آقای دکتر هاشمی جزو وزرایی است که همه شما خدماتش را به خوبی می‌دانید و کار بسیار بزرگی را انجام داد. طرح تحول سلامت بار سنگینی بود بر دوش این وزارتخانه.  نمی‌خواهم بگویم این طرح نیاز به اصلاح ندارد یا کارهایی که انجام می‌دهیم می‌توان ارزان‌تر انجام داد یا خیر چون همه وزرا موظفند کیفیت و کمیت را بالا ببرند و از منابع محدود به بهترین وجه استفاده شود. در زمینه بهداشت و درمان هم باید بار مردم کمتر شود با کیفیت بیشتر.

آقای آوایی، فردی با تجربه و صادق است. خیلی از ایشان انتظار زیاد نداریم. حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان بدهند و روابط سه‌قوه را صمیمی‌تر کنند.

 امیر حاتمی شخصیتی هستند که در نیروهای مسلح خدمات فراوانی داشته‌اند. آنچه از ایشان می‌خواهم تقویت وحدت ارتش و سپاه است. باید همه سپاهیان ما خیال راحت داشته باشند مثل ارتش و این تجربه ایشان بسیار مهم است. دوم، فناوری‌های روزی که نیاز داریم برای تکمیل سلاح‌هایمان ان‌شاءالله انجام شود. یک چیز هم به وزیر دفاع می‌گویم که صنعت دفاعی تا جایی که امکانش هست به مردم واگذار شود.

 آقای رحمانی فضلی جزو وزرای خوب ما بودند. آنچه از آقای رحمانی خواسته بودم اینکه شایسته‌سالاری جای جناح بنشیند. البته شرط ما اعتدال است. معتدلین همه جناح‌ها باید مورد استفاده قرار بگیرند. وزیر کشور رییس شورای امنیت کشور است و کار بسیار دشواری است. این کار پیچیدگی دارد. آقای رحمانی تجربه خوبی دارند. دو انتخابات خوب را پشت سر گذاشتند.

 ما از شما رای قاطع می‌خواهیم تا همه نمایندگان با نشاط کار خود را آغاز کنند. 200 به بالا باشد قبول داریم (خنده)

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر