پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: درسحرگاه چهاردهم شهریور ماه سال یک هزار و سیصد و نود و شش شمسی، دشتستان کبیر به سوگ یکی از فرزندان فرزانه خود نشست. این فرزند فرزانه، زنده یاد خلد آشتیان جنت مکان، مرحوم مغفور، مهرداد عارف است...
کد خبر: ۳۷۳۳۵
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

فکرشهر ـ عباس قاسمی*: درسحرگاه چهاردهم شهریور ماه سال یک هزار و سیصد و نود و شش شمسی، دشتستان کبیر به سوگ یکی از فرزندان فرزانه خود نشست. این فرزند فرزانه، زنده یاد خلد آشتیان جنت مکان، مرحوم مغفور، مهرداد عارف است.

وی در پانزدهم آبان ماه ۱۳۲۹هجری شمسی در برازجان، از پدر و مادری فرهنگی متولد شد. پدر ایشان مرحوم مرتضی عارف، اولین رئیس آموزش و پرورش دشتستان بود که بومی منطقه بود. وی در سال۱۳۲۷ شمسی تا سال ۱۳۳۰ شمسی، ریاست آموزش و پرورش دشتستان را برعهده داشت؛ سپس از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲، ریاست آموزش و پرورش دیلم و گناوه را عهده دار گردید. مرحوم مرتضی عارف، ازشاعران بزرگ دشتستان بود و کتابخانه شخصی ایشان از حیث عظمت و ارزش زبانزد خاص و عام بود.

پدر بزرگ مرحوم مهرداد عارف، یعنی مرحوم کربلایی محمد تقی عارف معروف به ملا محمدتقی، از بازاریان متدین برازجان محسوب می گردید. مادر مرحوم مهرداد عارف، مرحومه زهرابیگم زرین پور بوشهری، از بانوان فرهنگی و فاضله بوشهر بودند.

مرحوم، در خانواده ای اهل علم و فضل پرورش یافت؛ تحصیلات خود را در دبیرستان های فرخی و فردوسی برازجان به اتمام رساند و سپس وارد دانشگاه ملی ایران (شهیدبهشتی فعلی) شد و موفق به کسب مدرک لیسانس حقوق قضایی گردید. سپس به برازجان برگشت و در ابتدای خیابان شریعتی فعلی به ایجاد دفترخانه اسناد رسمی اقدام نمود و سال ها به هموطنان خود خدمت کرد. سپس در سال ۱۳۷۰هجری شمسی، به اتفاق خانواده عازم قاره اروپا شد و در کشور هلند اقامت نمود.

مرحوم عارف، بعد از چند سال اقامت در هلند و بسیاری از کشورهای اروپایی وآشنایی با سنن، زبان، ادب و فرهنڱ، به دلیل علاقه ای وافر و وصف نشدنی ڪه  به وطن داشت، دراواخر دهه هشتاد شمسی به ایران برڱشت و ابتدا در شیراز و سپس در برازجان مقیم  شد.

وی فردی متواضع، خوش مشرب، خوش اخلاق و خوشرو بود و از غیبت کردن شدیدا بیزار بود.

باتوجه به مسافرت هایی که در خاک اروپا کرده بود، دارای تجارب گرانبهایی بود و در محافل دوستانه، این تجارب را در اختیار دیگران قرار می داد.

ایشان، نویسنده ای  چیره دست و اهل ذوق بود و در مجالس شعر و ادب و مجالس فرهنگی، مشارکت چشمگیر و فعالۍ داشتند و همواره جوانان مشتاق فرهنگ و ادب را به طور ارزنده ای راهنمایی می نمود.

سرانجام این نویسنده اهل فضل و ادب، در سحرگاه چهاردهم شهریور ۱۳۹۶، دار فناء را بدرود گفت و به دار بقاء وارد گردید.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد!

*مدرس دانشگاه

نظرات بینندگان
کامبیز کشاورز
|
-
|
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۹
روحش شاد ویادش گرامی،آری او مردی بزرگ بود واین بزرگی  را به یادگارگذاشت برای اهل فرهنگ هنر ،وای کاش ما بتوانیم پاسبان ارزشهای این نیک مرد باشیم
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر