جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»؛
فکرشهر: مسوولینی که هنوز نمی دانند چگونه حرف بزنند و یا چه چیزی را کی و کجا بگویند یا نگویند و تنها کاری که بلدند...
کد خبر: ۳۷۱۵۳
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: هفته ی دولت امسال، همزمان است با آغاز به کار دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران؛ شاید جا داشته باشد در این جا به تمام اقداماتی که باید در این استان انجام شود و نشده، مسوولین و قول ها و وعده هایشان و آن چه هست و باید باشدها و امثالهم بپردازم، ولی شرح و تفصیل این مطالب را برای وقتی دیگر می گذارم و در این مطلب کوتاه، تنها به مسوولینی اشاره می کنم که حتی مسوولیت حرف های معمولی خود را هم نمی پذیرند! چه رسد به این که قولی دهند که نیاز به عمل و اجرا داشته باشد!
مسوولینی که هنوز نمی دانند چگونه حرف بزنند و یا چه چیزی را کی و کجا بگویند یا نگویند و تنها کاری که بلدند، تهدید خبرنگار و رسانه و یا حذف آن ها می باشد.

به طور مثال، در هفته ای که به نام خبرنگاران مزین شده بود، مسوولی خبرنگاران را به نشست خبری دعوت کرد و به سوالات آنان در آن نشست علنی و خبری پاسخ داد؛ البته وی، مانند برخی مسوولین هم نبود که در نشستی علنی، حرفی بزند و تاکید کند که این بخش منتشر نشود یا این را حذف کنید و...؛ البته رسم معمول هم این است که مسوولان، در مجموعه ی خود نشست خبری برگزار می کنند، گزارش عملکرد می دهند، خبرنگاران سوال می پرسند، آنان پاسخ می دهند و...؛ ولی برخی از آنان بعد که خبرشان منتشر شد و برخی مسوولین بالاسری و هم طراز ارگان های دیگر به او ایراد گرفتند که چرا این را گفته ای، به هر طریقی که شده بر خبرنگار فشار می آورند که این بخش خبر را حذف کن! اگر هم به درخواستشان توجه نشود، به تهدید و ارعاب دست می زنند و خبرنگار، مدیرمسوول و رسانه را به صلابه می کشند که چرا این بخش از سخنان مرا که در نشست خبری اعلام کرده ام و نگفته ام منتشر نشود و فایل صوتی و تصویری اش هم موجود است، منتشر کرده ای! هر چند ماده 4 فصل سوم قانون مطبوعات تاکید کرده باشد که «هيچ مقام دولتی و غيردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب يا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآيد و يا به سانسور و كنترل نشريات مبادرت كند»؛ چه رسد به این که آن مسوول خواستار حذف سخنان خود در یک نشست علنی و خبری باشد!

و یا در مورد دیگر، مسوولینی داریم که در یک نشست خبری با حضور همه ی خبرنگاران و یا یک گفت و گوی خبری که در ابتدایش خبرنگار تایید و تاکید کرده که یک مصاحبه و برای درج در نشریات است، مطالبی را عنوان کرده و بعد که خبر منتشر شده و فشار بالاسری ها و افکار عمومی را دیده و متوجه شده اند با وجود فایل صوتی و انکارها نمی توانند خود را از آن چه گفته مبرا کنند، دیگر آن خبرنگار و رسانه اش را به نشست خبری هم دعوت نمی کند! 

و یا به طور مثال، مسوولینی داریم که در پاسخ به سوال خبرنگار، از ترس فشار مسوولین بالادستی خود، دیگر به سوالات پاسخ نمی دهند و می گویند که چون سری قبل به جای شمای خبرنگار که سوال کرده و خبر را منعکس کردید، ما توسط بالادستی هایمان محاکمه شده ایم، دیگر به این سوال و سوالات مشابه و یا سوال شما پاسخ نمی دهیم و کلا پاسخ به این سوال را رد و تکذیب می کنیم! 

البته نمونه های دیگر از این نوع مسوولین و اقداماتشان، کم نیستند، ولی همانطور که گفته شد، قصد ندارم در این مقال کوتاه، به بررسی وعده ها و قول های عمل شده یا نشده ی مسوولین یا نقد عملکردهایشان بپردازم و تنها یک خواسته دارم، آن هم این است که مسوولین محترم، حداقل مسوولیت حرف های خود را بپذیرند. حداقل مسوولیت حرف ها!

موضوعی که با توجه به وعده های رییس و وزرای دولت دوازدهم و توصیه های رهبری معظم، امیدوارم در این دولت، بیشتر مورد توجه مسوولین پایه و پایین دستی و یا روسای بالادستی شان قرار گیرد و بدانند که بالاخره روزی هم خواهد رسید که قانون مطبوعات به حمایت از مطبوعه چیان برخیزد. 
 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۶
خیلی خوب نوشتین آفرین
ناشناس
|
-
|
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۷
احسنت. مثل همیشه عالی بود خانم محمدزاده فرد
همکار
|
-
|
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
سلام. من یک خبرنگار هستم و به عینه مواردی که گفتید را درک کرده ام. واقعا برخی مسوولین حتی حرف خودشان را هم نمی پذیرند و خیلی وقت ها شده که تکذیب کردند و ما را مجبور کردند که تکذیبیه بزنیم و یا خبر را حذف کنیم. به پلیس فتا و ارگان ها مختلف نظامی و انتظامی هم متوسل می شوند و اگر خودشان از همین ارگان ها هم باشند که وامصیبتا....

امیدوارم در دولت جدید این مشکلات ما کم تر شه هر چند چشمم آب نمی خوره..

 

ممنونم که به نکته ی خوب و مهمی اشاره کردید
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر