جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از؛
فکرشهر ـ ندا شیروانی: اگر تمام کم و کاستی ها، ناملایمات، خستگی ها، دیر و زود شدن ها، ممکن ها و ناممکن ها در کارهای هنری و هنرهای تجسمی برای قشر هنرمندان که وجود داشته و دارد را در نظر داشته باشیم، باز هم جای شکرش باقی است که با الطاف پروردگار و سختکوشی های هنرمندان و برخی مسوولین مسوولیت پذیر و دلسوز با افتخار می توانیم از گروه هنرهای تجسمی «۸» شهر برازجان یاد کنیم...
کد خبر: ۳۷۱۷۵
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

فکرشهر ـ ندا شیروانی: هر گاه نامی از هنر به میان می آید، در آن پستوهای افکارمان لبخندی شیرین و دردمند به همراه حس تسکین و آرامش موج می زند.

 بی شک هنرمند دارای روحی بزرگ، شگرف و آرامش بخش است که هنر خود را در قالب مجموعه ی آثار هنری به نمایش می گذارد. ارزش هنرمند و آثار هنری می تواند بسته به ارزش و مفهوم کارش و توانایی خلق حالتی جدید در دیدگاه و افکار بشریت و هنردوستان باشد؛ البته بعضی ها هم می گویند هنر دارای اصول و قواعدی است که اگر از آن پیروی نشود نمی توان گفت یک اثر هنری خلق شده است؛ اما به شخصه، با توجه به نگاه کوچکی که به آثار هنری و گفت و گو با هنرمندان داشته ام، می گویم: هنر دریچه ای متفاوت، هیجان انگیز، رنگارنگ و گسترده به زندگی است و هنرمند منحصرترین فرد در خلق آثار هنری به بهترین نحو است. هر که بتواند نگاهی متفاوت به اطرافش و به اشیاء و ابزار داشته باشد و حالتی جدید ایجاد نماید، می تواند یک هنرمند باشد. البته ناگفته نماند که هیچ گاه ارزش هنری و هنرمندان حاذق ما با اخلاق مداری، تلاش، ابتکار، نگرش و بینش جمعی و فردی و مجموعه ای از صفات نیک که مختص اوست، افول نخواهد کرد، هنرمندی که از جان خویش و وجود بی انتهایش همچون معلمی دلسوز با عشق و علاقه به کارش مایه می گذارد.

اگر تمام کم و کاستی ها، ناملایمات، خستگی ها، دیر و زود شدن ها، ممکن ها و ناممکن ها در کارهای هنری و هنرهای تجسمی برای قشر هنرمندان که وجود داشته و دارد را در نظر داشته باشیم، باز هم جای شکرش باقی است که با الطاف پروردگار و سختکوشی های هنرمندان و برخی مسوولین مسوولیت پذیر و دلسوز با افتخار می توانیم از گروه هنرهای تجسمی «۸» شهر برازجان یاد کنیم. این گروه هنری به همت کاریکاتوریست دشتستانی، ابوالقاسم طحانیان، از مرداد ماه ۱۳۹۲ با هشت نفر، چهار نفر خانم و چهارنفر آقا فعالیت خود را آغاز نمود که در حال حاضر می توان از آنان به عنوان  فعال ترین گروه هنرهای تجسمی استان یاد کرد؛ گروهی که امسال نیز موفق به برپایی نمایشگاه سالانه خود شده است.

 پنجمین نمایشگاه گروه هنرهای تجسمی هشت به مناسبت دهه امامت، ولایت و کرامت از ۲۱ تا ۳۱ مرداد ماه۱۳۹۶ در سازمان تبلیغات اسلامی برازجان برگزار شد. در این نمایشگاه، مجموعا ۹۵ اثر از ۳۷ هنرمند با موضوع امام رضا علیه السلام و آزاد در رشته های طراحی، نقاشی، گرافیک، نگارگری، تصویرسازی، نقاشی خط، خوشنویسی و حجم و سفال به نمایش عموم درآمد.

با مصاحبت صورت گرفته از هنرمندان این نمایشگاه اعم مشکلاتشان کمبود امکانات و تهیه وسایل کارشان بود که در برخی موارد مجبور به تهیه آن و سفارش آن از خارج از کشور بودند. از طرفی توقع حمایت بیشتر از مسوولین مربوطه را خواستار بودند و مسائل مهمی که به آن اشاره شد، عدم شناخت کافی مجموعه رشته های هنری و نبود اساتیدی در خصوص این رشته ها در موسسات هنری و نبود نگارخانه بود. به قول چندتن از هنرمندان، «کار ما را صرفا در نقاشی و طراحی می بینند».

یکی از وجه های ممتاز و مثبت این نمایشگاه، عرضه صنعت دستی ساخته شده با نمد با خلاقیت شخصی و برندسازی برای آن با نام نگار  توسط رقیه ابراهیمی بود که مورد توجه واقع شده و به نوبه ی خود می تواند موج جدیدی در کارآفرینی و رونق کسب و کار خانگی باشد.
در همین راستا، با تعدادی از هنرمندان این نمایشگاه به گفت و گو نشستیم.

پیشرفت خوبی خواهیم داشت اگر هنرمند نماها بگذارند

ابوالقاسم طحانیان، متولد 5 مردادماه 66 در روستای زیراه دشتستان است. وی یکی از کاریکاتوریست های مطرح استان است و تا کنون چندین جایزه ی کشوری و بین المللی را نیز کسب کرده است. طحانیان، در عرصه های دیگر هنری چون گرافیک و نقاشی خط نیز کار می کند ولی کار اولیه ی خود را در سال 86 و با کاریکاتور آغاز کرده است.

ـ آقای طحانیان، اولین و آخرین مجموعه آثارتان چه بوده؟

اولین مجموعه اعتیاد و آخرین مجموعه آزاد راه

ـ کمی درباره گروه هنری 8 بگویید. از چه سالی و با چه کار و هدفی شروع به فعالیت کردید؟

گروه هنرهای تجسمی ۸ برازجان، اولین نمایشگاه خود را در سال 92 با موضوع امام رضا (ع) برگزار کرد؛ با ۴هنرمند آقا و 4 هنرمند خانم. نام گذاری هم بر اساس تولد امام رضا (ع) بوده است.

ـ در این چند سال با چه مسایلی مواجه بوده اید؟

مسایل و مشکلات زیاد است؛ متاسفانه گروه هنرهای تجسمی ۸ در دو سال اخیر توسط هنرمندان پیشکسوت شهر برازجان مورد تخریب قرار گرفت که واقعا تاسف باراست. گروه هنرهای تجسمی ۸ برازجان برای هنرمندان جوان و گمنام یا تازه کار است و به آن ها میدان داده که بیشتر دیده شوند.

ـ توصیه ی شما به هنرمندان نوپای شهر، چیست؟

منتظر آثار هنرمندان نوپا هستیم برای نمایشگاه مردادماه۱۳۹۷.

ـ با هنرمندان تجسمی شهر هم صحبتی دارید؟

من هیچوقت به هیچ هنرمندی نگفتم یا طحانیان یا آقای ایکس!!هنرمندان شهر دوستان من هستند و سعی کنند کنار هم باشند نه روبروی هم؛ چه پیشکوت، چه جوان، چه نوپا، چه هنرجو و... .

ـ تاکنون حمایت یا کمکی هم از مسوولین دریافت کرده اید؟

این پنج دوره نمایشگاه گروه که برگزارشد، گرچه با کمی و کاسی هایی روبرو بود ولی با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان و سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.

ـ بازدید، استقبال و بازخورد از نمایشگاه را چطور دیدید؟

شکر خدا بازدید از نمایشگاه خوب بود و سال به سال بهتر می شود، هم برای هنر مندان و هم برای عموم؛ به جز عده ای که هنرمند نما هستند و کارشان تخریب هنر شهر برازجان است، نه شخص خاصی، استقبال عموم خیلی خوب بود.

ـ شما مسوول گروه هنرهای تجسمی 8 هستید، درباره ی کارهای خانم رقیه ابراهیمی که به عنوان یک سبک کارآفرینی می توان از آن یاد کرد، چه نظری دارید؟

کارهای خانم ابراهیمی گرچه به بخش تجسمی مرتبط نبود، ولی به عنوان یک سبک کارآفرین در نمایشگاه هشت جای خودش را پیدا کرد و مورد استقبال گروه قرار گرفت. انشااله که سرزنده وسلامت باشند.

ـ کدام یک از ایده های هنرتجسمی اعضا در این نمایشگاه، خاص تر و متفاوت تر بود؟

خاص تر را نمی توان گفت، ولی دوست داشتنی تر به نظر من، آثار تصویرسازی و نقاشی خط های خانم ها دهدشتی؛ نعمتی؛ فریدی و ابراهیمی؛ این آثار را دوست داشتم.

ـ برنامه ای برای فعالیت در آینده دارید؟ کی و در چه زمینه ای؟

ان شااله نمایشگاه های جهانی ترامپیسم را به زودی در شهر برازجان برگزار خواهیم کرد؛ برای اولین بار.

ـ آینده گروه هنری هشت را چگونه می بینید؟

خوب؛ اگر هنرمند نماها دست از تخریب گروه هنرهای تجسمی که فعال ترین گروه استان است، بردارند، پیشرفت خوبی خواهد داشت، همان طور که این پنج سال پیشرفت داشته و هنرمند نماها بدانند که ما هستیم؛ هستیم و هستیم...

ـ خواسته و آرزوت شما در این زمینه، چیست؟

سال هاست آرزوی هنرمندان شده یک نگارخانه برای شهر برازجان.

ـ کلام آخر؟

آخرین حرف من برای همه از جمله هنرمندان و هنردوستان شهرم این است: «سن - ریش - سبیل - عینک - زبان»؛ کسی با این چیزها هنرمند نخواهد شد. همگی پیروز، موفق و سربلند باشند. و تشکر و خسته نباشید خدمت شما عرض می کنم.

آرزو دارم یک اتاق بزرگ پر از نقاشی داشته باشم

معصومه صالحی، ۲۱ ساله، متولد بوشهر و دارای لیسانس مهندسی معماری است. وی از کودکی فعالیت های هنری خود را آغاز کرد ه و از مقطع مدرسه راهنمایی، کار طراحی منظره و رنگ روغن را به طور حرفه ای آغاز کرده است.

از سری فعالیت های هنری او، شرکت در نمایشگاه های سال ۹۴ و ۹۵ در بوشهر، زیر نظر دانشگاه لیان و سال ۹۶ نمایشگاه به همت ابوالقاسم طحانیان است‌. او دوره های آموزشی خود را زیر نظر خانم دیانت و برزکار در برازجان گذرانده است.

معصومه صالحی در بیان مسائل و مشکلات پیش رویش به «فکرشهر» گفت: من یک مربی خوب و حاذق در آموزش تکنیک آبرنگ در برازجان یافت نکردم که بتوانم در این جا پیشرفت کنم و علاقه ام را به طور حرفه ای دنبال کنم.

او در پاسخ به خواسته و آرزوی هنری اش نیز گفت: آرزو دارم یک اتاق بزرگ ۵ یا ۶ ضلعی و جداگانه داشته باشم که آن را پر از وسایل و آثار نقاشی خود کنم. از طرفی با وجودی که وسایل مورد نیاز خود را از خارج از کشور تهیه می کنم، دوست دارم که یک اتاق شاد پر از نقاشی داشته باشم.

باید نگارخانه ای داشته باشیم برای هنرمندان

صدف فريدي، دیگر هنرمندی است که آثارش در نمایشگاه 8 سال 96 به بازدید عموم قرار گرفته است. وی 19 ساله و متولد برازجان است و گرافیک خوانده؛ او می گوید: سال ٩٢، رشته گرافيك را انتخاب كردم و تابستان همان سال به كلاس هاي طراحي و نقاشي رفتم. يك دوره آماتور عكاسي هم شركت كردم. در حال حاضر دانشگاه مي روم و با گروه هشت، دو سالي است همكاري دارم و در تلاشم در چند جشنواره شركت كنم. البته قبلا هم در مدرسه براي شركت در مسابقات علمي عملي انتخاب شدم و مقام سوم استاني رو توانستم به دست بياورم؛ بعد از آن در نمايشگاه رضوي بوشهر و همچنين با نمايشگاه گروهي هشت همكاري داشتم؛ در دانشگاه هم نمايشگاهي داشتيم كه دو كار چاپ و تصوير سازي آنجا داشتم.

این هنرمند جوان نیز با گلایه از حمايت كم مسوولين در بر گزاري نمايشگاه ها و هنرمندان جوان و نو پا گفت: هيچ جاي مناسبي براي عرضه آثارمان نداريم. تنها مكاني كه در حال حاضر در آن نمايشگاه برگزار مي كنيم، سازمان تبليغات است كه جاي بسيار كم و محدودي دارد و سيستم سرمایشی ضعيفي هم دارد. به نظر من بايد نگار خانه اي با فضاي مناسب و امكانات خوب براي هنرمندان ساخته و افتتاح شود و فضايي براي آشنايي بيشتر هنرمندهاي شهر با هم و پيشرفت و انگيزه آنان فراهم شود.

فریدی نیز آرزو دارد که افراد با تجربه و فرهنگي هنري شهر به جاي كوبيدن و ناديده گرفتن هنرمندان، از آن ها حمایت كنند و در راستاي پيشرفت بيشتر كمكشان كنند.

بزرگ ترین آرزویم بها دادن به هنرمندان است

مژده عبدعلي پور، دیگر هنرمند برازجانی است که در رشته ی ارتباط تصويري (گرافيك) مقطع كارشناسي تحصیل می کند. این هنرمند 21 ساله، سال ١٣٩٠ کار هنری خود را در كنار استاد خانم حيدري در اصفهان آغاز کرده است و در نمايشگاه هاي آزاد و دانشگاهي نیز شرکت داشته است.

این هنرمند، تنها انتقادش را اهميت ندادن به هنرمند و سليقه اش و با ارزش نشان ندادن هنرمند و نداشتن مكاني معين براي گرافيست ها و كمبود حمايت هاي مالي عنوان می کند و می گوید: تنها آرزو و خواسته ی من، داشتن اعتبار هنرمند و آثارش و بها دادن و روحيه به او است. به اميد روزي هستم كه همه ي مسولين ما هنرمندان را حمايت كنند، چون بزرگ ترين دلگرمي براي ماست.

می توان با هنرهای تجسمی، کارآفرینی کرد

رقیه ابراهیمی، 28 ساله، متولد برازجان و دارای کارشناسی تربیت بدنی است. از مجموعه کارهای هنری وی، خوش نویسی تا گذراندن دوره ی ممتازی زیر نظر رضا شاه حسینی می باشد و در حوزه ی کارهای صنایع دستی نیز فعالیت دارد.

وی با خلاقیت خود برای اولین بار بر روی نمد و با هویه کاری به خلق صنعتی جدید و خانگی دست زده است و گردنبند های نمدی، رومیزی  و امسال آن را با طرح ها و رنگ های بسیار زیبا به نمایش گذاشته است.

این هنرمند جوان، به عنوان یکی از اعضا اصلی گروه هنرهای تجسمی ۸ و خلاق در صنایع دستی است و می گوید: ما از مسوولین توقع حمایت کاربردی داریم و اینکه مسوولین ما به جای خریداری کالاهای چینی جهت هدیه و یادبود در مراسمات خود، با توجه به توانایی های هنرمندان ما، از کارهای آنان که در خور هستند، استقبال کنند و سفارش بگیرند تا هم هنر و هم کسب و کار خانگی رونق بگیرد. مسوولین ذیربط در کاربردی کردن کار هنرمندان تجسمی تلاش کنند.

او در آخر پیشرفت شهر به عنوان یک شهر هنرمند و فرهنگی را آرزومند می کند و می گوید که دوست دارد بتواند با مربی گری خودش یک کارگاه صنعتی راه بیاندازد.

عصمت نظری، ۲۹ ساله، متولد برازجان و فارغ التحصیل کارشناسی صنایع دستی و کارشناسی ارشد هنر اسلامی از دانشگاه اصفهان است که در نمایشگاه پیشین گروه هنرهای تجسمی هشت نیز حضور داشته است. وی می گوید: کار ما گستره ی بسیار بالایی دارد که باید شناخته شود، در جهت تامین وسایل مورد نیاز هنرمندان اندیشه ای اساسی صورت پذیرد و هنرهایی همچون گل و مرغ، طراحی سنتی، صحافی، کار نقش برجسته و لعاب بر روی سفال و سرامیک  شناخته شده تر بشوند و از هنرمندان کمک گرفته شود و از این رو اشتغال زایی نیز صورت پذیرد.

محدثه داودی، متولد بهمن 1375 در برازجان است. در دانشگاه و هنرستان گرافیک خوانده و از سال 90 فعالیت هنری خود را در هنرستان آغاز کرده است. وی سه سال متوالی است که در نمایشگاه تجسمی هشت برازجان حضور می یابد و آرزویش، اتحاد گروه های تجسمی برازجان و از بین رفتن اختلافات است.

دیگر هنرمندان حاضر، ریحانه راهداری، ریحانه ابراهیمی، فاطمه زیارتی و لیلا نجف زاده نیز، از نبود یا کمبود وسایل کارشان اتفاق نظر و گلایه داشتند و از مسوولین حمایت طلب کردند و این که کارهای هنری و تجسمی گستره ی بسیار بالایی دارد که بسیاری از آنها ناشناخته است و جا نیفتاده است و حتی مربی و متخصص هم در شهر و استان ندارد.

آثار خوب، فرد را وادار به تفکر می کند

امام جمعه برازجان هم که در اختتامیه نمایشگاه حضور داشت، گفت: کارهای تصویری و نمایشی می توانند پیام های خوبی داشته باشند، اگر محتوای خوبی داشته باشند همچون اثری که در خصوص امام رضا علیه السلام بود، که تاثیرگذاری خوبی دارد و فرد را وادار به تفکر، تامل و اندیشه می نماید.

هنرمندان پایبند به مسوولین نباشند

نماینده فرهنگی سازمان تبلیغات نیز در بازدید از آثار گروه هنری و تجسمی هشت گفت: طی این چندسال که به نمایشگاه های مختلفی رفته ام، این نمایشگاه نیز به نوبه ی خود از لحاظ کیفی خیلی خوب و پر محتوا بود و هم اینکه به کلیه ی مباحث با سلیقه های مختلف پرداخته شده بود.

در این بازدید کلی اثرات بسیار زیبایی از هنرمندانمان مشاهده کردیم که ان شااله بتوانیم در قالب فرهنگی از این طرح های مذهبی استفاده نماییم. وی در پاسخ به این سوال که طرح هایتان پیشنهادی است و یا در برنامه کاریتان قرار خواهد گرفت، گفت: قطعا در برنامه کاریمان خواهد بود و طرح های خاصی را برای مساجد و هیات های مذهبی مدنظر داریم، همچون استفاده از طرح های خاص از حرم ائمه اطهار (ع) که در قالب های بزرگ تر به اجرا درآورده شود.

احمدی زاده در ادامه پیرامون انتقاد و پیشنهاد نسبت به مسوولین و آثار هنرمندان نیز افزود: به طور معمول کارهای فرهنگی و هنری یک شور و شوقی است که در درون فرد ایجاد انگیزه می کند و مسوولین نیز کم و بیش حمایت می کنند، ولی فکر می کنم اگر فرد برای اجرای این کارهای هنری شور و شوق و علاقه ی خود را اجرا کند و به کار گیرد، موفق تر خواهد بود تا اینکه بخواهد پایبند به مسوولین باشد.

باید جایی برای ارایه آثار هنرمندان باشد

محمدحسین زندویان ـ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان ـ نیز در اختتامیه نمایشگاه گفت: نمایشگاه و آثار بسیار عالی و فاخر است و به جرات می توانم بگویم آثاری است که می تواند در جامعه هنری استان و کشور عرض اندام کند؛ متاسفانه به دلیل کمبود زیرساخت هایمان و نبود نگارخانه، بیشترین طیفی که زجر می کشند طیف هنرمندان هستند. به شخصه می توانم بگویم هنرمندان هنرهای تجسمی دشتستان جزء هنرمندان فاخر استان هستند.

وی پیرامون استفاده از هنرهای تجسمی برای اشتغالزایی نیز به «فکرشهر» گفت: اولین قدم این است که جایی برای عرضه ی محصولات و ارائه ی آثار هنرمندان باشد؛ همینطور، باید نمایشگاه هایی جهت فروش و یا حتی حراج آثار، نه صرفا بازدید، وجود داشته باشد؛ چه آثاری که پارسال در نمایشگاه عرضه شدند و چه امسال و اگر تداوم داشته باشد، مسلما تاثیرگذار خواهد بود.

زندویان، در پاسخ به این سوال که «بعضی از هنرمندان ما هستند که به خاطر یک سری مسائل و مشکلات فعالیت نمی کنند و یا به دلیل استقبال به خارج از کشور می روند و شما به جهت جذب این افراد چه برنامه ای دارید؟»، نیز گفت: اگر زمینه ی مناسب فعالیت فراهم بشود و امکانات لازم را داشته باشند، هیچ کس از جایی به جای دیگر کوچ نمی کند و ما نیز اگر در توانمان باشد، مسلم بدانید که هم معرفی خواهیم کرد و هم آثارشان را در صورت امکان می توانیم ارائه  بدهیم.

وی درباره ی برنامه فرهنگ و ارشاد دشتستان برای حوزه فعالیت های هنرهای تجسمی شهرستان دشتستان تا پایان سال نیز به «فکرشهر» گفت: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی استان و برگزاری کارگاه ها و ورک شاپ هایی در راستای ارتقای سطح کیفی هنرمندان شهرستان دشتستان را در دستور کار داریم.
 

 

نظرات بینندگان
علیرضا رهسپار
|
-
|
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
ضمن تشکر ازهفته نامه وزین فکرشهرجهت حمایت ازفعالیت های هنری.وتشکرازازآقای طحانیان که با این ایده بسیارنو وعالی توانسته اند گام های موثری درشناسایی وجذب وهدایت هنرمندان هنرهای تجسمی بردارند.ضمن ارزوی موفقیت برای ایشان وتمامی هنرمندان گروه هشت .حضوراین عزیزان معروض می دارم که وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درجهت حمایت ازهنرمندان فعال برنامه هایی نظیر بیمه -بیمه تکمیلی -تسهیلات بانکی و....  ازطریق عضویت درصندوق اعتباری هنروهمچنین درجه هنری ومدر ک استاد کاری ازطریق  برگزاری ازمون ادواری ارایه می دهد .هنرمندان فعال ومدرسین محترم می توانند ازاین تسهیلات بهره مندشوند.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر