شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۳۷۶
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

فکرشهر: بحران اتمی در کره شمالی، یک بحران جهانی است و تاثیراتی بر تحولات و اتفاقات مختلف جهان دارد از جمله بر برجام توافقی که میان تهران و ۶ قدرت جهانی درباره مسئله هسته ای ایران به دست آمد و روند تقابل میان دو طرف را به روند همکاری و تعامل در این حوزه تبدیل کرد.

به گزارش فکرشهر، عصر ایران در ادامه نوشت: نسبت ایران و بحران کره شمالی را می‌توان در چند بند، مورد تأمل قرار داد.

- قطعا بحران اتمی کره شمالی به سود برجام و تقویت کننده موضع حسن روحانی و ظریف در حفاظت و حراست از آن است. بحران کره شمالی نشان دهنده ارزش و قیمت بالای برجام است.

در دعوای فعلی میان ترامپ در یک سو و ایران، اتحادیه اروپا، چین و روسیه در سوی دیگر بر سر نابودی یا حفظ برجام، بحران کره شمالی به سود گروه دوم است و موضع آنها را برای نگهداری و پاسداشت برجام تقویت می‌کند.  بحران کره شمالی، تلاش‌های ترامپ برای لغو یا نابودی برجام را تضعیف می‌کند.

در حال حاضر آمریکا، اروپا، چین و روسیه هیچ طرح و ایده و راه حلی برای حل بحران کره شمالی ندارند و دست آنها خالی است. در این وضعیت این سوال از ترامپ و نتانیاهو پرسیده می شود که در صورت لغو برجام، طرح جایگزین برای مسئله هسته‌ای ایران چیست؟

- افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و آمریکا، به سود ایران است زیرا از قدرت کنشگری آمریکا علیه تهران می‌کاهد. تنش در شبه جزیره کره، نگاه‌ها را از خاورمیانه و به ویژه ایران دور می‌کند.

- بعضی‌ها در ایران، به وضعیت کره شمالی غبطه می‌خورند. آنها دوست داشتند و دارند ایران و دولت و جامعه‌اش در شرایط فعلی کره شمالی قرار داشتند و هر روز خبر جدیدی از افزایش تنش و درگیری لفظی و سیاسی با آمریکا به گوش می‌رسید. آنها علاقمند به فضای سیاسی اجتماعی بسته کره شمالی هستند و غبطه می‌خورند که چرا ایران نباید چنین فضای سیاسی بسته و تک بعدی داشته باشد.

- بعضی‌ها در ایران از این موضوع ناراحت هستند که چرا در مقطع کنونی، کره شمالی و نه ایران، در راس تنش و درگیری جهانی با آمریکا قرار دارد. آنها ناراحت هستند که چرا ایران از نوک جهانی آمریکا ستیزی خارج شده و کره شمالی باید جای ایران را در این حوزه بگیرد؟
- نمی‌توان نادیده گرفت که در ایران، دو کشور کره شمالی و جنوبی، به عنوان دو الگو مطرح هستند اگر چه الگوی سومی هم وجود دارد یعنی چین با فضای بسته سیاسی در کنار توسعه اقتصادی.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر