چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۴۱۶
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه از سازمان‌های بیمه‌گر و سایر منابع 100 هزار میلیارد ریال طلبکار است. 

به گزارش فکرشهر، دکتر ایرج حریرچی روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: امید می‌رود با اختصاص این میزان از مطالبه‌ها بدهی این وزارتخانه به پرسنل، پزشکان، شرکت‌های دارویی و ملزومات پزشکی کاسته شود.

وی در خصوص جدا کردن بیمارستان‌های دولتی از آموزشی افزود: با توجه به کمبود پزشک و پرستار و درخواست 20 هزار تخت جدید آموزشی باید برای این تخت‌ها نیروی لازم در سایر حوزه جذب شود.

دکتر حریرچی تصریح کرد: همچنین معتقدیم مردم حق‌دارند به بیمارستان‌های آموزشی مراجعه نکنند و به بیمارستان‌های درمانی ولی باکیفیت مناسبت مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: در این خصوص در حال انجام اقدام‌های مؤثری هستیم که اعلام می‌شود.

دکتر حریرچی در خصوص سیاست‌های طرح تحول نظام سلامت در دولت دوازدهم گفت: تداوم ارتقا و نهادینه‌سازی طرح تحول نظام سلامت، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، توجه به آموزش و پژوهش در راستای سلامت مردم، تأمین منابع مالی پایدار و شفاف‌سازی هزینه‌ها، اصلاح ساختار نظام سلامت به‌منظور چابک سازی سیستم و اصلاح ساختار مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت ازجمله این سیاست‌هاست.

وی تصریح کرد: بسیاری از عوامل ازجمله بیکاری، فقر، اعتیاد، تغذیه نامناسب، بد مسکنی، بی‌مسکنی، تحرک نداشتن و چاقی ازجمله عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت مردم است که باید اصلاح و از آسیب‌های ناشی از آن پیشگیری شود.

دکتر حریرچی اظهار کرد: در زمان حاضر 70 درصد مردم ایران چاق و اضافه‌وزن دارند که این امر باعث بروز بیماری و ایجاد هزینه می‌کند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین سالانه 768هزار مورد بستری ناشی از مصدومیت‌های ترافیکی در کشور انجام می‌شود که صدمه‌هایی شامل معلولیت و صرف هزینه‌های زیاد بیمارستانی را به دنبال دارد.

وی گفت: تلاش می‌شود با اصلاح مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت مردم کمتر بیمار و احتیاج به بیمارستان داشته باشند و هزینه‌ها درجای مناسب صرف شود.

دکتر حریرچی یادآور شد: انتظار می‌رود همان‌طور که دولت، مجلس و مردم در اجرای مرحله نخست طرح تحول سلامت همکاری کردند در اجرای مرحله دوم نیز همکاری لازم را داشته باشند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اهمیت طرح تحول نظام سلامت انتظار است همه جناح‌ها، گروه‌های سیاسی و منتقدان برای اجرای هرچه بهتر این طرح همکاری کنند.

وی در خصوص اعتبار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال طبق پیشنهاد دولت و اصلاح بسیار خوبی که مجلس انجام داد اعتبار مناسبی برای بیمه سلامت دیده‌شده ولی هنوز به نقطه مناسب نرسیده که امید می‌رود به نتیجه مطلوبی برسد.

دکتر حریرچی یادآور شد: امسال پیش‌بینی 10 هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت و 24هزار میلیارد تومان اعتبار برای مجموعه بهداشت و درمان شده است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: پیشنهادی که برای مجلس و دولت داریم این است که منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از منابع حاصل از نفت به منابع مالیاتی پایدار مانند یک درصد ارزش‌افزوده یا مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان منتقل شود.

وی گفت: مطابق کارشناسی که با سازمان جهانی بهداشت انجام‌شده است اگر مالیات بر سیگار را مشابه کشورهای همسایه که باهدف کم‌مصرف کردن و ایجاد منابع پایدار برای حوزه سلامت را به دنبال دارد انجام شود می‌توان سالانه 11 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه سلامت بیاورد.

دکتر حریرچی اظهار کرد: این میزان اعتبار 2.5برابر اعتبار هدفمندسازی یارانه‌ها و یارانه 4هزار و 800 میلیارد تومانی در بخش بهداشت و درمان است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر