پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۵۰۴
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

فکرشهر: این روزها به هر پارکینگ وسایل نقلیه توقیفی که بروید، شده است پاتوق موتورسیکلت‌ها بی‌راکبی که گردن کج در گوشه‌ای از پارکینگ نشسته‌اند تا شاید مالکشان برای آزادی آنها اقدامی کند اما دریغ از یک ملاقاتی!

به گزارش فکرشهر، روزنامه ابتکار نوشت: «در خیابان‌های شهرهای شلوغ مانند همین تهران زمانی که در حال رانندگی هستید، یا حتی زمانی که بخواهید از خیابان عبور کنید، بیش از هر چیز باید مراقب موتورسیکلت‌ها باشید؛ موتورسیلکت‌هایی که از چپ و راست یا در حال بوق زدن برای سبقت هستند یا ناگهان می‌پیچند جلوی شما. این روزها به هر پارکینگ وسایل نقلیه توقیفی که بروید، شده است پاتوق موتورسیکلت‌ها! موتورسیکلت‌های بی‌راکبی که گردن کج در گوشه‌ای از پارکینگ نشسته‌اند تا شاید مالکشان برای آزادی آنها اقدامی کند اما دریغ از یک ملاقاتی!

نان، عشق، موتورسیکلت!

اگر موتورسیکلت داشته‌اید و مدارک شما برای راندن با این وسیله کامل نباشد، حتما با ترس از برخی خیابان‌ها عبور می‌کنید؛ ترس از این که نکند پلیس ناگهان جلوی شما را بگیرد. آیا با گفتن این عبارت راکبان موتورسیکلت را بی‌گناه جلوه داده‌ایم؟ ماجرا کمی پیچیده است. بسیاری از موتورسواران پلاک درست و حسابی، گواهینامه تردد و مدارک مربوط به موتورسیکلت ندارند. شاید کمی باورش سخت باشد اما تعداد زیادی از آنها حتی موتورسواری بلد نیستند یا بهتر است بگوییم آموزش کافی برای رانندگی با این وسیله را ندیده‌اند. هر چه هست این موتورسیکلت‌ها مثل مور و ملخ در خیابان‌های شهر ریخته‌اند و تازه به عقیده بسیاری از عابران راه و روش خوبی است برای دور زدن ترافیک؛ چرا که لابلای خودروها در ترافیک می‌لولند و راه خود را پیدا می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین مشاغل مربوط به موتورسیکلت همین مسافرکشی است و در وهله دوم پیک! شغل پیک که محدود به رساندن یک بسته از جایی به جای دیگر نمی‌شود و امروزه بیشتر در رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها به چشم می‌خورد، از جمله این موارد است.

راکبم، گواهینامه ندارم

در شهری مانند تهران که کوچه‌ها یکی‌درمیان یکطرفه است و بخش زیادی از تردد آن وابسته به بزرگراه‌ها می‌شود، جا برای جولان موتورسیکلت‌ها وسیع است. در پیاده‌رو، در کوچه و خیابان‌های یکطرفه، در داخل تونل و پل‌های عبور خودرو یا در خط ویژه اتوبوس‌ها و به طور کلی هر کجا که تردد موتورسیکلت در قانون ممنوع است، می‌توانید آنها را ببینید. پلیس برای مقابله با این تخلفات دست به ایجاد ایست‌های بازرسی مدارک موتور می‌زند و در این بین با توجه به مواردی که گفته شد، پلیس به اصطلاح موتورسیکلت را توقیف و راهی پارکینگ می‌کند.

ماجرا از اینجا در عین به پایان رسیدن آغاز می‌شود. سیامک یک راکب موتورسیکلت است و می‌گوید چندین سال است که در تهران موتورسواری می‌کند. استفاده او از موتور تنها برای عبور و مرور است و به عبارتی نان خود را از موتورسیکلتش درنمی‌آورد. سیامک در ارتباط با اولین موتورسیکلتی که از او توقیف شد، به «ابتکار» می‌گوید: «خبری ازش ندارم. سال ۱۳۹۱ اولین موتورم را پلیس در یکی از خیابان‌های تهران متوقف کرد. اولین موتورم بود و اولین تجربه توقیفم. آن زمان مثل الان به موتور گیر نمی‌دانند. موتورم را گرفتند و سوار آن گاری معروفشان کردند. منم بدون هیچ خواهش و التماسی موتور را دراختیارشان گذاشتم.»

او که در حال حاضر نیز راکب موتورسیکلت است، ادامه می‌دهد: «موتوری که اولین بار پلیس گرفت، مدل Honda-CDI بود، اصل کُره اما چون خلافی زیاد داشت ارزش نداشت برم از پارکینگ بگیرم. شما فکر کن موتور ۲ (میلیون) تومان خلافی داره! کدوم آدم عاقلی این موتور می‌خواد؟»

او که در حال حاضر بیش از ۸ سال است که راکب موتورسیکلت است، ادامه می‌دهد: «شاید باورتان نشود اما در حال حاضر هم گواهینامه ندارم، یعنی ترغیب نشدم که دریافت کنم. قیمت یک موتور دسته دوم الان در این سایت ها حدود یک یا نهایتاً ۲ میلیون تومن است، مریضم مگه برم موتور از پارکینگ آزاد کنم؟»

سیامک یک پیشنهاد هم برای ما داشت: «هر وقت به موتور شما گیر دادن،د اگر گواهینامه ندارید یا مدارک کامل نیست، اسم یکی از آشنایانی که موتورسکلت دارند را بگویید. بعد که موتور را بردند شما با مدارک آن آشنا بروید و اگر ارزشش را دارد، موتور را آزاد کنید.»

۴ میلیون موتورسیکلت در تهران

درباره ثبت تخلفات موتورسیکلت‌ها پیشنهادهای فراوانی وجود دارد. یکی از روش‌های مقابله با تخلفات موتورسیکلت‌ها «پلیس نامحسوس» است. اخیرا هم طرح ثبت نام از موتورسیکلت‌هایی که وارد طرح ترافیک در شهر تهران می‌شوند اجرا شد که مسئولان می‌گویند کاملا آزمایشی بوده و هدف تنها ثبت اطلاعات بود! اجرایی شدن این طرح‌ها کار فراوانی می‌برد؛ چرا که با توجه به این که تخلفات موتورسیکلت‌ها بسیار متنوع است، نیاز به کنترل دقیق خیابان‌های کلان‌شهرها و به خصوص پایتخت ایران دارد.

ابوالفضل حجازی، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در رابطه با «تعداد موتورسیکلت در تهران» به ایسنا گفته بود: «آماری که پلیس در ارتباط با موتورسیکلت‌ شماره‌گذاری شده در تهران اعلام می‌کند، بیش از چهار میلیون دستگاه است که برخی از آنها در پارکینگ‌ها قرار داشته یا از تهران خارج شده‌اند یا آمار ما که مربوط به موتورسیکلت‌های در حال گردش در سطح شهر است معادل دو تا ۲.۵ میلیون دستگاه است.»

همچنین حجازی در ارتباط با موتورسیکلت‌های بلاتکلیف پارکینگ‌های شهر تهران ‌گفت: «در مورد اجرای موفق طرح ترافیک که موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران علاوه بر فرهنگ‌سازی باید سیستم‌های کنترلی و نظارتی قوی شکل گیرد؛ چرا که بعضا میزان جریمه‌ها به حدی افزایش می‌یابد که مبالغ آنها بیش از رقم موتورسیکلت مربوطه است و زمانی که این وسایل نقلیه به پارکینگ منتقل می‌شود دیگر رغبتی برای خروج آنها توسط مالک وجود ندارد.»

کهنه میشه دل‌آزار

حال یک پرسش: قیمت یک موتورسیکلت چقدر است؟ با جست‌وجویی کوتاه در اینترنت متوجه شدیم که خرید یک موتورسیکلت معمولی و البته کارنکرده بین ۳ تا ۴ میلیون تمام می‌شود حال این‌ که یک موتورسیکلت در سایت‌های دسته دوم فروشی در حدود یک میلیون تومان و حتی کمتر هم پیدا می‌شود. در نتیجه موتورسواران ترجیح می‌دهند سراغ یک موتورسیکلت جدید بروند. راکبان موتورسیکلت را به دلایل مختلفی می‌توان متخلف شمرد اما آنها نیستند که در پارکینگ‌ها حبس شده‌اند؛ آنها پس از توقیف موتورسیکلت به سراغ یک نوع جدید آن می‌روند و این موتورسیکلت‌ها هستند که شبانه‌روز در پارکینگ‌ها حبس شده‌اند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر