چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در این استان باید با توسعه باغ های مرکبات و نخیلات برخورد قاطع شود...
کد خبر: ۳۶۷۴۷
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در این استان باید با توسعه باغ های مرکبات و نخیلات برخورد قاطع شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، شاهپور رجایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با وجود ممنوع بودن کشت و توسعه باغ های نخیلات و مرکبات در این استان، تعدادی از کشاورزان بویژه در شهرستان های جم، تنگستان، دشتی و دشتستان بدون درنظر گرفتن تنش آبی درآبخوان ها و دشت های آبی استان اقدام به کشت های با نیاز آبی بالا می کنند.

وی اضافه کرد: این اقدام برخی از کشاورزان منطقه برخلاف مصوبه های شورای حفاظت از منابع آب استان و جهت گیری بخش های آب و کشاورزی است و شرکت آب منطقه ای ناچار به در پیش گرفتن اقدام های سلبی و قهری است.

رجایی گفت: باغ های مثمر و دارای حقابه زیاد به دلیل استمرار افت سطح ایستایی، کسری مخزن منابع زیرزمینی و کاهش آبدهی چاه های دارای پروانه بهره برداری در معرض خشکیدن قرار گرفته و با افت تولید و عملکرد روبرو هستند.

وی افزود: تثبیت اشتغال و تولید موجود در بخش کشاورزی و جلوگیری از اشتغال منفی در این بخش باعث می شود که نه تنها ازبارگذاری جدید و افزایش برداشت از منابع زیرزمینی به صورت قاطع جلوگیری شود، بلکه باید با بکارگیری شیوه های نوین آبیاری و مدیریت

مصرف آب برداشت کنونی از این منابع نیز به کمتر از 30 درصد کاهش یابد تا ادامه افت سطح آبخوان های استان متوقف شود.

رجایی تاکید کرد: تمام تلاش مدیران و برنامه ریزان استان بوشهر باید به سمت افزایش تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی از طریق توسعه فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری و تزریق اعتبارجدید به این بخش باشد.

وی یادآور شد: در این ارتباط توسعه باغ ها و تحمیل برداشت های جدید به منابع آب نقض غرض و خلاف جهت گیری های تدبیر شده است و شورای حفاظت شهرستان ها و در راس آنها فرمانداران و اداره های جهاد کشاورزی باید اهتمام جدی به این موضوع داشته باشند.

در استان بوشهر با شش میلیون اصله نخل سالانه 150 هزار تن خرما، 700 هزار تن گوجه فرنگی خارج فصل، 100 هزار تن گندم و بیش از یک میلیون تن محصولات جالیزی و سبزی و صیفی تولید می شود.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر